سامانه های کنترل صنعتی ایران از لحاظ نفوذپذیری باج افزارها در بین 10 کشور اول جهان قرار دارد

رسانه کلیک - نتایج به دست آمده از تهدیدات سامانه های کنترل صنعتی در ۶ ماهه‌ اول سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که ایران در میان ۱۰ کشور اولی است که سامانه های کنترل صنعتی آن به دلیل تهدیدات سایبری، آلوده شده اند.

سامانه های کنترل صنعتی ایران از لحاظ نفوذپذیری باج افزارها در بین 10 کشور اول جهان قرار دارد

به گزارش کلیک ؛ به نقل از مهر، سامانه های کنترل صنعتی به‌ منزله‌ هسته‌ مرکزی کنترل و نظارت زیرساخت‌ های حیاتی نظیر شبکه‌ های انتقال و توزیع برق، نیروگاه‌ های هسته‌ ای، پالایشگاه‌ ها، شبکه‌ های آب و کارخانه‌ های نفت و گاز محسوب می شوند؛ اما با توجه به قدیمی‌ بودن این سامانه‌ها، به امنیت آن‌ ها توجه چندانی نشده است.

در این زمینه گروه تحقیقاتی آزمایشگاه کسپرسکی، نتایج تحقیقات خود را درباره چشم‌انداز تهدیدات سامانه های کنترل صنعتی در ۶ ماهه‌ اول سال ۲۰۱۷ ارائه کرده است.

بر اساس این تحقیقات که توسط مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخداد های رایانه‌ای (مرکز ماهر) منتشر شده است، ایران جزء ۱۰ کشور اولی است که سامانه های کنترل صنعتی آنها به باج‌ افزارهای رمزگذاری آلوده‌ شده‌اند.

سامانه های کنترل صنعتی

بر مبنای این بررسی ها همچنین مشخص شده است در نیمه اول سال ۲۰۱۷ در بین ۱۵ کشوری که بالاترین درصد سامانه‌ های کنترل صنعتی مورد حمله قرار گرفته را، دارا هستند، ایران رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

در این بررسی ها مخاطرات مربوط به سامانه‌ های کنترل صنعتی شامل منابع متعددی از جمله دولتها، گروه های تروریستی، کارکنان ناراضی، مشکلات، حوادث، بلایای طبیعی و همچنین اقدامات تصادفی یا مغرضانه نیروهای داخلی اعلام شده است.

در نیمه اول سال ۲۰۱۷ حوادثی مانند تهدیدات بد افزاری، اختلال در شبکه دوربین های مداربسته، هک شدن سیستم هشدار اضطراری، کشف چند بات نت، استفاده از نامه های الکترونیکی تجاری در حمله به شرکت های صنعتی و نیز حملات باج افزاری به عنوان حمله های سایبری به سیستم های امنیتی شناسایی شدند.

برای مثال ۵۰۰ شرکت صنعتی و حمل و نقل از ۵۰ کشور مورد حمله تهدید نامه های الکترونیکی تجاری قرار گرفته اند.

در زمینه تهدیدات باج افزاری نیز طبق آمار ارائه شده در این بازه زمانی، نیم درصد از رایانه های زیرساختی صنعتی سازمان ها، حداقل یک بار مورد حمله باج افزار رمزگذاری شده قرار گرفته‌اند.

اگرچه حملات باج افزار رمزگذاری متعلق به ۳۳ خانواده مختلف، در رایانه های سیستم های کنترل صنعتی (ICS) مسدود شدند اما هیچ برنامه‌ ای که به طور خاص برای مسدود کردن نرم افزار خودکار سازی صنعتی طراحی شده باشد، در بین نمونه های مخرب شناسایی شده، یافت نشده است.

با این وجود در نیمه اول سال ۲۰۱۷، باج افزار واناکرای (WannaCry) بالاترین رتبه را در رابطه با تعداد ماشین هایی که به این باج افزار آلوده شده اند کسب کرد؛ این یعنی ۱۳.۴ درصد از تمام رایانه های بنیادی صنعتی توسط این باج افزار رمزگذاری، مورد حمله قرار گرفتند.

سامانه های کنترل صنعتی

در نیمه اول سال ۲۰۱۷، محصولات آزمایشگاه کسپرسکی، ۳۷.۶ درصد از حملات به رایانه های سیستم های کنترل صنعتی (ICS ) تحت حفاظت خود را در سطح جهانی مسدود کردند که ۱.۶ درصد کمتر از نیمه دوم سال ۲۰۱۶ برآورد می شود.

رایانه‌های ICS در شرکت های تولیدی که مواد مختلف، تجهیزات و کالاها را تولید می کنند، حدود یک سوم از حملات را تشکیل می دهند.

ارسال نظر