الهام از دید سه بعدی یک جانور در ساخت ربات های آینده

اگر تصور می کنید فقط انسان ها می توانند دید سه بعدی داشته باشند، سخت در اشتباه هستید!

الهام از دید سه بعدی یک جانور در ساخت ربات های آینده

به گزارش کلیک، حالا دیگر آخوندک ها هم عینک سه بعدی بر چشم دارند! تیمی از محققین دانشگاه نیوکاسل انگلیس دست به کشفی انقلابی زدند و یک بار برای همیشه ثابت کردند که این حشرات کوچک واقعا دید در عمق یا همان دید سه بعدی دارند. این کشف به این خاطر مهم است که قبل از این اعتقاد بر این بود فقط مهره داران (مثل ما انسان ها) قادر به درک اشیاء در یک محیط سه بعدی هستند.
این تیم تحقیقاتی با استفاده از موم، عینک های آبی - سبز بسیار کوچک سه بعدی را به چشمان آخوندک متصل کردند و یک سینمای سه بعدی کوچک برای شان تهیه کردند تا آن را تماشا کنند؛ در همین راستا، به آخوندک ها فیلمی نشان دادند که حرکت یک حشره به عنوان طعمه در آن شبیه سازی شده بود و با ثبت واکنش های آخوندک به طعمه، این کشف بزرگ محقق شد.
دانشمند زمانی که تصاویر سه بعدی به شکل طعمه را به آخوندک نشان دادند به واکنش و تلاش این حشره برای حمله به صفحه نمایش پی بردند. اما زمانی که همین جریان را با تصاویر دو بعدی امتحان کردند چنین واکنشی ندیدند. این آزمایش نشان می دهد که آخوندک ها واقعا نوعی درک از عمق دارند و وقتی حشره ای به سمت شان می آید، بی حرکت نیستند و واکنش نشان می دهند.
جنی رید، سرپرست گروه مطالعاتی این آزمایش طی اطلاعیه ای اعلام کرد:

«آخوندک ها به رغم مغز کوچک خود، شکارچیان بصری پیچیده ای هستند».

او افزود:

«شناخت بهتر سیستم های پردازش بصری این موجودات، به درک ما از نحوه تکامل دید سه بعدی کمک می کند و احتمالا می تواند ما را به سمت الگوریتم جدیدی برای درک عمق سه بعدی در کامپیوتر و استفاده از آن در ربات ها هدایت کند.»

در واقع این تحقیق تنها در مورد چگونگی دید آخوندک ها نیست و کاربردهای عملی این تحقیق بی شمارند.
گایس تاراونه در مصاحبه با یکی از مجلات علمی اعلام کرد:

«دید سه بعدی کاربردهای بسیار زیادی از جمله جهت یابی در ربات ها را دارد؛ ربات ها اطلاعات را از محیط اطراف دریافت می کنند. خواسته ما از ربات این است که به نحوی محیط اطراف خودش را درک کند و به سمت اهداف خاصی در این محیط حرکت کند و این مسئله مستلزم نوعی درک از محیط اطراف بر پایه ورودی تصویری است.»

منبع: livescience

ارسال نظر