پست اینستاگرامی جهرمی در مورد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داخلی

رسانه کلیک - محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامی در مورد مسدود کردن شبکه های اجتماعی خارجی و مشکلات موجود بر سر راه توسعه شبکه های اجتماعی داخلی و لزوم حمایت از آن‌ ها توضیح داد.

پست اینستاگرامی جهرمی در مورد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داخلی

به گزارش کلیک ؛ به نقل از ساعت 24، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، با انتشار مطلبی در اینستاگرام در مورد مسدود کردن شبکه های اجتماعی خارجی و مشکلات موجود بر سر راه توسعه شبکه های اجتماعی داخلی و لزوم حمایت از آن‌ ها توضیح داد.

آذری جهرمی، در پست جدید خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام به موضوع شبکه های اجتماعی و فضای مجازی که این روزها بسیار داغ شده پرداخته است.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: راه حل داشتن فضای مجازی پاک در کشور ما، توسعه تکنولوژی توسط جوانان کشور است؛ البته با این شرط که ملزومات و تضمین‌ های رعایت حریم خصوصی و سهولت ابراز بیان مشروع فراهم شده باشد.

در ادامه، متن کامل پست اینستاگرامی آذری جهرمی را مطالعه می‌کنید:

مشروح یادداشت آذری جهرمی در مورد شبکه های اجتماعی داخلی

زمانی نه چندان دور، صنعت وبلاگ در ایران همگام با دنیا در حال رشد و رقابت بود و شبکه اجتماعی بومی ایرانی پا به پای نمونه‌ های بین‌المللی رقابت می‌کرد. اما امروز دیگر نامی از صنعت وبلاگ ایران به جا نمانده و شبکه اجتماعی محبوب آن زمان اعلام کرده به زودی سرویس خود را خاموش خواهد کرد. در مصاف آزادی و امنیت، داخلی‌ ها صحنه رقابت را به برخی نگاه‌های تنگ‌ نظرانه واگذار کردند و در کنارش صحبت از پروژه‌هایی با پسوند ملی آغاز شد که بیشتر آنها با تصدی دولت‌ ها به سرانجامی نرسید و جز ضرر اقتصادی برخی مجموعه‌ ها، نامی به جا نمانده است.

در این میان آمارهای سال 92 خبر از آن می‌داد که بیش از 25 درصد استفاده مردم از اینترنت با فیلترشکن است، اما با رویکرد حمایتی دولت از دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی، کم کم این سرویس‌ ها در زندگی مردم نقش خود را پیدا کردند اما در این میان ظرفیت‌ های دولت تا آنجا نبود که بتواند همه موانع پیش روی شبکه های اجتماعی داخلی را رفع نماید.

بدون شک هر زمان صحبت از توسعه سرویس‌ های ایرانی می‌شود، همواره به حجم ریالی حمایت دولت از این سرویس‌ ها توجه می‌شود و در این میان فراموش می‌شود که سرویس های بومی برای توسعه علاوه بر پشتیبانی مالی، نیازمند امان‌ نامه‌ای در حوزه‌های قضائی و امنیتی هستند که ظاهرا دولت به تنهایی قادر به ارائه چنین تضمین هایی نیست.

بالطبع در نبود شرایط مناسب برای رشد محصولات ایرانی، مردم منتظر حل مشکلات داخلی نماندند و با استفاده از سرویس‌ های بین‌المللی به استفاده از شبکه های اجتماعی ادامه دادند و علاوه بر رفع نیازهای روزمره مثل اخبار و غیره، بخش قابل توجهی از ظرفیت‌ های اقتصادی را نیز در این فضا شکوفا کردند و معیشت بخشی از مردم به این فضا گره خورد.

حالا در شرایطی قرار داریم که حاکمیت ما و اکثر کشورهای دنیا امکان اعمال مقررات بر شبکه های اجتماعی بین‌المللی را ندارند و البته ساده‌ترین راه حل برای غلبه بر این تهدیدات نوین بستن فضا و به دنبال آن سر دادن آواز لزوم توسعه شبکه های داخلی، آن هم از جنس صرفا تکنولوژی و بدون توجه به سایر پارامترها از جمله حریم خصوصی و سهولت ابراز بیان مشروع است، غافل از آن که عقب نگاه داشتن کشور از علم روز خود یک تهدید بزرگ دیگر است.

به عنوان عضو کوچکی از جامعه جوانان کشور یقین دارم همان‌ گونه که رهبر معظم انقلاب بارها بر کلیدواژه «ما می‌توانیم» تاکید فرموده‌اند، نخبگان ما توان توسعه این بخش از تکنولوژی را هم دارند، مشروط بر آن که همه شرایط، تاکید می‌کنم همه شرایط فراهم باشد و البته این مهم به عزمی همه جانبه و زمان نیاز دارد.

ارسال نظر