آشنایی با پروژه پل ۴ کیلومتری خلیج فارس

طبق برنامه ریزی هایی که برای پروژه بزرگ پل خلیج فارس صورت گرفته است قرار است این پل با داشتن مسیر رفت و برگشت قطار باعث سرعت دادن به جریان صادرات و واردات کالا شود و به این ترتیب علاوه بر اشتغال زایی و سرازیر شدن سرمایه موجبات ارزان تر شدن اجناس بازار را فراهم کند.

آشنایی با پروژه پل ۴ کیلومتری خلیج فارس

به گزارش کلیک ، پل خلیج فارس بر روی دریا و خشکی در مجموع۴۱۳۰ متر طول دارد. طول این پل در محدوه خشکی به سمت لافت ۷۹۰ متر، در محدوه خشکی به طرف پهل حدود ۸۴۰ متر و ۲۵۰۰ متر نیز طول پل بر روی دریا است.
مرحله نیلینگ ساحل این پل انجام شده است و در حال حاضر اجرای سیستم پایه ها در حال عملی شدن می باشد.

این پل دارای سازه ای از نوع کابلی با سیستم ترکه ای با ۶ پایه اصلی است که عبور قطار و وسایل نقلیه از طریق یک خط آهن، ۴ باند اتومبیل( رفت و برگشت) و یک مسیر پیاده رو را که جمعا برابر ۳۲ متر خواهد بود و هم چنین عبور کشتی از زیر آن را فراهم می سازد.

محل اجرای پل خلیج فارس بر روی نقشه :

محل ساخت پل خلیج فارس در نزدیکترین فاصله بین قشم و بندرعباس است.

پل خلیج فارس

پل خلیج فارس

پل خلیج فارس

پل خلیج فارس

هزینه مرحله اول این پروژه برای دولت دهم برابر با ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است. دولت یازدهم نیز امسال، ۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده است که البته در سال‌ های بعدی نیز این روند ادامه دارد.
قرار است پروژه‌ پل خلیج‌فارس پایان سال ۹۵ به بهره‌ برداری برسد.

ویژگی های بین المللی:

بسیاری از سواحل جنوبی ایران نه تنها اکنون توانایی پذیرش کشتی های بالای ۱۰۰ هزار تنی را ندارند بلکه در آینده نیز به دلیل مشکلات فنی، محدودیت های محیطی (مانند عمق آب در بنادر) و تعدادی مسائل مالی، توانایی پذیرش ندارند.

در چنین شرایطی، سواحل جزیره قشم که در بعضی نقاط عمقش به حدود ۴۰ متر می رسد این امکان را دارد که بتواند کشور را نیز با اسکله ای مطابق استانداردهای روز دنیا برای پذیرش کشتی های فوق سنگین در این زمینه توانمند کند. به این ترتیب زمانی که چنین بندرگاه بزرگی در قشم ایجاد شود کشتی های حامل کالاها (به ایران - از ایران) به جای رفتن به بنادر دورتر جنوب خلیج فارس، می توانند در قشم پهلو بگیرند.

به این ترتیب پولی که اماراتی ها بابت پذیرش کشتی ها و انبار داری و دیگر امور از ایرانی ها می گیرند از پروسه تجارت خارجی ایران حذف می شود. طبق بررسی ها از این طریق می توان تا حدود ۳۰ درصد در هزینه ورود کالا به ایران صرفه جویی کرد. این موضوع ارزان تر شدن قیمت کالاها در بازار ایران را به دنبال دارد.

علاوه بر این کشتی هایی که از جزیره عبور می کنند ترجیح می دهند به جای رفتن به سواحل دور دست امارات، در همان وسط دریا و در جزیره قشم، سوخت گیری کرده و خدمات بندری دریافت کنند.

بی شک هیچ کدام از این اتفاقات به مزاج اماراتی ها خوشایند نیست. به خصوص که قسمت عمده ای از فعالیت های بندری این کشور کوچک، به طور مستقیم و غیر مستقیم مربوط به ایران می شود. البته باید توجه داشت که احداث بندرگاه در قشم، فقط نیمی از راه حل است و نیم دیگر، مرتبط با ساخت پل خلیج فارس است.

ویژگی های تزانزیتی:

اهمیت ساخت پل خلیج فارس زمانی معلوم می شود که به نقش جزیره قشم توجه داشته باشیم. این جزیره باید به سرزمین اصلی وصل شود و همه کالاهای تخلیه شده در آن توسط کشتی های کوچک تر به بنادر جنوب ایران منتقل شود که همه این ها به وسیله پل خلیج فارس به دلیل داشتن مسیر رفت و برگشت قطار امکان پذیر خواهد بود. به این ترتیب محموله های تخلیه شده در قشم به سرعت وارد ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی ایران قرار می گیرد و با صرف زمان کمی به مقصد نهایی می رسد. از طرفی صادرات محصولات صادراتی ایران نیز با سرعت بهتر و بیشتری انجام می شود.

گفته می شود با راه اندازی این پل سرعت انتقال کالا به ایران و از ایران به کشورهای دیگر تا ۴۰ درصد بهبود پیدا می کند. علاوه بر موراد گفته شده چون احداث بندر در قشم نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد، کمتر سرمایه گذاری حاضر می شود بدون وجود پل، در اسکله سرمایه گذاری کند زیرا این پل است که به بندرگاه رونق و سرعت می دهد و با گردش سرمایه، بازگشت سرمایه و سود را تضمین می کند.

ویژگی های اقتصادی:

پل خلیج فارس به عنوان یکی از چهار پروژه شبکه جامع ارتباطی است که اشتغال گسترده ای را ایجاد می کند و هم چنین باعث جذب سرمایه برای توسعه بندر کاوه می شود. بندر کاوه قشم می تواند در زمینه سوخت رسانی به کشتی های عبوری یکی از جذابیت های تجاری به حساب آید.

این بندر از هر نظر توانایی خدمات رسانی به کشتی های با تناژ بالا و با ۱۰۰ هزار تن را دارد. پل خلیج فارس راهی ایمن و آسوده برای صادرات کالا از بنادر منطقه آزاد قشم فراهم می کند.

در کنار برخورداری از امتیازاتی مثل عدم ورود کالاها به گمرک می توان در منطقه آزاد قشم سرمایه گذاری خارجی را نیز جذب کرد. این موضوع باعث کمک به اتصال شبکه راه آهن کشور از طریق خط ریل روی پل می شود.

پل خلیج فارس مانند راهرویی اتصال شمال و جنوب و امکان ترانزیت و خروج آسان کالا را از جزیره قشم به مقصد کشور های تازه استقلال یافته و در آخر به اروپا فراهم می کند.

با احداث این پل که مسیر رفت و برگشت خط آهن نیز خواهد داشت اماکن ورود سریع محموله های تخلیه شده در قشم به ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی امکان پذیر می شود و در کوتاه ترین فاصله زمانی می توان محصولات صادراتی را به ترمینال دریایی صادرات رساند.

توسعه بندر کاوه با نزدیک دو هزار هکتار پس کرانه و ظرفیت ۷۰۰ هزار TEU در سال، به عنوان یکی از محور های طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس نقش بسیار موثری در زمینه ترانزیت کالا دارد.

با بهره برداری از بندر کاوه و پس کرانه اش، رقم اشتغال زایی فقط در همین بندر به بیش از ۲ هزار نفر می رسد و علاوه بر این، میزان ورود گردشگر به جزیره، پیوستن به شبکه ریلی و پروژه های جانبی موجبات رشد چشمگیر آمار اشتغال در منطقه را فراهم می کند.

پل خلیج فارس

پل خلیج فارس

پل خلیج فارس

پل خلیج فارس

ارسال نظر