جنگجویان بی عدالتی؛ نقد و بررسی بازی Injustice 2

بازی‌های Fighting (مبارزه‌ای) همیشه از جذابیت خاصی برخوردار بوده‌اند چرا که هر بازی جدیدی که در این ژانر عرضه می‌شود سعی می‌کند ایده‌های جدید در مکانیزم مبارزه‌ی بازی و حرکات و کمبوها،انیمیشن‌ها و سایر المان‌ها خلق کند. INJUSTICE 2 یکی از همان بازی‌های مبارزه‌ای است که با ایده‌های جدید نسبت به هم سبک‌های خودش به بازار‌های جهانی عرضه شده است.

جنگجویان بی عدالتی؛ نقد و بررسی بازی Injustice 2
  • INJUSTICE 2
  • پلتفرم: PlayStation 4,Xbox One,IOS,Android
  • ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • سازنده: NetherRealm Studios
  • سبک: مبارزه‌ای (Fighting)
  • تاریخ انتشار: ۱۶ می ۲۰۱۷

کلیک، مانند قهرمانان و بازیگران این اثر، Injustice 2 خود استثنایی است. مکانیزم و سیستم مبارزه بازی در مسیر درستی از بازی Injustice: Gods Among Us سال ۲۰۱۳ هدایت شده است. Injustice 2 پتانسیل خوبی دارد تا به تنهایی ساعت‌ها در حالت چند‌جهانی جدید این قسمت بازی کنید. قهرمانان و شرور‌های DC این‌بار در بازی Injustice 2 خیلی بهتر از هر بازی دیگری ظاهر شده‌اند. خط داستانی بازی خیلی خوب ساخته و پرداخته شده و از المان‌های مصنوعی و درهم بر هم در این خط داستانی جدید استفاده نشده است. درست مثل قهرمانان خود این بازی بر سختی غلبه می‌کند و یک‌باره اوج می‌گیرد در واقع می‌توان گفت بخش تک‌نفره‌ی بازی به خودی خود محتوای بسیاری برای گیمر‌ها دارد و می‌تواند ساعت‌ها گیمر را سرگرم خود کند. در سری بازی‌های مبارزه‌ای معمولا بر بخش داستانی آنچنان تمرکز خاصی نمی‌کنند اما در INJUSTICE 2 درست برعکس این موضوع اتفاق افتاده است. گیم‌پلی بخش داستانی پر از هیجان و مبارزه‌ها و کمبو‌‌های جذاب و دیدنی است.

1th pic

INJUSTICE 2 به خوبی توانسته تعادل و تعامل را میان نقاط قوت بازی اول یعنی Injustice: Gods Among Us و نقاط قوت خودش برقرار کند و در ادامه به نحو احسن توانسته مکانیزم سیستم مبارزه و کمبو‌ها را بهبود دهد. در این نسخه‌ی جدید شما می‌توانید از محیط دور و بر خود به دشمنان حمله کنید و به آن‌ها آسیب برسانید. به عنوان مثال از ماشین گرفته تا یک تمساح غول‌پیکر در محیط بازی. همچنین قابلیت نقل و انتقال بین محیط‌ها و میدان‌های نبرد بازی در حین مبارزه به بازی اضافه شده است درواقع شما با استفاده از حرکت ویژه‌ی Super Move می‌توانید یک صحنه‌ی هیجانی را خلق کنید وقتی که نوار قدرت Super Move به طور کامل پر شد هر کاراکتر Super Move مخصوص خودش را دارد و حین انجام Super Move یک میان پرده را مشاهده می‌کنیم که اجرای حرکات ویژه‌ی کاراکتر مورد نظر بر روی دشمن را نشان می‌دهد. به عنوان مثال کاراکتر سوپرگرل دشمن خود را با حرکت Super Move به کهکشان می‌برد و سپس او را به کره زمین شوت می‌کند و در نهایت مورد اصابت لیزر‌هایش می‌کند. هارلی کویین کفتار‌ها را به جان دشمن انداخته و در نهایت با چوب بیسبال معروفش به سر حریف محکم می‌کوبد. بری الن با سرعت فوق‌العاده‌ی خود تغییراتی در زمان ایجاد می‌کند و سپس دشمن را به زمان دایناسور‌ها می‌برد و در آنجا مهمان یک T-Rex می‌کند و درنهایت حریف را به زمان حال باز می‌گرداند. جوکر حریف مقابل را روی صندلی شکنجه می‌نشاند و به او شوک الکتریکی می‌دهد و در نهایت با یک دینامیت دشمن را منفجر می‌کنید.

2th pic

همان‌طور که می‌بینید حرکت ویژه‌ی Super Move برای هر کاراکتر منحصر به فرد است. همچنین برخی از توانایی‌ها هستند که از نوار قدرت شما استفاده می‌کنند اما در مقابل یک حرکت ویژه‌ای را به شما ارائه می دهند که شما از طریق آن می‌توانید در مقابل حرکات دشمن جاخالی بدهید و یا حمله‌هایی را که از اشیا موجود در محیط استفاده می‌کنند را بلاک کنید. همچنین این توانایی‌ها می‌توانند به سرعت مبارزات و کمبو‌های شما اثر مثبت و فزاینده بدهد. سرعت بخشیدن به مبارزات یکی از پیشرفت‌هایی است که INJUSTICE 2 نسبت به بازی قبلی یعنی Injustice: Gods Among دارد. گزینه‌های دفاعی جدید در این قسمت محدود به یک سری از شخصیت‌های بازی می‌شود به عنوان مثال کاراکتر‌هایی مانند: DeadShot و Green Arrow از این گزینه‌های جدید دفاعی برخوردار هستند. به علاوه گزینه‌های اضافی جدیدی به برخی از کاراکتر‌ها اضافه شده است که طیف گسترده‌ای از توانایی‌های ویژه‌ای را به این گروه از کاراکتر‌ها می‌دهد. به عنوان مثال Dr. Fate و Deadshot توانایی ویژه کنترل منطقه‌ای قدرت را دارند. Black Canary و حمله‌ی سریع و فنی او و یا Atrocitus و Gorilla Grodd با حمله‌های هدفمند و سنگین‌تر خود متمایز از سایر کاراکتر‌های بازی هستند.

یکی از قابل توجه‌ترین جنبه‌های مکانیزم بازی INJUSTICE 2 گزینه‌های مربوط به کمبو‌های بازی هستند که در بازی‌های هم سبک خود کمتر دیده شده چرا که کمبو‌ها تنوع زیادی دارند. من به نوبه‌ی خود دوست دارم مدت‌ها حالت تمرین و آموزش بازی را انجام دهم تا تمامی حرکات و کمبو‌های کاراکتر‌ها را یاد بگیرم و آن‌ها را در بازی اصلی استفاده کنم. تنوع کمبو‌ها و حرکات به قدری جذاب هستند که بدون شک شما را مدت‌ها و ساعت‌ها سرگرم خود خواهد کرد تا آن‌ها را فرا بگیرید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از این کمبو‌ها و شدت‌ آن‌ها حریف مقابل را به آسمان بکشانید و در هوا کمبو‌های خود را استفاده کنید. درواقع در زمین و هوا از این کمبو‌ها می توانید استفاده کنید. استفاده از نوار قدرت بعضی مواقع به خلق یک حرکت ویژه در کمبو‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال حرکت ویژه‌ی BANG کاراکتر جوکر. وقتی که در حالت نرمال از این حرکت استفاده می‌کنید جوکر هفت‌تیر خود را درمی‌آورد و گلوله‌ای را به سوی دشمن شلیک می‌کند اما زمانی که با استفاده از نوار قدرت این حرکت را به کار می‌گیرید جوکر با هفت‌تیر خود گلوله‌ی قدرتمندی را به سوی دشمن شلیک می‌کند که باعث می‌شود دشمن به هوا پرتاب شود و درنهایت می‌توانید با چند کمبو و حرکت قوی در هوا کار حریف را یک‌سره کنید. هر یک از این کاراکتر‌ها کمبو‌ها و مهارت‌های منحصر به فرد خود را در اجرای کمبو‌ها دارند همچنین شما می‌توانید با استفاده از حملات محیطی (استفاده از آیتم‌ها و اشیا‌ی موجود در محیط) این کمبو‌ها را گسترش بدهید.

3th pic

در INJUSTIE 2 آنقدر محتوا برای دوستداران و طرفداران بازی‌های Fighting (مبارزه‌ای) وجود دارد که ممکن است ساعت‌ها شما را سرگرم خود کند به عنوان مثال شما می‌توانید با سایر بازیکنان رقابت کنید و برای شخصی‌سازی کاراکتر خود از سیستم لوت بازی استفاده کنید. سیستم لوت بازی به گونه‌‌ای نیست که شما برای شخصی‌سازی کاراکتر‌های بازی به صورت جداگانه با پول درون بازی به خرید آیتم‌های مورد نیاز برای شخص‌سازی بپردازید بلکه باید از لوت‌باکس‌های موجود در داخل بازی استفاده کتید تا کاراکتر‌های مورد نظر خود را شخصی‌سازی کنید. این لوت‌باکس‌ها آیتم‌های کاملا تصادفی و شانسی را به شما می‌دهند به همین دلیل شاید از سرعت روند شخصی‌سازی کاراکتر موردنظرتان کاسته شود. در حالت کلی چه بخش داستانی چه بخش آنلاین بازی دارای آیتم‌هایی به صورت پیش‌فرض است که Gear نام دارند شما از طریق آیتم‌های مختلفی که در طول روند بازی آن‌ها را بدست می‌آورید می‌توانید در شخصی‌سازی کاراکتر از آن‌ها استفاده کنید این شخصی‌سازی صرفا جهت ارتقا ظاهر کاراکتر عمل نمی‌کند بلکه با بدست آوردن آیتم‌های ویژه می‌توانید قدرت کاراکتر‌ها را نیز بالا ببرید. از آیتم‌هایی که در بخش‌های داستانی و آنلاین بازی بدست می‌ آورید می‌توان به سلاح‌های گرم و سرد،لباس‌های کلاسیک، ماسک و کمربند‌های جدید برای کاراکتر بتمن، زره و سلاح‌های جدید برای کاراکتر DeadShot،کمان جدید برای Green Arrow و حتی سپر‌های متنوع برای Wonder Woman اشاره کرد.

در کنار بخش داستانی بازی، یک حالت دیگری به نام Multiverse وجود دارد که بسیار شبیه به Living Tower بازی Mortal Kombat است. در حالت Multiverse نقشه‌هایی وجود دارد که داخل این نقشه‌ها ساختمان‌هایی دیده می‌شود که پر از قهرمان‌های مختلف است که باید شما در برابر آن‌ها ایستادگی کنید. نکته‌ی قابل توجه این بخش از بازی اضافه شدن چالش‌های مختلف در هر ساعت،هر روز و هر هفته است. بدین ترتیب که شما با غلبه کردن بر این چالش‌ها پاداش‌ها و جوایز خوبی را بدست می‌آورید. از جمله‌ی این چالش‌ها می توان به محدود شدن شرایط مبارزه با یک قهرمان یا در یک شرایط خاص مبارزه کردن با قهرمانان اشاره کرد که در نوع خود این موارد از تکراری شدن بازی جلوگیری می‌کند چرا که هر چالشی به شما یک سری دستور‌ها و قوانین خاصی می‌دهد که باید با پیروی از آن‌ها در چالش مورد نظر پیروز شوید.

4th pic

گرافیک و طراحی کاراکتر‌ها و محیط‌های بازی هرچقدر مورد تحسین قرار بگیرند باز هم کم است. تمامی طراحی کاراکتر‌‌ها و محیط‌های گیم‌پلی بازی به خوبی انجام شده و انیمیشن‌های کاراکتر‌ها واقعا تحسین‌برانگیز است به جرات می‌توان گفت کمپانی NetherRealms زمان زیادی را صرف طراحی کاراکتر‌ها و انیمشین‌های آن‌ها کرده است. بازی از حیث گرافیک‌ فنی و گرافیک هنری در مرتبه‌ی بالایی قرار دارد و در طول چند ساعت بازی چه در بخش داستانی و چه در بخش آنلاین متوجه هیچ گونه باگ و یا ایراد گرافیکی نمی‌شوید حتی در شلوغ‌ترین صحنه‌ها نرخ فریم بازی پایدار است و نوسانی در آن صورت نمی‌گیرد. تمام این نکات مثبت بازی نشان می‌دهد که کمپانی NetherRealms یک بازی معمولی و ساده را به بازار‌های جهانی عرضه نکرده است. ما در بازی غرق در جزییات گرافیک می‌شویم و به وضوح پیشرفت‌های INJUSTICE 2 را نسبت به قسمت قبلی‌اش مشاهده می‌کنیم. در کنار گرافیک، صداگذاری محیط و شخصیت‌های بازی عالی پرداخت شده است به گونه‌ای که به لطف گرافیک بالای CutScene‌ها و صدا‌گذاری عالی کاراکتر‌ها، یک فیلم سینمایی را تماشا می‌کنید. حتی در بخش دیالوگ‌گویی کاراکتر‌ها، کمپانی NetherRealms تنوع زیادی را به کار برده و هیچ کدام از دیالوگ‌های کاراکتر در مقابل یکدیگر تکراری و عین هم نیستند. موسیقی‌ها و صدا‌گذاری‌های محیط بازی هم مثال‌زدنی هستند و به جرات می‌توان گفت هیچ گونه ایرادی ندارند.

5th pic

نتیجه‌گیری

بدون شک INJUSTICE 2 بهبود‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف از جمله افزایش سرعت حرکات و کمبو‌های بازی و همچنین استفاده‌ی تاثیر‌گذار و چندبخشی از نوار قدرت و پیشرفت گرافیک هنری و بصری نسبت به بازی قبلی یعنی Injustice: Gods Among Us داشته است. تمامی قهرمانان بازی به نحوی در بخش داستانی نقش دارند و می‌توان گفت استفاده از این همه کاراکتر و تزریق نقش به آن‌ها در بخش داستانی بازی واقعا بی‌همتاست. اضافه شدن ویژگی‌های جدید به محتوای داستانی بازی و همچنین اضافه شدن حالت جدید Multiverse و وجود مهارت‌ها و توانایی‌های منحصر به فرد هر کدام از کاراکتر‌ها همگی دلیل برتری INJUSTICE 2 نسبت به بازی قبلی و حتی می‌توان گفت نسبت به بازی‌های هم سبک خود است.

نمره بازی: ۹/۱۰ (Editors' Choice)

ارسال نظر