نوآوری های شگفت انگیز فناوری در سلامت سال ۲۰۱۶- بخش دوم

با ظهور فناوری های دیجیتال به خصوص فناوری های پوشیدنی و میکرو ابزارها، پیشرفت ها در حوزه سلامت نیز خیلی سریع رخ می دهد. در ادامه نوآوری های فناوری در حوزه مراقبت سلامت، به طور خلاصه به مراقبت از راه دور تا باتری های با طول عمر بیشتر می پردازیم.

نوآوری های شگفت انگیز فناوری در سلامت سال ۲۰۱۶- بخش دوم

کلیک- در قسمت قبل ، به بیان فناوری های نو ظهور در سیستم های مراقبت سلامت پرداختیم. آنچه در ادامه خواهد آمد خلاصه ای از دیگر نوآوری های حوزه سلامت است.

۶-نظارت از راه دور بر بیمار
برنامه های نظارت می تواند طیف وسیعی از داده های سلامت همچون علایم حیاتی، وزن، فشار خون، قند خون، سطح اکسیژن خون، ضربان قلب و الکتروکاردیوگرام ها را بر بالین بیمار جمع آوری کند.
سپس این داده ها به مراکز سلامت از جمله مراکز نظارت، بیمارستان ها و بخش های مراقبت ویژه، مراکز پرستاری و دیگر مراکز منتقل می شوند. متخصصان سلامت از راه دور داده های بیمار را بررسی می کنند و براساس داده هایی که دریافت می کنند، یک برنامه خاص درمانی برای هر بیمار ارایه می دهند.
برنامه های نظارت، ابزارهایی هستند که برای رسیدن به اهداف مراقبت سلامت کمک کننده هستند. این برنامه ها با بهبود خروجی های بیماران و دسترسی به مراقبت و همچنین مقرون به صرفه کردن سیستم های مراقبت بهداشتی در نظام سلامت بسیار تاثیر گذار هستند.
برای مثال:
در سال ۲۰۱۴، یک مطالعه امکان سنجی شش ماهه بر روی هشت بیمار انجام شد. بیماران سابقه بیماری های مزمن ریوی شدید داشتند. به هر بیمار یک تلفن همراه برای ثبت علائم مهم، مانند تنگی نفس، رنگ و حجم خلط، علائم جزئی مانند سرفه و خس خس، و علائم حیاتی داده شد. در مدت مطالعه، میزان بستری شدن به طور قابل ملاحظه ای پایین آمد و ملاقات با پزشک نیز در مقایسه با شش ماهه مشابه سال قبل کمتر شد. این نتایج از قابلیت بالای نظارت در منزل جهت تجزیه و تحلیل علائم تنفسی برای بیماران مبتلا به بیماری های مزمن ریوی خبر می دهد.
۷-داروهای ضد پیری
رویا یا کابوس! بستگی دارد شما چگونه به آن نگاه می کنید. آیا زندگی ۱۲۰ ساله را برای خود و عزیزانتان پیش بینی کرده اید؟ یا از فکر کردن به آن واهمه دارید؟
سال ۲۰۱۶، سال داروهای ضد پیری و مبارزه با بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزایمر بود.
دانشمندان اکنون بر این باورند که می توان روند پیری را متوقف کرد و به یاری افراد سالمند شتافت تا به خوبی تا ۱۱۰ یا ۱۲۰ سالگی زندگی کنند.
ممکن است مانند داستان های تخیلی و فیلم های تخیلی علمی شباهت داشته باشد، اما در حال حاضر پژوهشگران ثابت کرده اند که داروهای متفورمین توانسته است عمر حیوانات را افزایش دهد و دیگر پژوهشگران به مطالعه این نتایج بر روی انسان ها می پردازند.
فردی که ۷۰ سال دارد، ممکن است از نظر بیولوژیکی به اندازه یک فرد ۵۰ ساله سالم باشد. با نگاهی عمیق به موضوع، اگر پژوهشگران به مبارزه با پیری بپردازند، دیگر نیاز نیست بر بیماری های مرتبط با پیری را غلبه کنند. بسیاری از بیماری ها در سالمندی، به دلیل پیری است.
به هر حال، پیشرفت های علمی در این حوزه ما را مجبور به باور این موضوع کرده است که زندگی طولانی امکان پذیر است و می توان بر پیری غلبه کرد.

metformin_500mg_tablets_no-restriction_new

۸-بازسازی دندان
ماهی های رنگارنگ کشف شده در آفریقا ممکن است راز رشد دندان از دست رفته را برملا کنند. در یک مطالعه مشترک بین موسسه فناوری جورجیا و کالج کینگز لندن، محققان به بررسی ماهی سیچلاید دریاچه مالاوی در آفریقا پرداختند. این ماهی دندان های خود را از دست می دهد و دندان هایی جدید در می آورد. مطالعه ان ها در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است . آن ها به این نتیجه رسیدند که ژن هایی مسئول بازسازی دندان ها هستند و باعث رشد آن ها می شوند. ممکن است این راز به بازسازی دندان در انسان ها نیز کمک کند و بتوان برای رشد دندان های افتادی راهی یافت.
در مطالعه دیگری از تیم پژوهشی در دانشگاه هاروارد، دانشمندان با استفاده از لیزر کم قدرت شده به فعال سازی سلول های بنیادی پرداختند و باعث تحریک رشد دندان در موش ها ی آزمایشگاهی شدند. در این مطالعه که یافته هایش در مجله Science Translational Medicine به چاپ رسید، عنوان شد که این روش می تواند رشد بافت دندان را تحت تاثیر قرار دهد.
احتمالا به زودی ایمپلنت دندانی تبدیل به چیزی از مد افتاده شود و دیگری کارایی نداشته باشد. تحقیقات سلول های بنیادی ممکن است به رشد مجدد دندان از دست رفته منجر شود. با توجه به اینکه افراد تا سن ۷۴ سالگی تقریبا ۲۶ درصد آن ها دندان های خود را از دست می دهند، این پیشرفت ها می تواند خیلی کاربردی باشد.

tooth-regrowth-stem-cells-300x194_new

۹-لامپ های حبابی که کارشان ضدعفونی کردن و از بین بردن باکتری هاست.

همه می دانند که بیمارستان ها مکانی خطرناک برای بیشتر مردم با بیماری های مختلف است. شرکت Indigo-Clean، فناوری جدیدی توسعه داده است که با استفاده از نور مرئی می توان محیط را ضدعفونی کرد و از عفونت های احتمالی پیشگیری کرد.
Indigo-Clean به سقف، دیوارها و سطوح نور می تاباند و به میکروارگانیسم های مضر نفوذ می کند. اهداف نوری که از این دستگاه ساطع می شود به طور طبیعی مولکولی به نام گورفیرین است که در داخل باکتری ها وجود دارد. نوری که در داخل باکتری جذب می شود، با مولکول پورفیرین گونه هایی از اکسیژن فعال (ROS) را در داخل سلول تولید می کند. این اکسیژن فعالی، باکتری را غیر فعال می شازد و در واقع اثر آن را از بین می برد و اجازه نمی دهد که در فضا منتشر شود.

light-bacteria_new

۱۰-لباس زیر الکترونیک برای جلوگیری از زخم بستر
شاید شنیده باشید که فرد مسنی در اطراف شما در نتیجه زخم بستر درگذشته است. اما امروزه با پیشرفت هایی که در زمینه فناوری های نوین شده است می توان از زخم بستر جلوگیری کرد. ممکن است فرد بیمار، نتواند روزها، هفته ها و یا ماه ها از جای خود حرکت کند. در نتیجه زخم بستر وی توسعه می یابد و البته زخم بستر به دلیل عدم گردش خون و پوست فشرده دردناک است و فرد از آن رنج می برد.
مکن است باور نکنید ولی زخم بستر می تواند بسیار کشنده باشد. هرساله تقریبا ۶۰ هزار نفر در آمریکار در نتیجه زخم بستر و عفونت های ناشی از آن جان می دهند.
اکنون محققی کانادایی توانسته است یک لباس زیر طراحی کند که هر ده دقیقه یک بار به فرد پوشنده آن تکان های الکتریکی می دهد و این تکان های کوچک می تواند باعث فعال شدن گردش خون فرد شود. همچنین می تواند عضلات فرد را فعال کند و به طور موثری زخم بستر را از بین ببرد.

۱۲۰۲۰۱-smart_e_pantsbanner_new

۱۱- باتری های با طول عمر بیشتر برای دستگاه های پزشکی و پوشیدنی
امروزه نیاز به انرژی به عنوان یکی از مهمترین نیازمندی های بشر شناخته شده است. مردم از انرژی برای خانه، اتومبیل، دستگاه های پزشکی مانند باتری ضربان ساز قلب که برای جایگزینی به یک عمل جراحی گران قیمت نیاز دارد استفاده می کنند. با ظهور نوآوری های جدید، دستگاه های نوین تشنه انرژی هستند و باتری طولانی مدت و شارژ سریع تر یکی از مسایل امروز جهان است.
باتری های آلومینیوم-یون: دانشمندان دانشگاه استنفورد توانسته اند یک باتری آلومینیوم-یون طراحی کنند که در یک دقیقه تلفن را شارژ می کند و بیش از ۷ برابر دیگر باتری ها قدرت دارد. اما شارژ سریعتر تنها مزیت این باتری نیست و شاید چشمگیرترین کیفیت آن مربوط به انعطاف پذیری باشد که به صورت منحنی است و می تواند در دستگاه های صفحه نمایش که قابلیت خم شدن دارند در آینده کاربرد فراوانی داشته باشد.
میکرو ابرخازن ها: پژوهشگران دانشگاه رایس میکرو ابرخازن هایی توسعه داده اند که بسیار انعطاف پذیر است و ۵۰ بار سریعتر از دیگر باتری ها شارژ می شود. تخلیه شارژ این ابر خازن ها خیلی کند است و برای کاربردهای ذخیره انرژی و انتقال انرژی بسیار پرکاربرد است.
باتری های فوم: باتری های آینده سه بعدی هستند. پریتو اولین شرکت تولید کننده باتری های سع بعدی است که از یک بستر فوم مسی استفاده می کند. این باتری های نه تنها امن تر هستند، بلکه هیچ الکترولیتی قابل اشتعال ندارند. این باتری ها دارای عمر طولاتی تر، شارژ سریع تر، چگالی بالاتر می باشند و البته ارزان تر و کوچکتر از باتری های بازار هستند.
انرژی پوست: پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور، جایگزینی برای باتری ایجاد کرده اند که می تواند یک الکترود باشد که از اصطحکاک بر روی پوست و لباس استفاده می کند. یک ضربه انگشت می تواند برای انرژی ۱۲ لامپ ال ای دی کافی باشد. این اختراع می تواند بدان معنا باشد که در آینده هیچ نگرانی از بابت انرژی ابزارهای پوشیدنی و لباس های هوشمند نیست.
۱۲- انفورماتیک سلامت
بیش از نیمی از بیمارستان های ایالات متحده آمریکار از برخی از انواع سیستم های پرونده الکترونیکی بیمار استفاده می کنند.طبق گزارش پژوهشگران دانشگاه شیکاگو، ۵۰ درصد از دلارهای مراقبت های بهداشتی صرف فرایند نگهداری پرونده های ناکارآمد نامناسب می شود. پرونده های الکترونیک نشان دادند که می توان بین ۳۷ تا ۵۹ میلیون دلار صرفه جویی کرد. با این حال، ارتقا هنوز به ایجاد ارتباط بین بیماران و ایجاد امکانات در این زمینه همچنان ادامه دارد. فناوری های جدید می تواند اعمال تجزیه و تحلیل داده و توسعه یافته های مراقبتی دشوار در درمان بیماری های سخت را آسان کند. اکنون می توان از مدیران فناوری اطلاعات سلامت بیمارستان ها و مراکز درمانی، انتظار داشت که تمام داده ها را مدیریت کنند و مراقبت سلامت را بهبود دهند.
نتیجه گیری: بسیاری از مراکز سلامت، شروع به ایجاد و توسعه نوآوری کرده اند و همچنین با ظهور هاکاتون ها و مدارس پیشرفته، بسیاری از مردم به انقلاب دیجیتال پیوسته اند. البته هنوز قضاوت در مورد نحوه عملکرد آن ها زود است. اما آنچه مشخص است سیستم بهداشت و درمان و فرایند های مراقبت سلامت رو به تغییر و دگرگونی است.

ارسال نظر