معرفی پدیده نجومی جدید به نام استیو

برخی دانشمندان پدیده ای جدید به نام استیو (Steve) را کشف کردند که نوارهای نور تابشی هستند که به وسیله جریانی از ذرات باردار ایجاد شده اند. این پدیده چیزی متفاوت از شفق معمولی است.

معرفی پدیده نجومی جدید به نام استیو

به گزارش کلیک ، بوتی مک بوتفیس، گروهی از علاقمندان به شفق، پدیده جوی جدیدی به نام استیو را کشف کرده اند،....درواقع این نور درخشنده مرموز در آسمان را چه چیز دیگری می توان نامید؟

قبل از اینکه شما تصور کنید استیو به دلیل نام پروفسور هافکینگ یا فیزیکدان نظری استیون وینبرگ نامگذاری شده باشد، گروه دنبال کنندگان شفق آلبرتا این نام را از صحنه ای از فیلم انیمیشن به نام Over the Hedge الهام گرفته بودند.

تعدادی تصاویر خیره کننده از نوار نور تابشی در نیمکره شمالی سال گذشته در گروه به اشتراک گذاشته شد، بعضی از اعضای گروه آن را شفق پروتون در نظر گرفتند.

در زیر شکوه و عظمت استیو به تصویر کشیده شده است.

شما ممکن است با انواع معمولی شفق آشنا باشید که پنجره های نور در آسمان و بالای قطب های سیاره مان هستند و به وسیله جریانی از ذرات باردار ایجاد می شوند و توسط میدان مغناطیسی زمین به سمت پایین حرکت می کنند، و جو را به هم می زنند.

هنگامی که الکترون ها با گازهای مختلف برخورد می کنند، ما می توانیم آن ها را ببینیم که با رنگهای مختلف نور ساطع می شوند، و آنچه که ما در محاوره نورهای شمالی و جنوبی می نامیم را تولید می کنند.

پروتون ها می توانند به خوبی با گازها برخورد کنند، اما هنگامی که الکترون ها آزادانه برخورد می کنند می توانند سبب واژگونی نور شوند، طول موج های ساطع شده توسط برخوردهای پروتون مرئی نیستند.

فیزیکدان اریک دونوان از دانشگاه کلگری در کانادا متوجه این تفاوت ظریف شد، بنابراین تصاویر گرفته شده از شفق پروتون را باور نداشت. استیو باید چیز دیگری باشد.

با ترکیب اطلاعات زمان و مکان درمورد استیو و داده های جمع آوری شده از ماموریت میدان مغناطیسی گروه ESA، دونوان تصمیم گرفت برخی از ویژگی های غیرطبیعی این پدیده را کنار هم قرار دهد.

هنگامی که ماهواره، درست از میان استیو حرکت می کند، داده های بدست آمده از ابزار میدان الکتریکی تغییرات خیلی واضحی را نشان دادند.

دمای هوا در ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۵ مایل) بالای سطح زمین افزایش ناگهانی تا ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد (۵۴۰۰ درجه فارنهایت) داشت و داده ها نوار پهناور گازی را نمایش دادند که با سرعت تقریبی ۶ کیلومتر برثانیه (۳٫۷ مایل بر ثانیه) جریان می یابد در حالی که کناره های نوار با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه در حرکتند.

در حالی که برخی ایده ها درباره آنچه که ممکن است سبب افزایش ناگهانی و زیاد در دمای درون استیو شود وجود دارد، دونوان و همکارش جزئیات را تا زمان انتشار محفوظ نگه می دارند.

از زمانی که اولین تصویرها فرستاده شدند، بیش از ۵۰ گزارش جدید از استیو به اشتراک گذاشته شد.

این پدیده زیبا نسبت به شفق برای دانشمندان جدیدتر است، و یقینا به خاطر این نیست که این پدیده، پدیده ای نادر است.

نتیجه آن است که استیو مشخصا پدیده ای معمولی است، اما ما قبلا به آن توجه نکرده ایم. بخاطر کشف این پدیده باید متشکر مشاهدات زمینی، ماهواره ها و داده های زیاد کنونی باشیم که توسط دانشمندان بدست آمده است.

رسانه های اجتماعی، وبلاگ های آماتور و پروژه های علمی اختصاصی باعث می شود محققان مشاهدات و منابع عظیمی فراهم کنند که قبلا هرگز به آن ها دست نیافته اند، و این امر به دانشمندان اجازه می دهد که هر چیزی را از نمونه های جدید گرفته تا سیاره های جدید را کشف کنند.

استیو (Steve) نام بدی نمی باشد، یکی از اعضای گروه دنبال کنندگان شفق آلبرتا اظهار می دارد که این نام مخفف Strong Thermal Emission Velocity Enhancement می باشد.

ارسال نظر