900 هزار کسب‌ و کار اینترنتی از فیلترینگ تلگرام ضربه خوردند!

رسانه کلیک - جدیدترین آماری که از مرکز رسانه‌ های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده نشان می‌دهد کسب و کارهای خرد اینترنتی به 9000 رسیده که با قطع شدن ارتباطشان از تلگرام، در یک هفته اخیر با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

900 هزار کسب‌ و کار اینترنتی از فیلترینگ تلگرام ضربه خوردند!

به گزارش کلیک ؛ به نقل از ایتنا، به گفته سید مرتضی موسویان رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌ های دیجیتال وزارت ارشاد، در آمار رسمی این سازمان ۱۹ هزار کانال شامد دار به ثبت رسیده که از این تعداد ۹۰۰۰ کانال مرتبط با فروش کالا یا خدمات بوده‌اند.

به گفته او اما تفکیک این موضوع که چند دسته از این کانال‌ ها صرفا فروش کالا بوده‌اند ممکن نیست چرا که ارائه این آمار بر اساس خود اظهاری افراد بوده است.

موسویان با اعلام بی‌ اطلاعی از رقم دقیق خسارتی که از کسب و کارهای خرد اینترنتی در طول متوقف بودن فعالیت تلگرام دیده‌اند، می‌گوید: این سوال سختی است چرا که در هر صورت بخش گسترده‌ای از این کسب و کارها متضرر شده‌اند اما به دلیل اینکه ما نظارتی بر مسائل مالی این افراد نداشتیم و این دسته از کسب و کارها نیز به‌ صورت علنی درآمدشان را اعلام نمی‌کنند به‌ صورت دقیق مشخص نیست که چه ضرری متوجه این بخش شده است.

از سوی دیگر پس از قطع تلگرام حالا بسیاری از صاحبان این دسته از کسب و کارهای خرد اینترنتی سعی می‌کنند از طریق دیگر شبکه‌ های موجود و ممکن با مشتریان خود ارتباطشان را حفظ کنند.واتس‌ اپ و اینستاگرام از جمله همین شبکه‌ هاست اما مسئولان دولتی نظر دیگری دارند و از رشد آماری استفاده کاربران از پیام‌ رسان‌ های داخلی خبر می‌دهند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌ های دیجیتال هم اگرچه این افزایش آمار را تایید می‌کند اما می‌گوید بیشتر کاربران مراجعه‌ کننده به پیام‌ رسان‌ های داخلی از جنس گروه‌های خانوادگی یا آموزشی هستند و تا این زمان کسب و کارها و فروشگاه‌ های آنلاین برای استفاده از این پیام‌ رسان‌ ها مردد هستند.

موسویان عنوان کرد: تمامی پیام‌ رسان‌ های بومی تعداد دنبال‌ کنندگانشان رشد چشمگیری داشته و این افزایش مخاطب درباره پیام‌ رسان سروش به سه برابر هم رسیده است اما همین افراد نیز اغلب برای داشتن یک گروه چت خانوادگی یا دریافت خدمات آموزشی به سمت این پیام‌ رسان‌ ها کشیده شده‌اند و صاحبان کسب و کارها تاکنون تصمیم جدی برای مراجعه به این شبکه‌ ها از خود نشان نداده‌اند.

قابلیت‌ هایی که تلگرام برای تبادل اطلاعات و آسان‌ سازی دسته‌ بندی آنها برای کاربرانش ایجاد می‌کند یکی از دلایل محبوبیت آن محسوب می‌شود. تولید بات‌ های ویژه فروش محصولات در فضای تلگرام نیز مهم است. گفته می‌شود هزینه تولید هر بات بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان بوده است و با از دست رفتن این کانال‌ های فروش عملا این بات‌ ها نیز کارکرد خود را از دست می‌دهند.

به گفته موسویان، یک موسسه فرهنگی در حال آماده‌ سازی بستری است که از بسیاری از ویژگی‌ های تلگرام پشتیبانی می‌کند.

وی می‌گوید: به‌ طور مثال اگر کاربران تلگرام هزینه‌ای برای ساخت ربات‌ های مخصوص این شبکه کرده‌اند، در این بستر می‌توانند از همان ربات‌ ها استفاده کنند چرا که مدل کد نویسی استفاده‌شده در این بستر بسیار شبیه به تلگرام است. هرچند هنوز برای برگرداندن کاربرانی که عضو کانال‌ های تلگرام این کسب و کارها بوده‌اند، راه حلی پیدا نشده است.

موسویان تصریح کرد: ایتا نام این پیام‌ رسان است که فعلا در مرحله آزمایش قرار دارد و به احتمال زیاد به‌ زودی افتتاح خواهد شد اما با وجود طراحی شبکه‌ های داخلی که قابلیت کاربردی کردن بات‌ های تلگرامی را دارند رییس مرکز رسانه‌ های دیجیتال می‌گوید دارندگان کسب و کارهای تلگرامی علاقه‌ای به استفاده از این بسترها ندارند.

ارسال نظر