چشم حشرات، الهام‌بخش پهپادها برای پرواز به صورت مستقل

پژوهشگران دانشگاه لوند سوئد پس از مطالعه نحوه مسیریابی حشرات به کمک پوشش گیاهی متراکم، سیستمی را توسعه داده‌اند که می‌تواند برای ربات‌های پرنده به کار گرفته شود. به گزارش کلیک، با تجهیز پهپادها به این سیستم، آن‌ها می‌توانند بدون دخالت انسان و کاملا خودمختار، سرعت خود را با توجه به محیط پیرامون خود، تنظیم کرده و در مسیری دلخواه پرواز نمایند.

چشم حشرات، الهام‌بخش پهپادها برای پرواز به صورت مستقل

به گزارش کلیک، با تجهیز پهپادها به این سیستم، آن‌ها می‌توانند بدون دخالت انسان و کاملا خودمختار، سرعت خود را با توجه به محیط پیرامون خود، تنظیم کرده و در مسیری دلخواه پرواز نمایند.

این پیشرفت خارق العاده، مرهون تلاش‌های مستمر پژوهشگران علوم بصری، امیلی برد و ماریا داکا از دپارتمان زیست شناسی دانشگاه لوند است. تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که چگونه زنبورها هنگام حرکت میان جنگل‌های انبوه با ارزیابی شدت نور، از برخورد با موانع جلوگیری کرده و با یافتن حفره‌هایی در پوشش گیاهی، مسیر پرواز خود را به طور کاملا ایمن، پیدا می‌کنند.

توانایی اجتناب از برخورد با موانع، کاری بسیار دشوار برای حیوانات و حشراتی است که در محیط‌های بسیار پیچیده و پر مانع زندگی می‌کنند. نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه لوند نشان می‌دهد که حشراتی از قبیل زنبور عسل ارکیده سبز در جنگل‌های بارانی پاناما، از یک استراتژی ویژه بهره می‌برند، آن‌ها با ارزیابی شدت نور، به سرعت، کاملا هدفمند و بدون هیچ‌گونه تصادفی راه خود را در میان جنگل‌های انبوه پیدا می‌کنند. آن‌ها به کمک شدت نور عبور کرده از حفره‌های برگ‌ها تخمین می‌زنند که آیا یک حفره خاص، برای اینکه با خیال راحت و بدون برخورد با لبه‌ها از درون آن عبور کنند، به اندازه کافی بزرگ هست یا خیر.

امیلی برد، یکی از محققان این پروژه مطالعاتی می‌گوید:"این سیستم بسیار ساده است و به احتمال خیلی زیاد، سایر حیوانات نیز با سازوکاری مشابه از نور استفاده می‌کنند. همچنین این سیستم برای نصب در ربات‌های کوچک و کم‌وزن مانند پهپادها بسیار ایده‌آل است. حدس من این است که سیستم یاد شده در بازه زمانی ۵ تا ۱۰ سال آینده، رنگ واقعیت به خود بگیرد."

قبل از ساخت چنین سیستمی، نتایج بیولوژیکی از جنگل‌های بارانی باید به مدل‌های ریاضی و سیستم‌های دیجیتالی تبدیل شوند که ربات‌ها را قادر سازند بدون دخالت انسان، در محیط‌های پیچیده پرواز کنند.

خانم بیرد افزود:"استفاده از نور برای مسیریابی و ناوبری در محیط‌های پیچیده، یک استراتژی فراگیر است که هم می‌تواند توسط حیوانات و هم ماشین‌ها برای تشخیص دهانه‌ها و عبور ایمن از درون آن‌ها به کار گرفته شود. در واقع، نکته جالب توجه این است که حشرات، استراتژی ساده‌ای را برای رویارویی با مسئله‌ای دشوار، توسعه داده‌اند که مهندسان برق و علوم کامپیوتر هنوز به دنبال راهکاری برای مدل‌سازی آن هستند."

یافته‌های پژوهشی این محققان، طی مقاله‌ای در ژورنال علمی سری ب مجموعه مقالات انجمن سلطنتی (Proceedings of the Royal Society) ارائه شده است.

منبع: phys.org

ارسال نظر