آموزش افزایش بازدید وبلاگ به صورت رایگان

رسانه کلیک - تعداد مخاطبان سایت ها و وبلاگ ها اهمیت زیادی برای مدیران و صاحبان کسب و کار دارد. از این رو، تصمیم گرفتیم در این مطلب آموزش افزایش بازدید وبلاگ را در 4 گام تشریح کنیم.

آموزش افزایش بازدید وبلاگ به صورت رایگان

شاید به تعبیری ساده بتوان وبلاگ را اینطور تعریف کرد: یک یا چند صفحه اینترنتی که هر شخص (اشخاص) می‌توانند برای خود داشته باشند و مطالب و موضوعات موردنظر خود را از عقاید، تجارب و خاطرات گرفته تا اخبار و هر موضوع دیگری را در آن ایجاد و از طریق اینترنت به اشتراک بگذارند. وبلاگ و وبلاگ نویسی از موضوعات مطرح در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت است که هم‌اکنون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مشغول هستند. ما در این نوشتار با ارائه چهار شیوه مؤثر برای جذب و حفظ مخاطب و در نهایت افزایش بازدید وبلاگ شما را همراهی خواهیم کرد.

راهکار اول‌: ایجاد یک زیرساخت قدرتمند و یک موضوع صحیح

بسیاری از کسانی که می‌خواهند یک وبلاگ را راه‌اندازی کنند تمایل دارند که وبلاگ آن‌ها همه موضوعات را پوشش دهد؛ به‌طور مثال از آشپزی گرفته تا اخبار تکنولوژی، مسائل اجتماعی، اخبار روز و غیره. شاید این ایده در ابتدا به نظر خوب برسد؛ به‌خصوص برای کسانی که ایده آل فکر می‌کنند و کمال‌گرا هستند، البته ناگفته پیداست که اگر در عمل بتوان آن را ایجاد کرد بسیار خوب خواهد بود اما برای رسیدن به این مرحله باید از جای دیگر شروع کنیم.

پیشنهاد ما این است که ابتدا از یک موضوع خاص مثلا آشپزی و یا هر مورد دیگری که موردعلاقه شماست مطالب را شروع کنید و آرام‌آرام آن را گسترده کرده و بسط دهید. حتی برای موفقیت بیشتر می‌توان از یک موضوع جزئی‌تر مثلاً در مورد آشپزی پخت انواع اسپاگتی را شروع کرد. دلیل آن‌هم واضح است چراکه زمانی که ما موضوعات گسترده را مطرح می‌کنیم خواننده را دچار سردرگمی کرده و ضمنا مخاطبین خاص خود را هم نمی‌توانیم پیدا کنیم. شما از تجربه پخت نوعی اسپاگتی مطلبی را عنوان کرده و بعد از روند تغییر فصول گفته و سپس آخرین اخبار تکنولوژی را ارائه می‌دهید، واضح است که مخاطبین خاصی به وبلاگ شما مکرراً رجوع نخواهند کرد.

بنابراین هنگام راه‌اندازی یک وبلاگ، انتخاب یک موضوع صحیح و هدف قرار دادن مخاطبان خاص آن موضوع و دادن اطلاعات مفید و جامع و صحیح به آن‌ها می‌تواند زیرساخت قدرتمندی برای وبلاگ موردنظر باشد. برای این منظور باید شناخت مؤثری از خوانندگان خود داشته باشیم، به این معنا که بدانیم مخاطبان ما از کدام گروه سنی، اجتماعی و تحصیلی خواهند بود و یا اهداف و اعتقادات و بینش آن‌ها چیست. با شناخت نسبی از آن‌ها قطعاً می‌توانیم مطالب بهتری را نشر دهیم. یکی از روش‌هایی که می‌توان برای این منظور از آن استفاده کرد آواتارها هستند. آواتارها یکی از شیوه‌های معرفی اشخاص در فضای وب است.

به این‌گونه که برای معرفی افراد از یک مدل سه‌بعدی مانند بازی‌های کامپیوتری و یا یک مدل دوبعدی مانند عکس و یا آیکون و یا حتی مدل یک‌بعدی مانند نام کاربری استفاده می‌کنیم که در مدل‌های تصویری طراحی آواتارها به‌گونه‌ای است که نشانگر شخصیت و علاقه‌های افراد مختلف است. مثلاً انتخاب آیکون تصویر چهره یک ورزشکار، نشان از علاقه فرد به مقوله ورزش دارد. حال با توجه به مفهوم آواتار می‌توان در وبلاگ خود به ارائه انواع آواتار پرداخت، تا خوانندگان ما با انتخاب هر یک از آن‌ها تا حدودی علاقه و گرایش‌های خود را آشکار سازند. این شیوه می‌تواند به شناخت بیشتر ما در مورد مخاطبان کمک شایانی نماید. با این نگرش بسیار بااهمیت است که ما چه مطالبی را در وبلاگ خود نشر می‌دهیم. آیا این مطالب برای خوانندگان ما مفید است، آیا به آن‌ها کمکی می‌کند.

ما باید با مخاطبین خود در تعامل باشیم، نظرات آن‌ها را گرفته و به‌صورت آماری ببینیم کدام مطالب برای آن‌ها جذاب‌تر و مفیدتر است تا بتوانیم ایده‌های باارزش‌تر و درنتیجه مطالب بهتری ارائه دهیم. اما نکته مهم در شروع کار این است که باید بدانیم در ابتدا ممکن است که خوانندگان زیادی نداشته باشیم و روند کار کمی کند به نظر برسد، ولی نباید ناامید شد؛ چرا که یکی از ارکان مهم در این حرفه داشتن صبر است. در کنار مطالب فوق برای داشتن زیرساخت قوی نکات دیگری وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. انتخاب یک دامنه ثابت
  2. طراحی مناسب و با انعطاف که بتوان آن را به‌روزرسانی کرد
  3. داشتن یک آرم مشخص و بامعنا
  4. انتخاب رنگ مناسب برای صفحات وبلاگ که البته می‌توان در طول زمان آن‌ها را تغییر داد و دچار دگرگونی کرد لذا نباید زیاد نگران آن‌ها باشیم و یا خیلی با وسواس آن‌ها را انتخاب کنیم فقط کافی است که انتخاب صحیح انجام دهیم.

راهکار دوم: استفاده از سرفصل‌ها و محتوا برای ایجاد ترافیک

در حقیقت دومین شیوه‌ای که می‌توانید مخاطبان بیشتری جذب کنید ایجاد سر‌فصل‌ها و تیترهای مناسب برای مقالات وبلاگ است. به این معنا که وقتی افراد در اینترنت به دنبال مطلبی می‌گردند آن را در صفحات جستجوگر خود تایپ کرده و پاسخ خود را دریافت می‌کنند. حال اگر مقالات ارائه‌شده وبلاگ دارای سرفصل‌های مناسب باشد وبلاگ ما در نتایج این جستجو ارائه خواهد شد.لازم به ذکر است که یک سرفصل خوب می‌تواند منعکس‌کننده محتوای مقاله باشد همانند یک پیش‌نمایش از یک فیلم. نکته بعدی استفاده از تصاویر مناسب در مقالات است،

طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده مقالاتی که دارای تصاویر مناسب هستند ۹۴% خوانندگان بیشتری را جذب می‌کنند، ضمن آنکه استفاده از تصاویر روشی عالی برای شکستن بلوک‌های بزرگ و طولانی متن است که هم‌زمان مفاهیم را هم بهتر نمایش می‌دهند. از دیگر مواردی که در رابطه با محتوا می‌توان به آن اشاره کرد موارد زیر است:

  1. مطالب را به‌گونه‌ای باید نوشت که تمامی افراد با سطوح مختلف دانش و سواد بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، مثلاً نباید از کلمات سخت و پیچیده و ادبی یا کلمات تخصصی زیاد استفاده کرد، اگر هم استفاده شد باید آن‌ها را توضیح داد. تمام افراد با هر سن و تحصیلات و نگرش و ملیت و فرهنگ باید بتوانند با مقاله ارتباط برقرار کنند.
  2. اجتناب از تکرار کلمات غیرضروری، مسئله دیگری است که باید به آن توجه کرد.
  3. زمانی که موضوعی را مطرح می‌کنید تمرکز خود را بر روی آن نگه‌دارید، به‌طور مثال وقتی از منافع استفاده از ماشین‌های برقی صحبت می‌کنیم، نباید در میان آن دو پاراگراف از باربند خودرو و مزایای آن گفت.
  4. از داستان‌ها و ضرب‌المثل‌هایی که به موضوع شما مربوط می‌شوند استفاده کنید. تعریف کردن داستان‌های مرتبط با مقاله شما می‌تواند لذت خواندن را برای مخاطبان دوچندان کند و جذابیت بیشتری به شما بدهد.
  5. توجه به قالب‌بندی متن بسیار حائز اهمیت است. این فقط مربوط به نوشتن نیست بلکه نحوه استفاده شما از قوانین ادبی هم مهمو تاثیرگذار است. اجتناب از بلوک‌های بزرگ متن، استفاده از فهرست‌ها، استفاده از سرفصل‌های مناسب و زیرمجموعه‌ها که درعین‌حال دارای یکپارچگی باشند. البته برای این منظور ابزارها و برنامه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند شمارا یاری کند، که معرفی آن‌ها از حوصله این مقاله خارج است اما شما به‌سادگی با جستجو در اینترنت می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

راهکار سوم: استراتژی تاکتیکی برای ایجاد ترافیک و افزایش بازدید وبلاگ

عده‌ای بر این باورند که نوشتن پست‌های زیاد به بازدید از وبلاگ کمک خواهد کرد، اما این فقط گوشه‌ای از کار است، قطعاً مطالب و پست‌های پی‌در‌پی که حاوی مطالب مفید باشد می‌تواند کمک به سزایی به افزایش بازدید‌کنندگان بنماید. اما در کنار آن ما نیاز به تبلیغات داریم که در ادامه به روش‌های سودمندی خواهیم پرداخت:

  1. نوشتن مطلب و ایجاد پست مهمان در سایت‌های دیگر که با موضوع وبلاگ ما در ارتباط هستند، این‌یک روش مناسب برای معرفی بیشتر وبلاگ است. قطعاً خوانندگان این پست‌ها به دیدن وبلاگ ما علاقه‌مند خواهند شد.
  2. با پادکست‌هایی که به موضوع وبلاگ شما مربوط می‌شود و مصاحبه کارتان را قوی‌تر کنید.
  3. از حوادث روز باخبر باشید و در مورد آن مطلب ارائه دهید.
  4. به انجمن‌های آنلاین متصل شوید و پست‌های خود را به اشتراک بگذارید.
  5. در شبکه‌های اجتماعی (مانند تلگرام) حضورداشته و مطالب خود را به اشتراک گذاشته و بازخورد آن را بررسی کنید.
  6. با وبلاگ نویسانی که در حوزه کاری شما هستند، ارتباط برقرار کرده و مطالب خود را به اشتراک گذاشته و با آن‌ها تعامل داشته باشید، که معمولاً به نفع شما خواهد بود.
  7. از دوستان خود بخواهید پست‌های شمارا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. ما می‌توانیم در صفحه فیس‌بوک، تلگرام، اینستاگرام و توییتر خود لینک وبلاگ را قرار دهیم.
  8. ایجاد رسانه‌های تصویری و قرار دادن آن بر روی شبکه‌های پخش ویدئو مانند یوتیوب، آپارات و غیره می‌تواند یکی از راه‌های مناسب برای معرفی هرچه بیشتر باشد، یا حتی از آن‌هم وسیع‌تر اینکه خودمان یک شبکه پخش ویدئو ایجاد کنیم.
  9. SEO (همان بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوگر) موضوع مهم در دنیای اینترنت است. اما باوجود اهمیت آن پیشنهاد می‌کنیم که تمام توان خود را به مسئله SEO معطوف نکنید بلکه با ایجاد پست‌های پر‌محتوا و مفید و جذاب مخاطبان خود را جذب کنید. البته این به آن معنا نیست که به مسئله SEO بی‌اهمیت باشیم. یکی از راه‌هایی که می‌تواند تواما در حین تولید مقاله به SEO کمک کند این است که قبل از تولید هر متن ۳۰ دقیقه تفکر کرده و با انتخاب کلمات دقیق‌تر به SEO سایت خود نیز کمک کنید.

    شما می‌توانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی از جستجوگر گوگل کمک بگیرید، این شیوه خیلی ساده است شما با تایپ کردن هر کلمه در جستجوگر گوگل می‌توانید میزان درخواست کاربران به آن کلمات را مشاهده کنید و این به شما کمک خواهد کرد تا بدانید چه کلماتی بیشترین درخواست را داشته است. در این رابطه کسانی که از پلتفرم وردپرس استفاده می‌کنند می‌توانند از افزونه Yoast SEO استفاده کنند. پس به یاد داشته باشیم که SEO مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشت اما مهم‌تر از آن کیفیت محتوای وبلاگ است.

    مطلب بعدی راه‌اندازی تحلیلگر گوگل است که به شما کمک می‌کند که بدانید چه تعداد افراد از وبلاگ شما بازدید کردند، چه مدت را در سایت شما سپری کردند و کدام صفحات را بیشتر دیده‌اند. ذکر این نکته مهم است که دانستن نتایج تجزیه‌و‌تحلیل سایت برای شما مهم است اما نباید باعث شود که در ابتدای کار ناامید شوید بلکه برای بهبود وضعیت تلاش کنید. نکته دیگر اینکه زمانی که بازدید‌کننده‌ها به‌صورت چشمگیری رو به افزایش هستند ببینید کدام صفحات یا پست‌ها جذابیت بیشتری دارد یا کدام شبکه اجتماعی در این افزایش نقش مؤثر داشته که در آینده به آن‌ها توجه بیشتری کنیم.

راهکار چهارم: نگهداری و حفظ خوانندگان ثابت

برای این منظور می‌توان از چند روش کمک گرفت؛ برای مثال با ایجاد یک لیست ایمیل یا یک فضای اشتراک در وبلاگ و جمع‌آوری ایمیل‌های بینندگان سایت می‌توانید فهرستی از ایمیل‌های افراد بازدید‌کننده ثابت تهیه کنید و با آن‌ها در تعامل و ارتباط باشید. در زیر با ذکر چند دلیل اهمیت این موضوع را بررسی می‌کنیم:

  1. بسیاری از افراد ایمیل خود را بیشتر از حساب‌های کاربری دیگر خود چک می‌کنند.
  2. ممکن است با آمدن یک پیغام برای رسانه‌های ‌اجتماعی مختلف و شنیدن هشدار آن افراد خیلی در پاسخ دادن به آن واکنش نشان ندهند اما با اعلام هشدار برای ایمیل افراد به‌سرعت بیشتری به آن پاسخ می‌دهند (البته همیشه این‌طور نیست).
  3. خیلی از اشخاص ممکن است حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود را ببندند اما به‌ندرت افراد ایمیل خود را از دست می‌دهند. روش دوم: ارتباط برقرار کردن با خوانندگان نباید فراموش کنید که خوانندگان ثابت وبلاگ در حقیقت دوستان و همراهان شما هستند پس باید با آن‌ها ارتباط قوی‌تر و مؤثر برقرار کنید به این شکل که‌:
  • به ایمیل‌های آن‌ها پاسخ دهید.
  • به پیام‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی توجه کرده و پاسخ مناسب دهید.
  • می‌توانید با پرسشنامه از نظرات‌ و ‌پیشنهاد‌ها‌ و ‌انتقادات آن‌ها نهایت استفاده را ببرید زیرا که صاحب اصلی وبلاگ شما آن‌ها هستند.
  • یک وبلاگ نویس موفق به نظرات خوانندگان اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و زمانی که آن‌ها پاسخ سوالات را می‌دهند از آن‌ها قدردانی می‌کند.

در پایان امیدواریم که مطالب فوق کمک زیادی برای وبلاگ نویسان و صنعت وبلاگ نویسی باشد، به نظر شما با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، آینده وبلاگ نویسی و رسانه‌های دیجیتال چگونه خواهد بود‌؟

ارسال نظر