آیا تصاویر روی پاکت های سیگار در ترک آن مؤثرند؟

در حالي كه سال ٢٠١٦ شروع شده است، افراد زيادي براي يكي از سخت ترين مسائل زندگي خود برنامه ريزي مي كنند؛ ترك سيگار!

آیا تصاویر روی پاکت های سیگار در ترک آن مؤثرند؟

در تحقيق جديدي كه اخیراً انجام شده، حل اين مشكل توسط علائم گرافيكي روي پاكت هاي سيگار که به افراد سيگاري احساس بدي نسبت به كشيدن سيگار مي دهد، كمي راحت تر شده است ،چرا که تأثير اين علائم بيشتر از هشدارهای متنی است.
به گزارش کلیک، محققي به نام Abigail Evans كه داراي مدرك فوق دكترا از دانشگاه ايالت Ohio است به همراه به همكارانش، يافته هايشان را در مجله Plos one به چاپ رسانده اند. بر اساس یافته های آنها، در سال ٢٠١١، سازمان جهاني غذا و دارو(FDA)، با تصویب قانونی شركت هاي توليد كننده تنباكو را ملزم به چاپ طرح هاي گرافيكي رنگي روي پاكت سيگار نمود كه نشان دهنده اثرات منفي آن روي سلامتي بودند.
در سال ٢٠١٢ هم طي شكايتي كه در دادگاه فدرال آمريكا مطرح شد، تصاوير به کار رفته توسط FDA قانوني نبوده و صرفا با تحريك احساسات افراد مصرف كنندگان را وادار به ترك مي كنند.
طبق نظر Evans و همكارانش، يافته هاي آنها حاكي از اين مطلب است كه تصميم براي تغيير قوانين FDA درست نبوده و اين تصاوير، مصرف كنندگان را وادار به ترك سیگار نمي كند و تنها به اين دليل كه احساسات افراد سيگاري را برانگيخته مي كنند، مردم با دقت بيشتري در مورد خطرات سيگار براي سلامتي فكر خواهند کرد.
يكي از افرادي كه اين تحقيق را انجام داده به نام Ellen Peters كه استاد روانشناسي دانشگاه ايالت Ohio نيز هست مي گويد:

" آنچه كه دادگاه به آن توجه نكرده بود اين است كه ما بدون احساسات قادر به تصميم گيري نيستيم. ما بايد در مورد اطلاعاتي كه ما را به سمت كاري هدايت مي كنند، احساس داشته باشيم. اين علائم گرافيكي به مردم كمك كرده كه با دقت بيشتري در مورد خطرات سیگار فكر كنند و بيشتر آن را مورد توجه قرار دهند.

اين تيم با تحقيق روي ٢٤٤ فرد بزرگسال با ميانگين سني ٢٤ سال كه بين ٥ تا ٤٠ نخ سيگار در روز مصرف مي كردند،به یک نتيجه کلی رسيدند.
روال تحقیقی آنها بدین صورت بود که براي ٤ هفته، به افراد سيگاري، سيگار مورد علاقه شان را در بسته بندي هايي متفاوت می دادند؛ با این تفاوت که بعضي از پاكت ها، فقط داراي جملات هشدار دهنده بدون تصوير بودند مانند "سيگار موجب بيماري هاي مرگبار ريوي مي شود" و روي بعضي از آن ها، اين جملات هشدار دهنده به همراه يكي از ٩ تصوير نشان دهنده خطرات سيگار كشيدن وجود داشت و روي بعضي ديگر نيز جملات هشدار دهنده و تصاوير و متن هايي كه جزئياتي در مورد خطرات هر نخ سيگار را بيان مي كرد، نوشته شده بود.

حقايقي در مورد سيگار كشيدن

•حدود ١٧ نفر از هر ١٠٠ بزرگسال در ايالات متحده، سيگار مي كشند.
•سيگار كشيدن، اولين عامل ابتلا به بيماري و مرگ در آمريكا است.
•بيش از ١٦ ميليون آمريكايي در اين كشور، مبتلا به يكي از بيماري هاي مربوط به كشيدن سيگار هستند.
علائم گرافيكي مورد استفاده توسط FDA روز به روز بهتر شدند و صحنه هاي دردناك تری را در بر داشتند. مثلا يك مرد كه از طريق يك سوراخ در گلويش سيگار مي كشيد که نشان دهنده يك فرايند پزشكي به نام تراكستومي بود كه براي درمان بعضي از انواع سرطان كه در اثر سيگار كشيدن به وجود مي آيند، به کار می رود.
در هر هفته از دوره ٤ هفته اي، افراد سيگاري سيگارشان را از آزمايشگاه مي گرفتند و به بیان اینكه بسته بندي جديد باعث ايجاد چه نوع احساسي در آنها نسبت به سيگار كشيدن شده است، می پرداختند.
افرادي كه پاكت هاي داراي تصاوير گرافيكي را دريافت مي كردند، نسبت به خواندن و توجه كردن به اطلاعات در مقايسه با افرادي كه پاكت هاي داراي جملات هشدار دهنده را دريافت مي كردند، مشتاق تر بودند و آن ها را بهتر به خاطر مي آوردند و عنوان می کردند كه اين بسته بندي ها موجب شده احساس بدي نسبت به سيگار كشيدن پيدا كنند.
Peters مي گويد: "احساساتي كه از طريق تصاوير گرافيكي ايجاد شده، توجه همگان را جلب كرده است. افراد سيگاري با توجه بيشتري به پاكت ها نگاه مي كنند و در نتيجه، خطراتي كه سلامتي را تهديد مي كنند، بيشتر مورد توجه قرار مي گيرند و ملاحظات بيشتري نسبت به اين خطرات صورت مي گيرد.
به علاوه افراد سيگاري كه پاكت هاي داراي علائم گرافيكي را دريافت مي كردند، نسبت به افرادي كه فقط هشدارهاي متني را دريافت مي كردند، اهميت بيشتري براي پيام ها قائل مي شدند و اظهار مي كردند كه در حال برنامه ريزي براي ترك سيگار هستند.
Peters مي گويد:

" براي موضوعي مانند سيگار كشيدن كه با سلامتي افراد در ارتباط است و در آمريكا دليل مرگ و مير نيم ميليون نفر در سال است، حتي كوچكترين تأثيرات منفی، ضربه سنگيني به جمعيت وارد مي كند واين تأثيرات كوچك بسيار پر اهميت هستند."

روي هم رفته، محققان عقیده دارند كه طبق يافته هاي آنان، علائم گرافيكي داراي تأثير بيشتري نسبت به هشدارهاي متني هستند و موجب مي شوند كه مصرف كنندگان، بیشتر متوجه خطرات سيگار براي سلامتي خودشان شوند.
سياست هايي نظير استفاده از اين تصاوير، داراي پتانسيل مناسبی برای كاهش تعداد افراد سيگاري در آمريكا است؛ به طوریکه تأثير ايجاد شده از طريق تصاوير گرافيكي به نظر مي آيد كه كارايي زيادي در گسترش اطلاعات مفيد داشته و موجب تشويق افراد به كاهش خطرات سيگار شده و افراد سيگاري در آمريكا و سراسر جهان، انگيزه بيشتري براي ترك پيدا كرده اند.

ارسال نظر