بهترین مادربوردهای گیمینگ حال حاضر بازار

آیا هنوز از پردازشگرهایی که ساختار سندی بریج دارند، استفاده می کنید؟ آیا هنوز به پردازشگرهای فنوم II وفادار هستید؟ نگران نباشید، تیم نجات به کمک شما آمده است. پس از شروع پر فراز و نشیبی که سوکت های ۱۱۵۱ اینتل و AM4 شرکت AMD داشتند،  وعده هردوی این دو پلت فرم،  توسط نسل جدیدی از پردازشگر ها و چیپست ها در حال تحقق است. دیگر زمان آن فرا رسیده است که آن تجهیزات قدیمی را به انبار منتقل کنید.

بهترین مادربوردهای گیمینگ حال حاضر بازار

کلیک - کار با معرفی نسخه احیا شده سوکت ۱۱۵۱ پس از رونمایی از پردازشگر نه چندان جذاب Skylake آغاز شد. پلت فرم به روزرسانی شده Z270، دارای کنترل های بیشتری برای اورکلاکینگ، شیارهای M.2 بیشتر، پیاده سازی بهتر LED، رنگ های خنثی و قابلیت استفاده گسترده از کدک صوتی ALC1220 مربوط به Realtek است. علاوه بر این، در Z270 پایداری بهتر بوده و زمان بوت کردن کوتاه تر است، حافظه عملکرد بهتری دارد و دمای دستگاه در حین انجام کار نیز پایین تر است.

اما جالب تر از همه آنکه اینتل تنها نیمی از این داستان است. پلت فرم AM4 شرکت AMD و پردازشگر Ryzen این شرکت، بالاخره پس از غلبه بر مشکلات بسیار، وارد بازار شدند و در حال حاضر جایگاه خود را به عنوان جدیدترین و با ارزش ترین محصولات تثبیت می کنند.

Ryzen با دوبرابر کردن تعداد هسته ها به ازای تقریبا نیمی از قیمت اولیه، یک گزینه اصلی برای طرفدارانی از گیمینگ است که در واقع می خواهند رایانه ای را برای کارکردن داشته باشند، که در عین حال بتواند به عنوان وظیفه دوم خود، به عنوان یک دستگاه گیمینگ ایفای نقش کند، بدون اینکه هزینه ای سنگین را به مالک خود تحمیل کند. جریان مداومی از به روزرسانی سیستم های پایه ورودی و خروجی (BIOS ها) از تمام شرکت های اصلی تولیدکننده مادربورد، به سردرگمی های ایجاد شده پس از ورود AM4 به بازار پایان داد، و اکنون می توان با استفاده از Ryzen از یک پروژه سریع، پایدار، بدون مشکل لذت برد. تنها لازم است که BIOS ها را پیش از انجام هرکاری با استفاده از USB به روزرسانی کنید.

برخی از بوردهایی که در این قسمت به آن ها اشاره می شود، در رقابت های گذشته پیروز شده اند، در حالی که سایر موارد برای اولین بار در این ویرایش از راهنما مطرح می شوند. با توجه به درخواست های فراوان، چند مدل mATX برای سازندگانی که به دنبال چیزهای کوچک هستند، که البته به اندازه ITX نیز کوچک نباشد، در این مجموعه گنجانده شده است و از آن جایی که قیمت های اجزای مختلف در حال افزایش است، فرمول تعیین بودجه در حال حاضر، بیش از هر زمان دیگری به ارزش اهمیت می دهد. ارزان قیمت ترین مادربوردی که در این نوشته به آن اشاره می شود، قیمتی کمتر از ۷۰ دلار دارد، و یکی از معدودترین بوردهایی است که ارزان تر از ۱۰۰ دلار است.

بهترین مادربورد رده متوسط( در سوکت LGA 1151) ، مدل Maximus IX Hero مربوط به شرکت ASUS است.

مزیت ها

  • بهترین امتیازها را در مورد اورکلاکینگ و حافظه دارد
  • سیستم های پایه ورودی و خروجی (BIOS) و درایورهای پایدار دارد
  • با توجه به تنظیم نور شما، دارای دو حالت Mild و Wild است

معایب:

  • قابلیت اتصال با بلوتوث یا وای فای ندارد
  • گران قیمت است

مدل Maximus IX Hero رده متوسط، در حین آزمایش نشان داد که ارزش عنوان بهترین را دارد و توانست حتی از مادربوردهای دو برابر گران قیمت تر پیشی بگیرد و در بیشتر حالت ها از نظر عملکرد یا امکانات، بهتر باشد تا جایگاه خود را به عنوان بهترین انتخاب برای سوکت ۱۱۵۱ حفظ کند.

ظاهر خاکستری رنگ فلزی و هیت سینک و سبک نسبتا خاص قطعات، این محصول گیمینگ را که در غیر این صورت تنها شامل بدنه زمخت و کت و کلفت اصلی می بود، در روکشی مجلل پوشانده است. اگر روشنایی اطراف آن را کنار بگذارید، می توان فرض کرد که این بورد متعلق به یک کامیپوتر محل کار یا سخت افزاری مربوط به یک کسب و کار معمولی است. رنگ خنثی این مادربورد، به نفع سازندگان قطعات بسیار گران قیمت است؛ چرا که می توان با روشن کردن چراغ ها، و تنظیم رنگ ها کار را تمام کرد، صرف نظر از اینکه شما چه قطعات یا کیس هایی با رنگ های نئونی در ذهن داشته باشید.

علاقه مندان به سخت افزارها نیز، ویژگی های بسیار جالبی را در این مدل می یابند. در امتداد لبه فوقانی سمت راست و لبه تحتانی، دکمه های پاور، ریبوت سیستم، ریست کردن مموری، و ورودی های BIOS وجود دارند که برای انجام تعمیرات روی میز کار بسیار خوشایند خواهند بود. فن (پنکه) های پرتعداد با قرارگیری در نقاط مناسب، با امکاناتی نظیر سرعت سنج جریان برای حلقه های خنک کننده آبی و کنترل فن های درونی BIOS در ASUS همراه شده اند.

مهم تر آنکه تمامی این خصوصیات، موجب چند برابر شدن کلاک پردازشگر و کارکرد حافظه در میان تمام بوردهای آزمایش شده می شود. مدل Hero IX توانایی کار با فرکانس۱/۵ گیگاهرتز را بدون هیچ مشکلی دارد و توانسته است حافظه دو بخشی را به فراتر از ظرفیت ۳۶۰۰ مگاهرتزی خود ببرد. بعلاوه آزمون های کلاک پایه فراتر از معیارهای تعیین شده، این مقدار را بدون هیچ مشکلی، و پیش از آنکه موضوع گرما مطرح شود، تا ۲/۵ گیگا هرتز افزایش داد. هیچ یک از مادربوردهای دیگر حتی به این مقدار نزدیک هم نشدند، و مدل Hero حتی توانست از مدل Formula IX که آن هم متعلق به شرکت ASUS است، پیشی بگیرد.

وجود ده پورت USB در پشت پانل I/O به معنای راه های ارتباطی خارجی متعدد است، اما USB های داخلی بسیار محدودتر هستند. به این معنا که تعداد USB 2.0 محدود است، بنابراین سازندگان سیستم هایی که سیستم های خنک کننده آبی دارند، مانند Corsair H115i، که به یک USB header قدیمی تر احتیاج دارد، باید از قبل راهی برای افزایش تعداد USB های داخلی یا یک کابل تبدیل برای USB 3 یا USB 3.1 در نظر بگیرند.

کنترل کننده LAN ایترنت v219 شرکت اینتل، می تواند یک انتخاب هوشمندانه بدون تأخیر باشد، اما برای محصولی که در سال ۲۰۱۷ وارد بازار می شود، قطعا امکانات وای-فای یا بلوتوث می توانست تأثیر مثبتی داشته باشد. با توجه به مدول های بی سیم Intel 7265 M.2 که به صورت آنلاین قیمتی زیر ۲۰ دلار دارند، کنار گذاشتن این ویژگی در مادربوردی که حدود ۲۰۰ دلار قیمت دارد، بیشتر شبیه تقسیم بندی و تفکیک محصولات است، اگرچه مدل Z270 XPower متعلق به MSI حتی از این هم بدتر است، چرا که قیمت آن تقریبا ۱۰۰ دلار بیشتر است و آن هم وای-فای یا بلوتوث ندارد.

شبیه سازی کربنی

طرفداران گیمینگ که می خواهند برای داشتن نمونه ای مشابه از ظاهر خاکستری، هزینه کمتری صرف کنند، می توانند Gaming Pro Carbon متعلق به شرکت MSI را انتخاب کنند که با قیمت حدود ۱۷۰ دلار، در رده دوم قرار دارد. این بورد ATX، بیشتر ویژگی های مدل Hero، شامل شیارهای M.2 دوگانه، پشتیبانی از کدک ALC1220، و LED های قابل تنظیم را دارد، اما به اندازه آن زیبا نیست، و قابلیت اورکلاکینگ Kaby Lake یا استفاده از مموری پر سرعت DDR4 را ندارد.

ارسال نظر