هند نخستین قطار خورشیدی خود را راه اندازی کرد

رسانه کلیک – قطار خورشیدی جدیدی در هند راه‌اندازی شده که نیروی برخی از تجهیزات و امکانات رفاهی آن توسط انرژی خورشیدی تأمین می‌شود.

هند نخستین قطار خورشیدی خود را راه اندازی کرد

به تازگی نخستین قطار خورشیدی که نیروی مورد نیاز برخی از تجهیزات آن توسط انرژی خورشیدی تأمین می‌شود، در کشور هند راه‌اندازی شده است و به زودی فعالیت خود را در شهر دهلی‌ نو آغاز می‌کند. در‌حال‌حاضر قطارهای این کشور از سوخت دیزل استفاده می‌کنند.

یکی از بزرگترین چالش‌ها در رابطه با این موضوع، نحوه قرار دادن پنل‌های خورشیدی بر روی واگن‌های این قطار بوده است. مدیرعامل شرکتی که پنل‌های خورشیدی این قطار را تولید و نصب کرده است، اذعان کرده است که قرار دادن پنل‌های خورشیدی بر روی واگن‌های قطاری که با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، کار ساده‌ای نیست. پانل‌های خورشیدی مورد استفاده در این قطار روی یک باتری نصب شده‌اند که انرژی مازاد بر مصرف را ذخیره‌ می‌کند.

نیروی حرکتی این قطار منحصر‌به‌فرد نیز توسط یک لوکوموتیو دیزل تأمین می‌شود و انرژی خورشیدی تنها برای تأمین نیروی مورد نیاز برخی از تجهیزات و امکانات رفاهی قطار مانند لامپ‌ها، فن‌های خنک دهنده و نمایشگرهای نمایش‌دهنده اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سازمان راه‌آهن هند تخمین زده است که استفاده از یک قطار خورشیدی که مجهز به شش پانل خورشیدی باشد، می‌تواند موجب صرفه‌جویی ۲۱ هزار لیتر بنزین در هر سال شود که معادل هزینه‌ای در حدود ۲۰ هزار دلار است.

شبکه راه آهن هند بزرگ‌ترین شبکه راه‌آهن در آسیا است که هر روز یازده هزار قطار در آن تردد می‌کنند و هر روز در حدود سیزده میلیون مسافر در این شبکه جابه‌جا می‌شوند. این حجم بالای تردد قطارها و جابه‌جایی مسافرین به معنای مصرف میزان بسیار زیادی از سوخت دیزل است. در سال ۲۰۱۵ هزینه استفاده قطارهای این کشور از سوخت دیزل، معادل ۲٫۵ میلیارد دلار بوده است؛ بنابراین مسئولان سازمان راه‌آهن این کشور تلاش می‌کنند تا میزان مصرف سوخت دیزل را با شیوه‌های مختلف کاهش دهند و یکی از روش‌های این سازمان برای دست‌یابی به این هدف، بهره‌مندی از انرژی خورشیدی در قطارها است. مسئولان این سازمان امیدوارند با استفاده از این روش بتوانند ۶٫۳۱ میلیارد دلار طی ده سال آینده در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

ارسال نظر