با CloudReady لپ تاپ خود را به کروم بوک تبدیل کنید

رسانه کلیک – اگر می‌خواهید با سیستم عامل کروم (Chrome OS) کار کنید، لازم نیست لپتاپ جدیدی بخرید. با نرم افزاری به نام CloudReady می‌توانید تقریباً روی هر لپتاپی اقدام به نصب سیستم عامل کروم کنید.

با CloudReady لپ تاپ خود را به کروم بوک تبدیل کنید

اگر مدت‌هاست از کروم بوک (Chromebook) استفاده نکرده‌اید یا در جریان اخبار آن نبوده‌اید، باید بدانید که این دستگاه‌ها پیشرفت زیادی کرده‌اند. حال خبر خوش این است که می‌توان با یک نرم افزار ساده به راحتی سیستم عامل لپ تاپ را به کروم او اس تغییر داد.

گفتنی است؛ نسخه گوگل Chrome OS برای همه کاربران در دسترس نیست، اما پایه منبع باز آن یعنی Chromium OS موجود است و نرم‌افزار CloudReady که توسط Neverware طراحی شده، نصب سیستم عامل کروم را برای شما فوق‌العاده ساده می‌کند و دیگر لازم نیست خودتان را درگیر پیدا کردن درایور (Driver) یا سخت‌افزارهای سازگار کنید.

نکاتی که کاربر پیش از استفاده از CloudReady باید بداند:

CloudReady شما را وارد فرآیند نصب Chromium OS می کند و اکثر بخش‌های فنی پشت صحنه را به دست می‌گیرد. بنابراین نصب سیستم عامل کروم تقریباً به سادگی هر سیستم عامل دیگری خواهد بود. ولی چند نکته وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

  • این روش روی همه کامپیوترها کار نمی‌کند. هرچند انتظار می‌رود که CloudReady روی اکثر کامپیوترهایی که از سال ۲۰۰۷ ساخته شده‌اند کار کند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که روی همه دستگاه ها جواب دهد. از اینجا می‌توانید لیستی از سخت‌افزارهای آزمایش شده را به همراه سیستم مورد نیاز برای این کار مشاهده کنید. Chromium OS در اصل برای اجرا شدن روی سخت‌افزارهای سبک طراحی شده، بنابراین اگر دستگاهی قدیمی با مشخصات سخت‌افزاری پایین داشته باشید، این سیستم عامل می‌تواند نفس تازه‌ای به سخت‌افزار قدیمی آن بدمد.
  • این عملیات، اطلاعات سیستم شما را پاک می‌کند. در حال حاضر هیچ روشی برای بوت دوگانه Chromium OS با یک سیستم عامل دیگر مثل ویندوز از طریق CloudReady وجود ندارد. این عملیات را روی سیستمی اجرا کنید که به هیچ عنوان اطلاعات مهمی روی آن نداشته باشید. قبل از شروع کار می‌توانید از اطلاعات خود پشتیبان (بک آپ) تهیه کنید.
  • این نسخه ورژن ایده‌آل Chrome OS نیست. اگرچه Chromium OS با Chrome OS تقریباً فرقی ندارد، اما چند تفاوت کلیدی به چشم می‌خورد. از همه مهم‌تر این است که با این نسخه به‌روزرسانی منظم و خودکار یا پشتیبانی رسمی نخواهید داشت. به علاوه، این نسخه با Flash همراه نیست، ولی CloudReady به شما توضیح می‌دهد که چگونه بعد از نصب سیستم عامل کروم، Flash را به صورت دستی نصب کنید.

اگر مشکلی با موارد بالا ندارید، می‌توانید کار را شروع کنید. قصد ما از ذکر این موارد این بود که ایده‌ای کلی درباره وضعیت Chrome OS به شما ارائه دهیم تا ببینید می‌توانید با آن کنار بیایید یا خیر.

به چه چیزهایی نیاز داریم؟

نصب سیستم عامل کروم

وقتی لپتاپ مورد نظر برای انجام این آزمایش را پیدا کردید، چند ابزار دیگر هم لازم دارید که به شرح زیر است:

  • فلش USB با ظرفیت ۸ یا ۱۶ گیگابایتی؛ به گفته CloudReady، هر اندازه‌ای که از این مقدار کمتر یا بیشتر باشد می‌تواند مشکل‌ساز شود. این شرکت اعلام نکرده که چرا با اندازه‌های دیگر احتمال خطا وجود دارد، ولی اگر می‌خواهید از فلشی با اندازه متفاوت استفاده کنید، ریسک آن را بر عهده بگیرید.
  • فایل CloudReady .bin؛ واضح است که قبل از شروع کار باید CloudReady را دانلود کنید. این اپلیکیشن به طور رایگان در این لینک موجود است. از بالای صفحه روی Download CloudReady کلیک کنید.
  • Chromebook Recovery Utility: این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از نرم‌افزار CloudReady، فلش USB نصب سیستم عامل کروم را بسازید. این برنامه از اینجا قابل دریافت است.

در حالت ایده‌آل، باید نرم‌افزار CloudReady و Chromebook Recovery Utility را روی کامپیوتر دوم خود دانلود کنید، تا در صورتی که فرآیند نصب با مشکل مواجه شد، یک کامپیوتر دیگر داشته باشید. با این حال می‌توانید همه ابزار لازم را روی همان کامپیوتری که می‌خواهید Chrome OS را روی آن نصب کنید، بریزید که البته با این کار، سیستم عامل و همه اطلاعات قبلی خود را از دست می‌دهید.

چگونه CloudReady را نصب کنیم؟

وقتی همه چیزهای لازم را آماده کردید می‌توانید کار را شروع کنید. ابتدا باید فلش USB نصب CloudReady را بسازید. این مرحله خطری ندارد، بنابراین می‌توانید آن را روی هر کامپیوتری انجام دهید. با این کار اطلاعات فلش شما پاک می‌شود، پس اگر از قبل اطلاعاتی روی آن وجود دارد آن‌ها را به جای دیگری منتقل کنید.

برای ایجاد فلش USB نصب، مراحل زیر را انجام دهید:

۱. Chromebook Recovery Utility را اجرا کنید.
۲. وقتی اپلیکیشن باز شد روی آیکن چرخ‌دنده Settings که در بالا-راست صفحه وجود دارد کلیک کنید.
۳. گزینه Use local image را انتخاب نمایید.
۴. فایل CloudReady .bin را که از Neverware دانلود کردید انتخاب کنید.
۵. فلش خود را به سیستم وصل نمایید.
۶. از سمت چپ اپلیکیشن Chromebook Recovery Utility فلش USB خود را انتخاب کنید.
۷. برای ایجاد فلش نصب، روی Continie و Create Now کلیک نمایید.

وقتی این فرآیند تمام شد، فلشی خواهید داشت که از آن می‌توانید برای نصب Chromium OS بر روی هر دستگاهی استفاده کنید. اکنون می‌توانید از فلش خود برای وارد شدن به نصاب CloudReady استفاده نمایید، ولی علاوه بر این می‌توانید قبل از نصب، سیستم عامل Chromium OS را امتحان کنید. اگر بدون پاک کردن اطلاعات می‌خواهید نگاهی به این سیستم عامل داشته باشید، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. مطمئن شوید که راه‌اندازی از روی USB را از طریق BIOS کامپیوتر خود فعال کرده باشید. اگر مطمئن نیستید، آن را بررسی کنید.
۲. فلش CloudReady را به سیستم وصل کنید.
۳. اگر منوی بوت در مقابل شما به نمایش درآمد، از بین گزینه‌های موجود، فلش USB خود را انتخاب کنید. در برخی از کامپیوترها برای دسترسی به این منو باید از کلیدی مثل F12 استفاده کرد.

در این مرحله، اگر بخواهید می‌توانید پیش از نصب سیستم عامل کروم نگاهی به آن داشته باشید. به یاد داشته باشید که نصب CloudReady کامپیوتر شما را پاک می‌کند. اگر از اطلاعات مهم خود پشتیبان نگرفته‌اید، این فرآیند را شروع نکنید.

برای نصب CloudReady مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. از گوشه پایین-راست رابط کاربری CloudReady روی ساعت کلیک کنید.
۲. از منویی که ظاهر می‌شود، گزینه Install CloudReady را انتخاب نمایید.
۳. پنجره‌ای که ظاهر می‌شود از شما می‌پرسد که از نصب این سیستم عامل مطمئن هستید یا نه. این کار اطلاعات روی هارد درایو شما را پاک می‌کند. اگر مطمئن هستید، روی گزینه Erase Hard Drive & Install CloudReady کلیک نمایید.
۴. CloudReady یک بار دیگر از شما می‌پرسد که از انجام این کار مطمئن هستید یا نه. با عبور از این مرحله هیچ راه بازگشتی وجود ندارد، بنابراین باید اطمینان کامل داشته باشید. اگر مطمئن هستید، گزینه Erase & Install را انتخاب کنید.
۵. منتظر بمانید تا فرآیند نصب تمام شود.

بعد از این که فرآیند نصب تمام شد، می‌توانید لپتاپ خود را مثل یک کروم بوک واقعی راه‌اندازی کنید. با توجه به این که سیستم عامل شما نسخه‌ای از Chromium OS بوده که توسط CloudReady دستکاری شده است، احتمالاً راهنماهایی برای نصب دستی چیزهای مختلف مثل Adobe Flash مشاهده خواهید کرد، ولی به جز این، سیستم عامل شما فرقی با Chromium OS ندارد. اکنون که لپتاپ خود را به کروم بوک تبدیل کرده‌اید از امکانات جذاب این سیستم عامل مثل موارد زیر استفاده کنید:

  • بهترین اپلیکیشن‌های کروم که احتمالاً از آن‌ها خبر ندارید
  • چگونه اپلیکیشن‌های اندروید درون کروم را روی سیستم عامل‌های رومیزی اجرا کنیم
  • قفل‌گشایی کروم بوک با تلفن اندرویدی شما
  • انجام محاسبات عددی و تبدیل واحد از داخل لانچر اپلیکیشن کروم بوک
  • در بخش System هر چیزی که باید در مورد کروم بوک خود بدانید وجود دارد
ارسال نظر