4 پیام هشدار امنیتی در مرورگرهای اینترنت که اصلا شوخی بردار نیست!

رسانه کلیک - مواجهه با پیام هشدار امنیتی هنگام وبگردی ممکن است شما را کمی نگران کند، اما نشان دادن واکنش صحیح در مقابل چنین هشدارهایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

4 پیام هشدار امنیتی در مرورگرهای اینترنت که اصلا شوخی بردار نیست!

این روزها ویروس و بدافزارهای مختلف در سراسر اینترنت به چشم می خورند و کاربران در این دنیای دیجیتالی باید مراقب آنها باشند. وقتی در حال مرور صفحات وب هستید و با یک پیام هشدار امنیتی روبرو می شود، به هیچ عنوان نباید آن را نادیده بگیرید. پیغام هایی مانند عبارات زیر می تواند تبعات جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد:

  • "The site ahead contains malware" : سایت پیش رو حاوی بدافزار است.
  • "There is a problem with this website's security certificate" : در مورد گواهی امنیت این وب سایت اشکالاتی وجود دارد.
  • "Windows Firewall has blocked some features of this app" : فایروال ویندوز برخی قابلیت های این اپلیکیشن را از کار انداخته است.
  • "Turn on virus protection" : سیستم محافظت در برابر ویروس دستگاه خود را فعال کنید.

این پیام ها در هنگام وبگردی، انجام بازی های آنلاین یا اینستال کردن نرم افزارهای مبتنی بر اینترنت روی نمایشگر ظاهر می شوند، اما در مقابل آنها چه واکنشی باید نشان دهید؟ هر یک به چه معناست؟

حالا زمان آن فرا رسیده تا ببینیم چرا در هنگام ظاهر شدن پیام هشدار امنیتی باید آن را جدی گرفته و در صدد رفع مشکل باشیم.

پیام هشدار امنیتی

پیام اول: The Site Ahead Contains Malware

آیا تا به حال با کلیک کردن روی لینک های مختلف، با صفحه ای مانند تصویر بالا روبرو شده اید؟ این پیام حاوی وجود بدافزار در وب سایت مربوطه است. در صورت دیدن چنین پیامی، صفحه مربوطه را بسته و در وب سایت دیگری به دنبال آیتم مورد نظر بگردید.

اگر از مرورگر اینترنت اکسپلورر یا اج استفاده می کنید، با پیام This website has been reported as unsafe و در صورت استفاده از فایرفاکس، با عبارت Deceptive site ahead روبرو می شوید.

این پیام، به دلیل وجود بدافزار اجازه مرور سایت مورد نظر را به شما نمی دهد. این موضوع می تواند به خاطر ویروس یا تروجان باشد.

اگر از محتوای صفحه مورد نظر اطمینان دارید، می توانید در بخش Details با انتخاب گزینه visit this unsafe site، صفحه مورد نظر را باز کنید.

پیام دوم: There Is a Problem With This Website's Security Certificate

اگر گواهی امنیتی یک وب سایت منقضی شده باشد، با این پیام مواجه می شوید. نوع دیگر این پیام به صورت The server's security certificate is not yet trusted/yet valid نیز ظاهر می شود که ماهیت هر دو یکی است. این پیام هشدار امنیتی در وب سایت هایی که از گواهی SSL استفاده می کنند (سایت هایی که با HTTPS نمایش داده می شوند)، به چشم می خورد.

اگر فکر می کنید که این پیام آنچنان مهم نیست، کاملا در اشتباهید. سایت هایی که از لاگین امن برای دسترسی به سرویس های مختلف از جمله شبکه های اجتماعی، اینترنت بانک یا خرید آنلاین استفاده می کنند، باید به این سیستم مجهز باشند و اگر گواهی آنها منقضی شده، به معنی آن است که محتوای سایت قابل هک شدن بوده و اطلاعات شما ممکن است در اختیار هکرها قرار گیرد.

پیام هشدار امنیتی

پیام سوم: Windows Firewall Has Blocked Some Features of This App

این پیام به سیستم عامل ویندوز مربوط می شود. زمانی که نرم افزارهای مختلف بخواهند بدون اجازه به اینترنت دسترسی پیدا کنند، این پیام هشدار امنیتی ظاهر می شود.

پیام یاد شده معمولا زمانی که یک نرم افزار جدید را نصب می کنید، ظاهر می شود؛ چرا که هنوز این برنامه در لیست سفید یا سیاه فایروال سیستم ثبت نشده است. البته زمانی که بدافزارها قصد فعالیت روی سیستم شما داشته یا هکرها به دنبال دسترسی به اطلاعات شما باشند، با این پیغام روبرو می شوید.

برای اطلاع از اتفاق روی داده، می توانید جزئیات پیام هشدار امنیتی را مشاهده کنید که در آن نام اپلیکیشنی که قصد دسترسی به اینترنت داشته و نام شرکت تولید کننده ذکر شده است.

سپس می توانید از جستجوگر اینترنتی مورد علاقه خود برای پی بردن به جزئیات دقیق تر استفاده کنید. اگر مایل هستید می توانید پیش از دادن دسترسی به نرم افزار، یک بار سیستم خود را با آنتی ویروس اسکن کنید. اگر مشکلی وجود نداشت، می توانید اجازه دسترسی به اینترنت را به برنامه مورد نظر بدهید.

پیام هشدار امنیتی

پیام چهارم: Turn On Virus Protection

اگر این پیام روی دستگاه شما ظاهر شد، به معنی آن است که آنتی ویروس سیستم غیر فعال شده است. معمولا این اتفاق گاهی پیش می آید، مثلا زمانی که آنتی ویروس خود را از روی دستگاه حذف و فراموش کرده اید تا Windows Defender را فعال کنید، اما اگر چنین اتفاقی روی نداده، توصیه می کنیم که قضیه را با جدیت بیشتری پیگیری کرده و دلیل غیر فعال شدن آنتی ویروس را جستجو کنید. این موضوع می تواند دلیلی بر وجود بدافزار روی سیستم شما باشد.

برای فعال کردن ویندوز دیفندر مراحل زیر را طی کنید:

  1. روی منوی Start کلیک کنید.
  2. عبارت Defender را تایپ کنید.
  3. روی Window Defender Security Center کلیک کنید.
  4. حالا به دنبال Virus & threat protection گشته و آن را روشن کنید.

اگر سیستم اجازه فعال کردن آنتی ویروس را به شما نداد، بدان معناست که به وسیله بدافزارها بلاک شده است؛ لذا پیشنهاد می کنیم که از ابزار آنلاین برای چک کردن سیستم کمک بگیرید.

مرورگر و آنتی ویروس خود را همواره بروز نگه دارید

حالا که معنای پیام های اشاره شده را متوجه شدید، لازم است بدانید که بروز بودن نرم افزارها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بدون آپدیت هایی که توسط سازنده نرم افزارها ارائه می شود، ریسک خطرات احتمالی وجود دارد. بروز نگه داشتن برنامه ها باعث تأمین امنیت دستگاه می شود.

پیام های امنیتی را نادیده نگیرید: آنها را بخوانید!

نادیده گرفتن پیغام های هشدار باعث می شود تا امنیت دستگاه تا حدودی پایین بیاید. اگر در حین کار با سیستم با پیام های مختلف روبرو شدید، آنها را بخوانید و تا زمانی که موضوع را به صورت دقیق متوجه نشده اید، آنها را نادیده نگیرید.

پیشنهاد می کنیم که با پیغام های امنیتی آشنا شوید، آنها را به صورت کامل برانداز کنید و سپس نسبت به آنها واکنش نشان دهید. در صورتی که موضوع پیامی را درک نکردید، از جستجوگرهای اینترنتی برای اطلاع از آنها کمک بگیرید.

ارسال نظر