معرفی ده کنسول برتر بازی

همه ما کم و بیش از کنسول‌های قدیمی بازی خاطره‌هایی را به یاد داریم و ساعات زیادی را با آن‌ها سرگرم شده‌ایم. در این مطلب قصد داریم به گذشته سفر کنیم و ده کنسول برتر تاریخ دنیای بازی را معرفی کنیم و خاطرات آن‌ها را برای شما زنده کنیم.

معرفی ده کنسول برتر بازی

کلیک- پیشرفت فناوری، بازی‌های ویدیویی را نیز تحت تاثیر قرار داده است و این بازی‌ها از ۴۰ سال پیش تا کنون پیشرفت‌های بسیار چشمگیری داشته‌اند. ما در این مطلب قصد داریم ۱۰ کنسول برتر تاریخ دنیای بازی‌های کامپیوتر را معرفی کنیم.

لازم به ذکر است که لیست کنسول‌هایی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت با جستجو در سایت‌های مربوطه و گفتگو با افراد آشنا با کنسول‌های بازی ، تهیه شده است و دارای رتبه بندی نیست.

Sega Genesis

maxresdefault-(1)

در حال حاضر جنگ‌ اصلی کنسول‌های بازی جنگ بین پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان است، اما ۲۵ سال پیش این کنسول و Super Nintendo Entertainment System یا SNES برای کسب عنوان کنسول برتر با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داشتند. افراد زیادی کنسول SNES را مورد تمجید و تحسین قرار دادند (در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت)، اما کنسول Sega Genesis هم رقیب ارزشمندی برای این کنسول محسوب می‌شد.

اگر چه این کنسول از قدرت گرافیکی SNES برخوردار نبود، اما مجموعه تاثیرگزاری از بازی‌ها را در اختیار داشت. بازی‌های برتر ورزشی و عناوین بازی‌های سبک آرکید (بازی‌های مرحله‌ای که درجه سختی آن‌ها مرحله به مرحله افزایش پیدا می‌کند) همچون بازی ‌ Mortal Kombat و بازی‌های اختصاصی Mario-killer و Sonic the Hedgehog در بین مجموعه بازی‌های این کنسول دیده می‌شدند. این کنسول دارای تنوع بازی گسترده‌ای بود. در این کنسول از دسته‌های شش دکمه‌ای استفاده می‌شد.

Nintendo 64

۲

این کنسول آخرین کنسولی بود که در آن از کارتریج (فیلم‌) استفاده شد. در حالی که استفاده از کارتریج برخی از قابلیت‌های این کنسول را محدود می‌کرد، اما از ویژگی‌هایی برخوردار بود که در کنسول‌های امروزی هنوز از آن‌ها استفاده می‌شود؛ دسته‌های جوی استیک، گرافیک پیشرفته سه بعدی و دسته‌های شوک دار از جمله این ویژگی‌ها هستند.

بزرگ‌ترین مزیتی که باعث فروش بسیار زیاد این کنسول شد، تنوع بازی‌های آن بود. در حالی که در آن زمان سونی پشتیبانی قوی‌تر از شرکت‌های مستقل توسعه دهنده بازی داشت، اما Super Mario 64 ،The Legend of Zelda ،Ocarina of Time و Goldeneye 007 به این کنسول تعلق داشتند. این بازی‌ها هنوز هم جزء فوق العاده‌ترین بازی‌ها محسوب می‌شوند.

Game Boy

۳

این کنسول طبق اطلاعات ارائه شده بر روی کاغذ باید در هر زمینه‌ای شکست می‌خورد زیرا دارای بدنه بزرگی بود؛ برای تامین نیرو به چهار باتری قلمی نیاز داشت، سر و صدا و هیجان زیاد کنسول‌های زمان خود را نداشت و صفحه نمایش آن اصلا از رنگ و وضوح خوبی برخوردار نبود. اما این کنسول‌ با وجود تمام نقایصی که داشت با قیمتی پایین و طراحی ساده روانه بازار شد.

کنترل این کنسول بسیار آسان بود و به وسیله یک D pad (دکمه‌های چهار جهته) و چهار دکمه دیگر کنترل می‌شد و به این ترتیب افراد بیشتری می‌توانستند از آن استفاده کنند. اما این کنسول با تمام سادگی‌هایی که داشت، میزبان بازی‌های بسیار خوبی همانند عناوین خاطره انگیز Super Mario ،Pokemon ،Land و Tetris بود که ضعف این کنسول در قدرت پردازش را با گیم پلی خوب جبران می‌کردند.

Nintendo DS

۴

این کنسول روی کاغذ فقط ترفندی برای جذب کاربران به نظر می‌رسید. صفحه نمایش لمسی همانند امروز مرسوم و متداول نبود و داشتن دو صفحه نمایش به نظر لازم و ضروری نمی‌رسید. در حالی که اولین مدل این کنسول به نظر گیمرهای آن زمان (سال ۲۰۰۴) زیباترین کنسول نبود، اما طراحی این دستگاه با دو صفحه نمایش، یک طراحی انقلابی محسوب می‌شد.

این صفحه لمسی (صفحه نمایش دوم) فراتر از اضافه کردن بعد جدیدی به بازی‌ها، برای گیمرهای حرفه‌ای و گیمرهایی که به صورت تفننی بازی می‌کردند، به یک اندازه جالب بود. این کنسول و صفحه نمایش آن چه برای هدایت Arwing (نوعی جت در بازی‌های کامپیوتری) در بازی Star Fox Command یا کنترل Neku (شخصیت بازی) در بازی World Ends With You مورد استفاده قرار می‌گرفت و چه برای یادداشت برداری در کلاس به کار گرفته می‌شد، قطعا فراتر از یک ترفند برای جذب مخاطب بود

Xbox 360

xbox360

قدرت پردازنده این کنسول به اندازه پلی استیشن ۳ نبود و تقاضای آن به اندازه کنسول Nintendo Wii نبود. مجموعه بازی‌های این کنسول نیز به اندازه‌ای متنوع نبود که بتواند باعث برتری این کنسول نسبت به سایر رقبای خود شود. با این وجود مزیت بزرگ Xbox 360 یعنی ایکس باکس لایو (سرویس ابداع شده توسط مایکروسافت برای تجربه بازی‌های چند نفره به صورت آنلاین)، این کنسول را از دیگر رقبای خود متمایز کرد. مایکروسافت در این سرویس تغییراتی ایجاد کرد و ساختارهای آن را تقویت کرد و در کنسول ایکس باکس ۳۶۰ آن را به یک پلتفرم رسانه‌ای همه جانبه با قابلیت پشتیبانی از فیلم، فایل‌های صوتی و بازی تبدیل کرد.

سرویس بازی‌های چند نفره باعث دسترسی بسیار آسان‌تر شد و افراد با استفاده از این سرویس می‌توانستند فیلم‌ها، ترانه‌ها و بازی‌های مختلف را در خانه خود خریداری کنند و مایکروسافت با استفاده از سرویس گسترده و یکپارچه آنلاین ایکس باکس لایو می‌توانست ویژگی‌های بیشتری را در اختیار کاربران این کنسول قرار دهد.

PlayStation

PlayStation-SCPH-1000-with-Controller

سونی درست در زمان جنگ بین نینتندو و سِگا وارد عمل شد و پا در دنیای صنعت گیم گذاشت. سونی برای نخستین بار گرافیک سه بعدی را در این کنسول به کار گرفت و به این ترتیب کمک کرد تا گرافیک سه بعدی ظهور پیدا کند و صنعت بازی‌ را به سمت استفاده از دیسک‌های امروزی هدایت کرد. سونی بر خلاف رویکرد شرکت نینتندو برای هدف قرار دادن گیمرهای تفننی، قصد داشت برای جذب گیمرهای حرفه‌ای تلاش کند. دستیابی به این هدف مستلزم دستیابی به بازی‌های خوب و کلاسیک بود. در حالی که شرکت نینتندو بازی‌های Mario و Zelda را در اختیار داشت، سونی سری بازی‌های بهتر و تکامل یافته‌تری را همانند Metal Gear Solid و همچنین Resident Evil ،Final Fantasy و Grand Theft Auto را عرضه کرد.

Atari 2600

FPAB5VBGKS0SAMH.MEDIUM

Atari 2600 کنسولی بود که اساسا کل صنعت گیم را به وجود آورد. این کنسول جز نخستین دستگاه‌هایی بود که دارای کارتریج قابل تعویض و دسته بازی بود و از همه مهم‌تر این امکان را فراهم می‌کند که افراد در خانه خود به بازی‌های کامپیوتری دسترسی داشته باشند.

این کنسول راه را برای ساخت بازی‌های آرکید معروف مانند Pac-Man و Space Invaders باز کرد و بازی را به صنعتی میلیارد دلاری تبدیل کرد. متاسفانه با به وجود آمدن بحران در صنعت بازی و رشد منفی اقتصادی در این صنعت، دوران طلایی این کنسول خاتمه یافت و متزلزل شد. می‌توان گفت اگر این کنسول وجود نداشت، صنعت بازی در حال حاضر این چنین نبود.

Nintendo Entertainment System

maxresdefault

با وجود اینکه ممکن است Atari 2600 مسئول بحران صنعت بازی در سال ۱۹۸۳ باشد اما کنسول Nintendo Entertainment System باعث احیای صنعت بازی و پویایی آن شد. شرکت نینتندو سیستمی دارای گواهینامه رسمی را معرفی کرد که به ظهور استاندارد‌های بالاتر برای کیفیت بازی کمک کرد. این موضوعی بود که در دوران Atari 2600 هیچ توجهی به آن نشد. این کنسول به لطف استانداردهای کنترل کیفیت شرکت نینتندو، نه تنها به ارائه‌ عناوینی از مهم‌ترین شرکت‌های توسعه دهنده بازی همانند Mario ،Metroid و Zelda پرداخت، بلکه باعث تزلزل عناوین کنسول‌های شرکت‌های دیگر شد.

Super Nintendo Entertainment System

SNES-Super-Nintendo-Entertainment-System-104142833W

نینتندو پس از عرضه Nintendo Entertainment System تصمیم گرفت این کنسول را ارائه کند تا برای بار دوم سعی کند کار غیر ممکنی را انجام دهد. این کنسول از استاندارد‌هایی استفاده کرد که فراتر از فناوری گرافیکی و صوتی آن زمان بود و مجموعه بازی‌های این کنسول نیز دربردارنده برترین عناوین بازی بود.

با عرضه بازی‌های Super Mario World ،Super Metroid و The Legend of Zelda برای این کنسول، خاطرات قدیمی دوباره زنده شد و شرکت نینتندو به عنوان یک شرکت مستقل توسعه دهنده بازی جایگاه خود را تثبیت کرد. اما موضوع تاثیرگذارتر در مورد این کنسول، پشتیبانی از بازی‌های شرکت‌های مستقل دیگر همانند Final Fantasy VI ،Chrono Trigger ،Mega Man X و Secret of Mana بود.

PlayStation 2

playstation-2

این کنسول در زمان خود پرفروش‌ترین کنسول جهان شد و تا کنون نیز این رکود را حفظ کرده است. دلیل این موضوع مشخص است؛ این کنسول یکی از بزرگ‌ترین مجموعه بازی‌ها را در اختیار داشت. مجموعه بازی‌های این کنسول شامل ۲۰۰۰ عنوان بازی بود و رقبای این کنسول از لحاظ کیفیت و کمیت قابل مقایسه با این کنسول نبودند.

از بازی‌های گسترده با دنیایی آزاد مانند Grand Theft Auto III و لذت‌های خشونت آمیز و خونین در بازی God of War گرفته تا گرافیک پر و زرق بازی شاهکار Ico and Shadow of the Colossus، همه و همه متعلق به مجموعه بازی‌های این کنسول بودند.

این کنسول بازی‌های متنوعی برای تمام سلیقه‌ها ارائه داد. اما این کنسول فراتر از جایگاهی که در تاریخ بازی داشت، کمک کرد تا استفاده از DVD متداول و مرسوم شود و در منسوخ کردن فرمت VHS نقش مهمی داشت.

ارسال نظر