جایگاه زبان فارسی در تولید محتوا در وب

بحث اینکه کدام زبان در اینترنت فراگیرتر و پر استفاده تر است، از دیرباز یک بحث قدیمی و داغ بوده است. در سال ۲۰۰۹ یونسکو گزارشی از میزان استفاده هر زبان در وب سایت ها را برای ۱۲ سال متوالی منتشر کرد که به بررسی آن می پردازیم.<P />

جایگاه زبان فارسی در تولید محتوا در وب

به گزارش کلیک، در سال ۲۰۰۹ یونسکو گزارشی از میزان استفاده هر زبان در وب سایت ها را برای ۱۲ سال متوالی از سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۸ ارائه کرد. با نگاه به این گزارش به نتایج شگفت انگیزی می رسیم چرا که میزان استفاده از زبان انگلیسی در وب در سال ۱۹۹۸ حدود ۷۵ درصد بوده است که این میزان به تناوب کاهش یافته و در سال ۲۰۰۵ این رقم به ۴۵ درصد رسیده است. با رصد گزارش هایی که از طریق W3techs به دست آمده، مشخص شد در سال ۲۰۱۵ در حدود ۵۵ درصد مطالب و محتوای موجود در اینترنت به زبان انگلیسی هستند.

با این وجود این ارقام مدام در حال جا به جا شدن هستند و سرعت نشر مطالب غیر انگلیسی در وب رو به افزایش است. استفاده از زبان انگلیسی در وب از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۱ حدود ۲۸۱ درصد افزایش داشته است که این میزان از رشد ۷۴۳ درصدی زبان اسپانیایی و ۱۲۷۷ درصدی زبان چینی و ۱۸۲۶ درصدی زبان روسی و ۲۵۰۱ درصدی زبان عربی کمتر است.
حال سوال اینجاست که در عصر حاضر که رقابت بین ملت ها به حوزه های مختلف از جمله ورزش و اقتصاد و سیاست و ... کشیده شده است، جایگاه واقعی زبان عربی و فارسی در میزان تولید محتوای وب به زبان مادری کجاست؟

در سال‌های اولیه فراگیر شدن اینترنت، زبان فارسی مطالب بسیار بیشتری نسبت به زبان عربی و بسیاری از زبان‌های دیگر بر روی اینترنت داشت، اما به به یکباره حجم مطالب زبان عربی رشد پر شتابی به خود گرفت و صعود چشمگیری داشت. با ظهور گوگل و ماشین ترجمه‌ آنلاین، کیفیت کار ترجمه در زبان عربی یک سرو گردن بالاتر رفت، به طوری که امروزه میزان درستی ترجمه گوگل در حوزه‌ی زبان عربی بسیار پذیرفتنی‌تر از زبان فارسی است و نکته‌ مهمتر که هر چه زود‌تر باید تحقق یابد این است که مترجم گوگل بتواند از قابلیت تلفظ کلمات در زبان فارسی برخوردار شود. در مقایسه میان دو زبان عربی و فارسی، مترجم گوگل تلفظ‌های دقیقی ارائه می‌دهد که این امکان همچنان برای زبان فارسی وجود ندارد. اما با این حال، با توجه به جدول زیر، زبان فارسی همچنان در تولید محتوا جلوتر از زبان عربی قرار دارد و صفحات بیشتری در وب به زبان فارسی هستند تا زبان عربی.


Untitled-2

جدول زیر تعداد کاربران هر زبان را که از اینترنت استفاده می کنند، نشان می دهد؛ نکته حائز اهمیت در این جدول جای خالی کاربران فارسی زبان در این جدول است چرا که زبان آلمانی تنها با ۸۳ میلیون کاربر توانسته در بین ده رده اول قرار گیرد اما زبان فارسی با توجه به اینکه کشورهای تاجیکستان و ایران و افغانستان به این زبان صحبت می کنند جایی در ده رده اول این جدول ندارد. Untitled-3
*اطلاعات جدول مربوط به ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ است

همان طور که مشاهده می کنید در جدول اول که مربوط به میزان تولید محتوا به زبان های مختلف بود، زبان فارسی در جایگاه سیزدهم و زبان عربی در جایگاه چهاردهم قرار دارند که نشان از فعالیت بیشتر کاربران فارسی زبان فعال در حوزه تولید محتوا نسبت به عربی است؛ اما در جدول دوم که به میزان استفاده کاربران ملل مختلف با زبان های مختلف از وب و اینترنت اشاره دارد، اثری از زبان فارسی دیده نمی شود که این می تواند ریشه در دو عامل داشته باشد. اول اینکه گستره کشورهایی که به زبان عربی صحبت می کنند بسیار بیشتر از زبان فارسی است و دوم اینکه استفاده صحیح از اینترنت به عنوان فرهنگ روز دنیا هنوز در کشورهای فارسی زبان به واسطه برخی موانع هنوز به خوبی جا نیفتاده است.

در نهایت با توجه به رشد پر سرعت تولید محتوا به زبان عربی در وب و اقدامات وسیعی که در ارتباط گرفتن با غول های تکنولوژی از جمله یاهو و گوگل و مایکروسافت انجام داده اند، لزوم توجه هر چه بیشتر مسئولین کشورمان به موضوع مهم به روز کردن سیستم های فارسی آنلاین و تسهیل استفاده از اینترنت برای کاربران فارسی زبان (اعم از ارتقا سرعت اینترنت، امکان دسترسی همگانی به اینترنت، تولید محتوای مناسب و درخور به زبان فارسی) و ارتباط برقرار کردن با شرکت های بزرگ فناوری از جمله گوگل و یاهو و مایکروسافت در جهت سرویس دهی مناسب به کاربران فارسی زبان، بیش از پیش احساس می شود.

ارسال نظر