عبور ترافیک اینترنت از مرزهای زتابایت به واسطه تلفن‌های همراه

بر کسی پوشیده نیست که افزایش چشم‌گیر ترافیک اینترنت در چند سال اخیر به واسطه رشد فزاینده استفاده از تلفن‌های هوشمند بوده است.

عبور ترافیک اینترنت از مرزهای زتابایت به واسطه تلفن‌های همراه

به گزارش کلیک، نتیجه پیش بینی امروز شرکت سیسکو سیستم (بزرگ‌ترین تأمین کننده تجهیزات مسیریابی و سوئیچینگ جهان که سازنده بسیاری از زیرساخت‌های اینترنتی است) یک کیلومتر شمار جالب روی مسافتی است که دنیا در سفر دیجیتالی خود از اوایل ظهور اینترنت تا به امروز پیموده است.

شاخص Virtual Networking که برآوردی از ترندهای ترافیک اینترنت در سطح جهان است، پیش بینی کرده است که مقدار کل ترافیک اینترنت در سال جاری، مرزهای زتابایت را در هم خواهد شکست و در سال 2019 نیز یک افزایش دو برابری را تجربه خواهد کرد.

  • زتابایت چیست؟

زتابایت برابر با یک میلیارد ترابایت است. یک ترابایت، میزان فضای ذخیره سازی است که حساب کاربری شما در آی کلود اپل به ازای پرداخت 10 دلار در ماه، در اختیار شما قرار می‌دهد. اما برای کسانی که بیشتر با گیگابایت سروکار دارند، یک زتابایت برابر با یک تریلیون گیگابایت است. زتابایت بزرگ‌تر از اگزابایت، اگزابایت بزرگ‌تر از پتابایت و پتابایت نیز بزرگ‌تر از ترابایت است. در واقع، زتابایت یک سکستیلیون بایت است، یعنی عدد یک با 21 صفر پس از آن.

بزرگ‌ترین موتور راه‌انداز این حجم عظیم از ترافیک (همان طور که شما حدس زدید) دستگاه‌های همراه هستند. سیسکو تخمین می‌زند که 5.5 میلیارد نفر (حدود 70 درصد از جمعیت جهان) تا سال 2020، یک دستگاه همراه خواهند داشت. در حال حاضر و تا آینده‌ای نزدیک، ترافیک جهانی تلفن همراه، دو برابر نرخ رشد جهانی جمعیت، رشد خواهد کرد. این بدان معنی است که داده‌های تولید شده توسط دستگاه‌های همراه (گوشی‌ها، تبلت‌ها، ساعت‌ها و سایر دستگاه‌های مشابه) در آن زمان، بیش از 8 برابر رشد خواهند کرد. سیسکو پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2020، تعداد افرادی که دارای یک تلفن همراه هستند، از تعداد کسانی که به برق و آب آشامیدنی دسترسی دارند و یا مالک یک خودرو هستند نیز تجاوز خواهد کرد.

بر اساس تفکیک منطقه‌ای، سیسکو می‌گوید که آفریقا و خاورمیانه، مناطقی از جهان هستند که استفاده از اینترنت در آنجا بیشترین رشد را داشته است؛ با نرخ رشد سالانه مرکبی برابر با 44 درصد. پس از آن، اروپای شرقی و مرکزی با 33 درصد در جایگاه دوم قرار دارند. کشورهای واقع شده در آسیا و حوزه اقیانوس آرام از جمله چین نیز، بیشترین میزان ترافیک را تولید خواهند کرد (کمی بیشتر از 54 اگزابایت در ماه)، البته این میزان با سرعتی کندتر و نرخ رشدی برابر با 21 درصد در سال، افزایش خواهد یافت. آمریکای شمالی از جمله ایالات متحده، دومین تولید کننده بزرگ داده در جهان با میزان تقریبی 50 اگزابایت در ماه خواهد بود و نرخ رشدی معادل 20 درصد در سال را تجربه خواهد کرد.

منبع: recode

ارسال نظر