پایان رسمی فعالیت‌های اینتل در زمینه تولید تراشه‌های موبایلی

کمپانی آمریکایی اینتل (Intel) به طور رسمی اعلام کرد که دیگر قصد فعالیت در زمینه طراحی و تولید تراشه‌های موبایلی را ندارد. بنابراین دیگر شاهد تولید سیستم روی چیپ‌های (SoC) این برند به منظور استفاده در تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند نخواهیم بود.

پایان رسمی فعالیت‌های اینتل در زمینه تولید تراشه‌های موبایلی

اینتل در اصلی یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه تجهیزات رایانه‌ای است که اغلب فعالیت‌هایش مربوط به تولید قطعات سخت افزاری برای کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند می‌شود. قطعاتی نظیر ریزپردازنده‌ها، نیمه هادی‌ها، حافظه‌های فلش، واحدهای پردازش گرافیکی و ... برخی از اصلی‌ترین محصولات سخت افزاری این برند آمریکایی به شمار می‌روند. اینتل تا پیش از این سیستم روی چیپ‌های بسیار عالی را نیز طراحی و تولید کرده بود که در برخی از گوشی‌های هوشمند شاهد استفاده از آن‌ها بودیم. گوشی هوشمند زنفون 2 ایسوس (Asus Zenfone 2) یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمندی محسوب می‌شود که از تراشه Intel Atom Z3580 بهره می‌برد (البته نسخه مجهز به رم 2 گیگابایتی این گوشی به تراشه Intel Atom Z3560 مجهز است).

به طور کلی اینتل همواره در زمینه طراحی و تولید تراشه‌های موبایلی فعالیت داشته و رقیبی جدی برای سایر شرکت‌های مشابه نظیر مدیاتک بوده است. اگرچه فعالیت‌های اینتل در این زمینه در حد و اندازه‌های شرکت‌هایی همچون کوالکام و سامسونگ نبوده، اما با این وجود تراشه‌های این شرکت اغلب با کیفیت و مقرون به صرفه بودند. متاسفانه به نظر می‌رسد که دیگر شاهد طراحی، تولید و عرضه هیچ تراشه‌ موبایلی از سوی این برند آمریکایی نخواهیم بود!

به گزاش کلیک، کمپانی اینتل دیگر در زمینه تولید تراشه‌های موبایلی فعالیت نمی‌کند. این شرکت پروژه‌های Broxton، SoFIA 3GX، SoFIA LTE و SoFIA LTE2 خود را متوقف کرده و عنوان داشته که قصد دارد فعالیت‌هایش را بیشتر در زمینه‌های معطوف کند که بازده و سود بهتری را به همراه داشته باشند. مطمئنا کناره‌گیری اینتل از فعالیت در زمینه تولید تراشه‌های موبایلی بسیار ناراحت کننده است. این شرکت آمریکایی به واقع تراشه‌های مقرون به صرفه و با کیفیتی را در اختیار کمپانی‌های تولید کننده گوشی‌ قرار می‌داد. در این بین به نظر می‌رسد که یکی از دلایل اصلی کناره‌گیری اینتل از فعالیت در این زمینه ارتباط مستقیمی با افت درآمدهای این برند آمریکایی دارد. ظاهرا اینتل طی چند وقت اخیر با مشکلات مالی مواجه شده و ماه گذشته ماهی طاقت‌فرسا برای اینتل بوده است.

چندی پیش طی خبری اعلام شد که اینتل تا اواسط سال 2017 میلادی چیزی در حدود 12000 نفر از کارمندانش را اخراج می‌کند و دلیل اصلی این موضوع هم مشکلاتت مالی به وجود آمده برای این شرکت اعلام شد. جالب است بدانید که اخراج 12000 نفر از کارمندان شرکت اینتل به معنای اخراج 11 درصد از کل نیروی انسانی این شرکت است! مطمئنا با تعطیل شدن خط تولید و طراحی تراشه‌های موبایلی اینتل تعداد زیادی از کارمندان این شرکت بی‌کار می‌شوند و این افراد بخشی از آن 12000 نفر را تشکیل خواهند داد.

ظاهرا اینتل قصد دارد که در آینده نزدیک بر روی تکنولوژی 5G و همچنین قطعات سخت افزاری کامپیوترها تمرکز بیشتری داشته باشد. ظاهرا به عقیده اینتل فعالیت در زمینه نسبت به فعالیت در زمینه طراحی و تولید تراشه‌های موبایلی پرسودتر است. هم اکنون اینتل در حال بررسی شبکه‌های موبایلی 5G بوده و در این راستا با شرکت‌هایی همچون Verizon و AT&T همکاری می‌کند. چنانچه اینتل در این زمینه قادر به کسب موفقیت شود، بدون تردید آینده روشن‌تری در انتظارش خواهد بود. برخی از افراد عقیده دارند که اینتل در آینده با قدرت بیشتری به صنعت موبایل باز می‌گردد، اما در هر صورت اینتل اشاره‌ای به این موضوع نداشته و به واقع نمی‌توان در رابطه با این امر نظر قطعی ارائه کرد. شما شانس بازگشت اینتل به صنعت موبایل و تولید تراشه‌های موبایلی را تا چه اندازه می‌دانید؟

منبع: androidheadlines

ارسال نظر