معرفی ۶ روش نوین برای حل بحران آب

همه ما می دانیم که بحران آب همیشه وجود داشته است و خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم به معرفی روش هایی بپردازیم که می توانند به تأمین آب مورد نیاز مردم در مناطق محروم جهان کمک کنند و یا از هدر روی میزان زیادی از آب جلوگیری کنند.

معرفی ۶ روش نوین برای حل بحران آب

کلیک - مدتی پیش خشکسالی کالیفرنیا را فراگرفت و رسانه ها نیز این رویداد را به صورت گسترده مورد پوشش قرار دادند و در آن زمان ساکنان این ایالت واقعاً وخامت اوضاع را درک کردند.

از سویی دیگر نیز ناسا در گزارشی که اخیرا چاپ کرده است به بیان این مطلب پرداخته است که بحران کمبود آب شیرین جدی است و دریاچه های بزرگ آب شیرین نیز در حال نابود شدن هستند. همچنین طبق این گزارش در آینده برخی از کشورها برای تأمین آب مورد نیاز خود، واقعاً با مشکل مواجه خواهند شد.

اما خوشبختانه اخیرا روش هایی ایجاد شده است که می توان به وسیله آن ها بحران آب را مدیریت کرد. با این روش ها می توان میزان مصرف آب توسط مردم و بخش های مختلف را بدون تحت تاثیر قرار گرفتن سبک زندگی آن ها و همچنین عملکرد بخش های مختلف، کاهش داد. همچنین با استفاده از برخی از این روش ها می توان آب مورد نیاز ساکنان مناطق محروم را با هزینه بسیار کم تأمین کرد. در ادامه به معرفی چند مورد از این روش ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تصفیه آب به وسیله انرژی خورشیدی

در نواحی گرم و خشک، بحران آب واقعا جدی است و از سویی دیگر قدرت خورشید نیز در این مناطق بسیار زیاد است. به همین دلیل یک دختر ۱۵ ساله آمریکایی یا ابداع روش جدیدی توانسته است از انرژی خورشید برای تصفیه آب و قابل شرب کردن آن استفاده کند. او در این روش از ظرف هایی برای تصفیه آب استفاده می کند که دربردارنده اکسید مس و اکسید تیتانیوم هستند و در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار می گیرند. این دختر بچه که دیپیکا کروپ نام دارد، موفق شده است با این اختراع جوایز متعددی را از آن خود کند. این اختراع کروپ به ۱٫۱ میلیارد نفر در سراسر جهان کمک خواهد کرد تا با کمک این روش پایدار، آب مورد نیاز خود را تأمین کنند. این روش به بسیاری از مردم کشورهای فقیر کمک خواهد کرد تا با استفاده از آن، منابع آب آلوده را به آب شرب تبدیل کنند و به این صورت برای تأمین آب مورد نیاز خود به کسی وابسته نباشند.

تشخیص نشتی آب به وسیله نرم افزار

یک شرکت آلمانی به نام Albstadtwerke نرم افزاری به نام Zonescan Alpha را طراحی و ایجاد کرده است که می تواند نشتی آب از شیرهای آب و همچنین نشتی آب در توالت ها و حمام ها را تشخیص دهد و اطلاعات لازم را سریعا به مرکز داده ها ارسال کند؛ اما مشکل اصلی مربوط به لوله هایی است که وارد منازل می شوند. این شرکت معتقد است که یک سوم آب لوله ها قبل از اینکه به منازل برسند، هدر می روند. مسئولان Albstadtwerke امیدوارند با این روش بتوانند از هدر روی گسترده آب جلوگیری کنند.

استفاده از دی اکسید کربن برای تمیز کردن سطوح مختلف

آب در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می گیرد و هم می تواند به عنوان یک خنک کننده به کار گرفته شود و هم توسط شرکت های خدماتی برای تمیز کردن مورد استفاده قرار می گیرد. در هر دو مورد میزان زیادی از آب هدر می رود.؛ به عنوان مثال برای تولید یک خودرو ۴۰۰۰ گالن (۱۵،۱۲۰ لیتر) آب استفاده می شود که این مقدار می تواند میزان بسیار زیادی از آب مورد نیاز مردم را تأمین کند. حال این سوال مطرح می شود که آیا می توان جایگزینی برای این مایع با ارزش پیدا کرد تا در صنایع مورد استفاده قرار گیرد و از هدر روی آب جلوگیری کند؟ محققان موفق شده اند از عنصر دی اکسید کربن برای پاک کردن سطوح استفاده کنند و آن را جایگزین آب کنند.

در این روش دی اکسید کربن به صورت جامد مصرف می شود و به شکل یخ خشک با فشار زیادی از یک نازل خارج می شود و هر نوع سطحی را پاک می کند. از این روش به عنوان یک روش دوستدار محیط زیست می توان در صنایع هواپیما سازی، خودرو سازی و وسایل پیچیده پزشکی که برای تمیز کردن استفاده می شوند و همچنین در روش های خشک مورد استفاده برای تمیز کاری، استفاده کرد. دی اکسید کربن مورد نیاز برای این کار، با ایجاد تغییراتی در گاز دی اکسید کربنی که توسط صنایع مختلف ایجاد می شود، به وجود می آید. این روش کمک زیادی به محیط زیست می کند؛ زیرا هم از هدر روی آب جلوگیری می کند و هم روشی برای مبارزه با پدیده تغییر اقلیم است.

بطری جدیدی با قابلیت تصفیه آب

چند سال پیس سونامی Boxing day بخش های زیادی از آسیا را فرا گرفت و هر روز کامیون های حمل آب، آب مورد نیاز مردم را به این مناطق انتقال می دادند؛ زیرا آبی که بر اثر سیل این مناطق را فراگرفته بود، بسیار آلوده بود. به همین دلیل مخترعی به نام مایکل پریتچارد، بطری جدیدی اختراع کرد که می توانست آب آلوده را تصفیه می کرد. عملکرد این بطری به صورتی است که آب آلوده به وسیله یک پمپ کوچک، داخل یک فیلتر ۱۵ نانومتری پمپاژ می شود و سپس آب تصفیه شده، کاملا سالم و عاری از هر گونه میکروب و باتری است.

همه افراد اعم از افرادی که ورزش کوه نوردی و پیاده روی انجام می دهند و همچنین نیروهای نظامی ارتش انگلستان، از این بطری استفاده می کنند. این بطری می توانند آب شرب مورد نیاز صد ها هزاران نفر را تأمین کند و این کار را بدون هیچ هزینه ای یا آسیب به محیط زیست انجام دهد.

دوش جدیدی با کارایی بسیار بالا

هر روز صدها میلیون نفر در سراسر جهان دوش می گیرند که باعث هدرروی میزان زیادی از آب می شود؛ زیرا برخی از افراد مدت زیادی شیر آب را باز می گزارند تا دمای آب به دمای دلخواه آن ها برسد. مخترعی به نام ریچارد اُگُدیتِن، دوشی را اختراع کرده است که می تواند دمای آب را در کمتر از ۳۰ ثانیه به میزان دلخواه شما برساند. با استفاده از این دوش هم می توانید در زمان صرفه جویی کنید و هم می توانید از هدر روی آب جلوگیری کنید.

یک محقق استرالیایی دیگر به نام پیتر کولین دوشی را اختراع کرده است که می تواند سالانه از هدر روی صدها میلیون لیتر آب جلوگیری کند؛ حتی اگر تنها در هزار خانه نصب شود. این دوش که این محقق آن را Collector Ultra Efficient Shower نامیده است، دارای یک مخزن است که آب سردی را در طول بالا رفتن دمای آب هدر می رود، جمع آوری می کند و با تصفیه آن، دوباره آن را قابل استفاده می کند. اختراعات این چنینی می توانند از هدر روی میزان زیادی آب در سال جلوگیری کنند.

دوش گرفتن بدون استفاده از آب

آیا تاکنون به دوش گرفتن بدون استفاده از آب فکر کرده اید، شاید این سوال در ابتدا برایتان کمی احمقانه به نظر برسد، اما جالب است بدانید که چنین کاری امکان پذیر است، یک جوان ۱۷ ساله به نام لودویک مِریشِن مدتی پیش متوجه شد که تمام ترکیبات مورد نیاز برای ساخت یک محلول پاک کننده قوی که اثر آن همانند دوش گرفتن باشد، در گوشی او یافت می شود. محلول او فاقد هر گونه رایحه، بیوفلاونودیدها و روغن های مورد استفاده ها در اکثر محلول ها است و دارای مواد شیمیایی خاصی است که وقتی بر روی پوست قرار داده می شود، دارای خاصیت پاک کنندگی بسیار خوبی است و اثر آن درست همانند زمانی است که دوش گرفته اید.

این روش حمام کردن می تواند باعث صرفه جویی ۴ لیتر آب به ازای هر نفر شود که می تواند باعث صرفه جویی میلیون ها لیتر آب در سال شود. در حال حاضر میلیاردها نفر در سراسر جهان هنوز برای حمام کردن از آب های راکد استفاده می کنند و این آب های راکد حاوی باکتری های خطرناکی هستند که می تواند سلامتی انسان ها را تهدید کنند و با این روش می توان از این مشکل جدی نیز جلوگیری کرد.

سخن آخر

بسیاری از متخصصان امر تخمین زده اند که انسان ها هر ساله ۹ هزار میلیارد متر مکعب آب مصرف می کنند و با افزایش روز افزون جمعیت انسان ها، این میزان در آینده بیشتر هم می شود.

همه ما می دانیم که آب، مایع بسیار با ارزشی است و در آینده هم از ارزش بیشتری برخوردار خواهد شد. در حال حاضر میلیاردها نفر در جهان برای تأمین آب شرب خود و آب مورد نیاز برای سایر کارها و همچنین حمام کردن، باید چندین کیلومتر مسافت را طی کنند.

اما خوشبختانه در سال های اخیر روش های خوبی برای مقابله با بحران آب و مدیریت آن، ایجاد شده است که چندین مورد از آن ها در این مطلب ذکر شد.

ارسال نظر