آمار شگفت‌انگیز طول عمر باتری تلفن‌های هوشمند

یکی از فاکتورهای بسیار مهم و قابل توجه در خرید گوشی تلفن همراه، طول عمر باتری آن است. تا جایی که اکثر سازندگان تلفن‌های هوشمند همراه، تقریبا سهم زیادی از تبلیغات خود راصرف  تبلیغ در این خصوص می‌کنند.

آمار شگفت‌انگیز طول عمر باتری تلفن‌های هوشمند

کلیک- با پیشرفت علم و تکنولوژی، تلفن همراه به یکی از ابزارهای ضروری زندگی بشری تبدیل شده است و همین امر باعث افزایش روز افزون تعداد کاربران تلفن همراه در دنیا شده است. تعداد صنایع مرتبط با این ابزار ضروری و کاربردی بسیار زیاد است که از جمله آن‌ها می‌توان به سازندگان تلفن‌های هوشمند همراه اشاره کرد. سالانه میلیون‌ها و شاید میلیاردها گوشی هوشمند در سراسر جهان توسط برندهای مختلف تولید می‌شوند و کاربران با توجه به نیاز خود سعی در انتخاب و خرید مناسب‌ترین گوشی تلفن همراه را دارند.

امروزه قابلیت‌های تلفن‌های هوشمند همراه به شدت پیشرفت کرده است. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به قابلیت عکسبرداری در روز و شب با کیفیت‌های بسیار عالی اشاره نمود. از دیگر قابلیت‌های این تلفن‌های هوشمند قابلیت اتصال به سایر دستگاه‌های هوشمند از اسپیکر گرفته تا ست‌تاپ باکس هوشمند را نام برد. صفحه نمایش برخی از این گوشی‌های هوشمند به دلیل بالا بودن وضوح تصویر یا تعداد پیکسل بالا آنچنان تصاویر را با کیفیت نمایش می‌دهند که حتی گاهی تلویزیون‌های خانگی نیز به پای قدرت عملکرد آن‌ها نمی‌رسند. اما یکی از مهمترین قابلیت‌های تلفن‌های هوشمند همراه که امروزه کاربران توجه زیادی به آن می‌کنند، قابلیت پردازش و قدرت پردازش است. امروزه بسیاری از کاربران بر این باورند که حتی سخت‌افزارهای قدیمی‌تر در سایر حوزه‌های دستگاه‌های دیجیتال، عملکردی بسیار بالا حتی فراتر از حد نرمال دارند.

فاکتور دیگری که کاربران در هنگام خرید گوشی‌های هوشمند به آن اهمیت فراوان می‌دهند، به غیر از قدرت پردازش، طول عمر باتری گوشی است. امروزه این فاکتور به قدری اهمیت پیدا کرده‌است که یکی از موضوعات مورد رقابت در میان سازندگان تلفن‌های هوشمند همراه است. از طرفی این فاکتور، یکی از فاکتورهایی است که هنگام معرفی گوشی‌تلفن هوشمند، بر روی آن تبلیغات فراوانی صورت می‌گیرد. اما متاسفانه بعضا مشاهده می‌شود که آنچه سازندگان در مورد طول عمر باتری‌های گوشی‌های هوشمند خود در اختیار کاربران قرار می‌دهند و در تبلیغات خود نشان می‌دهند، واقعی نیست. گروه تحقیقاتی Phone Arena تحقیقی درزمینهٔ عمر باتری انجام داده‌اند و به نتایج بسیار قابل توجهی رسیده‌اند.

این تیم تحقیقاتی آزمایش خود را بر روی باتری‌های تولید شده از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ انجام داده‌اند. در ابتدای کار، تمرکز این گروه بر روی عملکرد و عمر باتری در دستگاه‌های مختلف با سیستم‌عامل‌های مختلف و از طرفی عمر واقعی باتری در مصرف روزانه بود. برای آزمایش میزان عمر باتری، این تیم تحقیقاتی ابتدا میزان وضوح تصویرگوشی‌های همراه مورد مطالعه را بر روی ۲۰۰ نیت تنظیم کردند. اغلب کاربران در هنگام استفاده روزانه از گوشی، میزان روشنایی صفحه نمایش را بر روی این عدد تنظیم می‌کنند. از طرفی قطعه کدی نوشته شد که میزان مصرف روزانه کاربران پر مصرف (کاربرانی که روزانه از گوشی‌های خود زیاد استفاده می‌کنند) را شبیه سازی می‌کرد. البته این آزمایش نیز مانند سایر آزمایش‌هایی که در مورد طول عمر باتری توسط گروه‌های مختلف تحقیقاتی انجام می‌شود، دچار نقص و کمبودهایی بوده است. البته وجود برخی از این نقص‌ها و کمبودها اجتناب ناپذیر است، چون عوامل بسیار زیادی بر روی عمر باتری تاثیر گذارند از جمله میزان استفاده کاربر از گوشی، اتصال گوشی به سایر دستگاه‌های جانبی و غیره که همه این عوامل را نمی‌توان در یک آزمایش لحاظ کرد. بسیاری از آزمایش‌های انجام شده درزمینهٔ طول عمر باتری بیشتر متمرکز بر روی میزان عمر باتری با یک پارامتر خاص بوده است. مثلا میزان عمر باتری وقتی دستگاه به دستگاه‌های جانبی متصل است و از این قبیل. در آزمایشی که توسط تیم تحقیقاتی Phone Arena انجام شد، فاکتورها و پارامترهای زیادی لحاظ شده بود. در زیر نمونه‌ای از یافته‌های این تیم تحقیقاتی در خصوص طول عمر باتری را مشاهده می‌کنید.

battery-life1-min

اولین چیزی که این تیم تحقیقاتی از تحلیل داده‌های خود دریافت کرده است، این نکته بسیار مهم است که طول عمر باتری به شدت تحت تاثیر سازنده گوشی است.

برای رسم نمودار بالا این تیم تحقیقاتی هر سال را به دو بخش تقسیم کرده است ومحصولات شرکت‌های معروف که در هر نیمه به بازار معرفی شده اند را مد نظر گرفته است. البته محصول آیفون ۶ پلاس و ۶S شرکت اپل را در محصولات انتخابی لحاظ نکرده است.

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، شرکت‌های سازنده‌ای مثل سامسونگ و سونی، در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ درزمینهٔ تولید باتری با عمر بالا پیشتاز بوده‌اند. باوجودیکه خط تولید Xperia Z در نیمه اول سال ۲۰۱۳ شروع خوبی نداشته است اما در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ با تولید Xperia z3 به جایگاه بسیار خوبی رسیده است. هرچند تولید Xperia Z3+ و Xperia Z5 باعث دور شدن این خط تولید از جایگاه قبلی خود شده بود، اما تولید Xperia X باعث شد که این خط تولید دوباره به جایگاه ممتاز و عالی خود برگردد. باوجود اینکه سونی در این دو سال و نیم دچار فراز و نشیب زیادی بوده است، اما هنوز یکی از رقبای شرکت کره‌ای سامسونگ است.

در این نمودار بدترین آمار مربوط به خط تولید LG است. با توجه به امار به نظر می‌رسد LG برای رسیدن به جایگاه خود در زمان تولید LG G2، راه طولانی را در پیش دارد و شاید رسیدن به آن نقطه برای این شرکت، به رویایی دست نیافتنی تبدیل شود. عملکرد خط تولید Glaxy s و MotoX نیز قابل تامل است. در این آمار خط تولید آیفون ۶S لحاظ نشده‌اند و ممکن است با لحاظ کردن این خط تولید، نمودار به شکل دیگری در آید.

battery-life-industry-average2

نکته قابل توجه در نمودار بالا این است که علی رغم موفقیت نسبی شرکت‌ها در تولید باتری با عمر بالا و نمودار صعودی، ممکن است ن شرکت‌های سازنده در موارد خاص نتوانسته باشند نظر مساعد کاربران خود را جلب کرده‌ باشند. همانوطر که در نمودار مربوط به طول عمر باتری مشاهده می‌کنیدف عملکرد شرکت‌ها و سازندگان در سال ۲۰۱۶ نسبت به عملکرد آن‌ها در سال ۲۰۱۴ پیشرفت زیادی داشته است و البته این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که هنوز سال ۲۰۱۶ به پایان نرسیده است و یک نیمه دیگر برای این سال باقی است. نکته قابل توجه دیگر در مورد این نمودار عملکرد خط تولید Galaxy note است که باوجود عدم موفقیت در نیمه اول سال ۲۰۱۵، تولید Galaxy Note 5 در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ عملکرد این شرمت را به نقطه اوج خود رسانده است و این خط تولید را به موفق‌ترین خط تولید در سال ۲۰۱۵ تبدیل کرده است.

Industry-average-recharging3

نکته قابل توجه دیگر در خصوص باتری توجه به میزان زمانی است که باتری برای شارژ شدن از حالت کاملا بدون شارژ به حالت کاملا شارژ دارد.

نمودار بالا مربوط به میزان زمان سپری شده برای شارژ باتری است. همان‌طور که این نمودار نشان می‌دهد، هرچه عمر باتری‌ها بیشتر شده است، میزان زمان لازم برای شارژ آن‌ها کم شده است.

در سال ۲۰۱۶ میزان زمان لازم برای شارژ باتری از حالت کاملا بدون شارژ تا حالت کاملا شارژ در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۱۴ یعنی زمانی که طول عمر باتری در حداقل مقدار بوده‌است، تقریبا ۵۰ درصد کمتر شده است. برای مثال در اوایل سال ۲۰۱۴ میانگین زمان لازم برای شارژ کامل باتری از حالت بدون شارژ تا حالت کاملا شارژ، ۱۶۵ دقیقه بوده است و این مقدار در اوایل سال ۲۰۱۶ به ۱۰۰ دقیقه کاهش یافته است. نمودار بالا نشان‌دهنده روند بهبود ۵۰ درصدی در میزان طول عمر باتری و زمان لازم برای شارژ آن است. البته این آمار به معنی عدم نیاز کاربران به باتری‌های با طول عمر بالاتر نیست.

recharging-time-by-manufacturer4

نمودار بالا نشان‌دهنده میزان بهبود زمان سپری شده برای شارژ باتری درهر شرکت سازنده به طور جداگانه است. نکته‌ای که در این نمودار جالب توجه است روند تغییرات شرکت اپل است. اپل برای دستگاه‌های خود از باتری‌های کوچک استفاده می‌کند و به همین دلیل مدت زمان لازم برای شارژ این باتری‌ها کم است و بنابراین اپل نسبت به سایر رقبا در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. هر چند اپل روند تغییر قابل توجهی در طول سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نداشته‌است و می‌توان گفت میزان زمان لازم برای شارژ باتری‌های تولید شده این شرکت در سال ۲۰۱۵ حتی بیشتر از همین میزان در سال ۲۰۱۴ است. البته این نکته بسیار مهم است که میزان زمان لازم برای شارژ باتری‌های خط تولید اپل دوبرابر مدت زمان لازم برای شارژ باتری‌های LG G5 است.

نتایجی که گروه تحقیقاتی Phone Arena Phone به آن رسیدند نشان ‌می‌دهد که نرم‌افزار، اندازه باتری، پردازنده و نوع صفحه نمایش از جمله عوامل تاثیر گذار بر طول عمر باتری تلفن همراه هستند. البته سهم این عوامل بر روی طول عمر باتری یکسان نیست. همچنین این تحقیق نشان داد که سیستم عامل iOS 9 که برای خط تولید آیفون ۶s استفاده شده است، درزمینهٔ سازگاری با عمر باتری عملکرد موفقی داشته است. سونی نیز با استفاده از پردازنده Qualcomm's Snapdrago 810 توانسته است که تا حد زیادی بر عمر باتری‌های محصولات خود بیفزاید و حتی استفاده از پردازنده Snapdragon 650 نیز در بهبود این روند تاثیر زیادی داشته‌ است.

همان‌طور که گفته شد، باوجود پیشرفت‌های زیاد درزمینهٔ افزایش طول عمر باتری تلفن‌های هوشمند همراه، هنوز اقدامات زیادی باید توسط شرکت‌های سازنده تلفن همراه در این زمینه انجام شود.

ارسال نظر