اعداد غیرمجازی که منجر به شکستن قفل DVD ها می شدند

در دنیای رمزآلود تکنولوژی، نوشته شدن برخی اعداد بر روی یادداشت‌های خانگی شما یا نگه داشتن یک کپی از آنان در گوشی هوشمند شما برخلاف قانون در آمریکا است. اما چرا در اختیار داشتن این اعداد بر خلاف قانون است؟

اعداد غیرمجازی که منجر به شکستن قفل DVD ها می شدند

به گزارش کلیک، این اعداد مربوط به رمزگشایی هستند. پیش از ظهور پخش و دانلود آنلاین فیلم‌ها، اکثر مصرف‌کنندگان فیلم‌های پرفروش هالیوود را بر روی دی وی دی‌ها خریداری می‌کردند.

این دیسک‌ها طوری رمزگذاری شده بودند تا خریداران نتوانند فیلم‌ها را کپی کرده و روی کامپیوتر ذخیره کنند. و برای مدتی این رمزها مفید بودند.

در مارس ۲۰۰۱، فیل کارمودی یک عدد ۱۴۰۱ رقمی معرفی کرد که رمزگذاری روی DVD ها را می‌شکست و فروش آن را امکان‌پذیر می‌کرد.

در آمریکا انجمن تصاویر متحرک این بحث را مطرح کرد که هرکسی که این عدد ۱۴۰۱ رقمی را در اختیار داشته باشد می‌تواند قانون کپی‌رایت را نقض کند.

این اعداد اولیه تحت قانون کپی‌رایت هزاره غیرقانونی اعلام شدند، که تولید و انتشار ابزارهایی که می‌تواند برای دور زدن حق انتشار استفاده شود را غیرقانونی می‌سازد.

مشکلات حل نشده اخیرا دوباره بالا گرفته است. FBI از اپل درخواست کرد یک نسخه جدید از سیستم عامل آیفون طراحی کند که ماموریت فدرال بتوانند آن را بشکنند و وارد گوش‌های هوشمند شوند.

تعداد نامحدودی از این اعداد اولیه وجود دارند اما به این دلیل که مقدار مطلق قدرت محاسبات نیازمند یافتن اعداد اول جدید است، پس تعداد محدودی از اعداد اول شناخته شده وجود دارد.

هنگامی‌که از این اعداد برای رمزگذاری استفاده می‌شود بسیار بارزش می‌شوند، چه از آن برای حفاظت از دی وی دی، حساب بانکی آنلاین یا ذخیره پیام متنی و مکان داده‌ها در گوشی هوشمند شما باشد.

منبع: express.co

ارسال نظر