ترتیب عکس ها در فید اینستاگرام عوض خواهد شد

برای سال ها پست های دوستان خود در شبکه های اجتماعی را به ترتیب خاصی دیده ایم طوری که معمولا آخرین خبر ها در بالای فید قرار دارد. حالا به دنبال فیسبوک و توییتر، اینستاگرام هم قصد دارد فید خود را عوض کند.

ترتیب عکس ها در فید اینستاگرام عوض خواهد شد

به گزارش کلیک، هرچه شبکه های دوستان آنلاین ما بزرگ تر و شبکه های اجتماعی هم پیشرفته تر می شوند فید ها هم تکامل پیدا می کنند. فیسبوک در سال ۲۰۰۹ فید اخبار خود را با الگوریتمی عوض کرد که بین گزینه های مختلف بیشتر به محبوبیت پست ها می پرداخت و ماه گذشته هم توییتر از روش بالا بردن توییت های محبوب و قدیمی تر در فید کاربرانی که مدتی از سرویس استفاده نکرده اند رونمایی کرد.

روز سه شنبه، اینستاگرام هم تصمیم به تغییر فید خود گرفت. سرویس به اشتراک گذاری عکس قصد دارد فید شخصی سازی شده برای کاربران را آزمایش کند، چیزی مشابه با روش فیسبوک. این موضوع یعنی اینستاگرام ترتیب زمانی معکوسی را که از سال ۲۰۱۰ استفاده می کرد کنار خواهد گذاشت. در روش جدید بدون توجه به زمان پست شدن، از میان عکس ها و ویدئوهای افرادی که دنبال می کنید آن هایی که احتمالا بیشتر از همه می خواهید ببینید در بالای فید خواهند بود. بر اساس تاریخچه تعاملات شما با یک دوست اینستاگرام می فهمد که شما نمی خواهید عکسی را که او چند روز پیش ارسال کرده و شما ندیده اید از دست بدهید.

احتمالا این حرکت به دلیل محبوبیت اینستاگرام است. در حال حاضر این شبکه بیش از چهارصد میلیون بازدید کننده منظم و فیس بوک بیش از یک میلیارد و ششصد میلیون کاربر دارد و شرکت ها باید راه هایی بهتری برای کار با محتوای زیادی پیدا کنند که در هر دقیقه در شبکه جاری است. کوین سیستروم، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی اینستاگرام می گوید: در حال حاضر افراد بیش از هفتاد درصد پست ها در فید اینستاگرام خود را از دست می دهند. ما می خواهیم مطمئن شویم سی درصدی که دیده می شود بهترین سی درصد ممکن است.

در اولین روز های وب، کاربران به شدت در اطراف وب سایت هایی مثل ای‌او‌ال و یاهو جمع می شدند تا اینکه گوگل زمینه را به دست گرفت و به کاربران اجازه داد عباراتی برای پیدا کردن دقیق چیزی که می خواهند تایپ کنند. سپس شبکه های اجتماعی به سمت استفاده از فید رفتند: راهی ساده و خطی برای جمع آوری و نمایش محتوای ارسال شده توسط دوستان و آشنایان شما در سراسر جهان. در آن زمان این ایده انقلابی بود. فرد ویلسون، یک سرمایه دار جسور و یکی از سرمایه گذاران توییتر در سال ۲۰۰۸ نوشت: فید ها راهی قدرتمند برای گشت و گذار کاربران در وب و گرفتن اطلاعات مورد نیاز است.

با اینکه شبکه های بر مبنای فید در طول دهه گذشته در دنیای اینترنت فرمانروایی می کردند اما حالا باید تغییر کنند تا مخاطبان را نگه دارند. مخصوصا زمانی که شبکه های قدیمی تر رقیبان جدیدی مثل اسنپ چت، شبکه ای که کاملا روی دوربین به عنوان رابط کاربری تمرکز کرده، و یا نرم افزار پیام رسانی مثل وی چت در چین پیدا کرده اند. برایان بلاو، معاونی در گارتنر، یک شرکت تحقیقات صنعتی، می گوید: شبکه های اجتماعی همیشه می خواهند بهترین چیز ممکن بعدی برای دیدن را به شما ارائه کنند. اگر الگوریتمی بتواند غالبا محتوای جذاب تری را ارائه دهد، شما بیشتر از آن استفاده خواهید کرد.

با این حال تغییر فید اینستاگرام چالش برانگیز است و ممکن است کاربرانی را که به ترتیب قدیمی عکس ها عادت کرده اند ناراضی کند. بسیاری از شرکت ها با عوض کردن سبک فید خود شکایاتی از کاربران خود داشته اند. وقتی در اکتبر سال ۲۰۰۹ فیسبوک فید خود را عوض کرد کاربران خیلی سریع واکنش نشان دادند و گروه های مثل "فیسبوک را به حالت نرمال برگردانید" در آن ساخته شد که صد ها هزار نفر در آن ها عضویت داشتند. توییتر هم ماه گذشته نقد های شدیدی را در پی اعلام تغییر فید ترتیب عکس زمانی خود دریافت کرد.

در نقد روش جدید اینستاگرام بعضی کاربران می گویند که می خواهند خود تصمیم بگیرند که چه چیزی مهم است نه این که یک الگوریتم این تصمیم را برای آن ها بگیرد. اما با تمام این حرف ها اینستاگرام قصد دارد روی تکنولوژی یادگیری ماشین خود و ترکیبی از سیگنال ها برای تعیین ترتیب عکس ها در فید کاربران (شامل احتمال اینکه یک نفر به موضوعی علاقمند باشد، زمان پست و رابطه بین دو کاربر) تکیه کند و اعلام کرده که این کار سریع و تکان دهنده نخواهد بود بلکه قبل از این که فید جدید به صورت کامل رونمایی شود تغییرات از مجموعه ای از آزمایش های کوچک با درصدی یک رقمی از گروه های کاربران شروع خواهد شد.

مایک کریگر یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری اینستاگرام اعلام کرده تغییرات این شبکه نسبت به دیگر شبکه های کمتر آزار دهنده خواهد بود زیرا اینستاگرام تقریبا به طور کامل بر اساس عکس است و نه کلمه. او می گوید: به فید من نگاه کنید، من اکانت هایی را از تمام دنیا دنبال می کنم و با حساب اینکه هفتاد و پنج درصد کاربران خارج از ایالات متحده هستند ممکن است زمانی که در خواب هستم بسیاری از محتوای ارسالی آن ها را از دست بدهم در حالی که برای من مهم نیست که ساعت چند است."

روی ایده تنظیم نحوه نمایش عکس ها و ویدئو ها در اینستاگرام برای ماه ها بحث صورت گرفته است. کوین سیستروم می گوید: اگر ما یک چیز را به عنوان یک شرکت خوب انجام دهیم این است که تغییرات بزرگ را به به تدریج و گام به گام جلو می بریم و جامعه را با خود همراه می کنیم. اینطور نیست که کاربران فردا صبح بیدار شوند و یک باره با اینستاگرام متفاوتی روبرو شوند.

منبع : nytimes

ارسال نظر