اثبات علمی "تلقین" با کشف جدید دانشمندان

آیا به نظر شما فیلم پر هزینه Inception (تلقین) ساخته کریس نولان در سال ۲۰۱۰، تنها یک فیلم علمی تخیلی بود؟ اگر این مطلب را بخوانید ممکن است نظرتان تغییر کند؛ زیرا محققان با آزمایشی ثابت کرده‌اند که تلقین موضوعات به افراد ممکن است و حتی می‌تواند استفاده‌های درمانی هم داشته باشد.

اثبات علمی "تلقین" با کشف جدید دانشمندان

به گزارش کلیک، اخیرا تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد ایجاد پیام‌هایی در ذهن فرد بدون آگاهی او (تلقین پیام به فرد)، امری ممکن و شدنی است. محققان در آزمایشی که در چند روز متوالی انجام شد، افراد شرکت کننده را در دستگاه MRI قرار دادند و به آن‌ها تلقین کردند تا نوارهای سفید و سیاهی را که به آن‌ها نشان داده می‌شود، به رنگ قرمز ببینند. تنها کاری که محققان انجام دادند این بود که از شرکت کنندگان می‌خواستند تا تلاش کنند فعالیت مغز خود را تا حدی تنظیم کنند و در این مورد هیچ توضیح اضافه‌ای به آن‌ها نمی‌دادند. سپس به هر یک از شرکت کنندگان امتیازی می‌دادند تا به آن‌ها نشان دهند تا چه میزانی در انجام این کار موفق بوده‌اند. وقتی که شرکت کنندگان به رنگ قرمز فکر می‌کردند (آن‌ها این کار را به صورت کاملا ناخودآگاه انجام می‌دادند)، امتیاز بیشتری کسب می‌کردند. شرکت کنندگان پس از تلاش‌های مکرر که بیش از ۵۰۰ بار صورت گرفت، موفق شدند نوارهای سیاه و سفید را قرمز ببینند.

این آزمایش به محققان نشان داد که آن‌ها با استفاده از تعلیم افراد برای تغییر دادن واکنش‌های عصبی مغز خود می‌توانند حافظه تداعی گر را در مغز انسان تقویت کنند. این حافظه می‌توانند تا ماه‌ها پس از آموزش افراد، پایدار باقی بماند.

پروفسور تاکئو واتانابه، متخصص در زمینه علوم روان شناسی، زبان شناسی و علوم شناختی به بیان این مطلب پرداخت که در این آزمایش شرکت کنندگان توانستند به صورت ناخودآگاه نوعی ارتباط بین رنگ و تشخیص موقعیت ایجاد کنند. وی در ادامه گفته‌های خود افزود این آزمایش نشان داد انسان قادر است در نواحی اولیه بینایی در مغز خود، یادگیری ارتباطی ایجاد کند. به دلیل اینکه ما قادر هستیم یادگیری ارتباطی را در این قسمت از مغز شکل دهیم، پیش بینی شده است که انسان بتواند این یادگیری عمیق ارتباطی را در هر قسمت دیگری از مغز ایجاد کند. پروفسور واتانابه معتقد است که این کشفیات در مورد مغز انسان، می‌توانند کاربرد‌های درمانی هم داشته باشد.

این روش می‌تواند برای کاهش و حذف ارتباط بین انواع خاصی از ترس‌ها و عوامل مسبب آن‌ها، به کار گرفته شود. برای مثال این روش می‌تواند برای کاهش خاطرات بد از جنگ، مورد استفاده قرار گیرد. اعضای تیم تحقیقاتی پروفسور واتانابه اخیرا دریافته‌اند که در مغز افراد مبتلا به اوتیسم دارای بهره هوشی بالاتر، ارتباطات غیر عادی بین بخش‌های مختلف مغز وجود دارد که با استفاده از این روش می‌توانند این ارتباطات غیر عادی را به ارتباطات طبیعی و عادی تغییر دهند و یا حداقل آن‌ها را به ارتباطات طبیعی نزدیک کنند.

ارسال نظر