معرفی پنج فناوری مبتکرانه خورشیدی

در این مطلب قصد داریم به معرفی پنج فناوری مبتکرانه بپردازیم که در آن ها به نوعی از انرژی خورشیدی استفاده شده است. ایجاد این فناوری ها موجب شده است افراد فقیر جهان نیز به نوعی از فناوری های جدید بهره مند شوند.

معرفی پنج فناوری مبتکرانه خورشیدی

کلیک - در سال ۲۰۱۶ موفقیت های زیادی در رابطه با بهره مندی از انرژی خورشیدی حاصل شد و در سال گذشته نیز انرژی خورشیدی بیشترین استفاده را در میان سایر انرژی های تجدیدپذیر داشت که این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ جهان رخ داد.

امسال فناوری های مرتبط با انرژی خورشیدی فراز و نشیب های زیادی را طی کردند. مسئولان ایالت های کالیفرینا، آریزونا و کارولینای شمالی آمریکا اعلام کردند که قیمت برق برای افرادی که پانل های خورشیدی را بر روی سقف خانه های خود نصب کنند، با نرخ کمتری و به روش نت مترینگ (روشی برای محاسبه برق برای مصرف کنندگان کوچک و بزرگ است که دارای تجهیزات تولید برق با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر هستند) محاسبه خواهد شد؛ اما با این حال میزان فروش پانل های خورشیدی در اواخر سال گذشته کاهش پیدا کرد؛ اما این اتفاق مانع رشد فناوری های مبتکرانه که در آن ها از انرژی خورشیدی به کار گرفته شده است، نشد و این فناوری ها در سال های اخیر بخشی از دستاوردهای ارزشمند انرژی خورشیدی محسوب می شوند.

انرژی خورشیدی موجب شد فناوری های مبتکرانه زیادی در دنیای فناوری ایجاد شوند؛ از لباس های هوشمند گرفته تا روشی امن تر برای پخت غذا. انرژی خورشیدی دیدگاه بسیاری از افراد را تغییر داد و افراد با استعداد با بهره گیری از انرژی خورشیدی و ابداع فناوری های جدید ثابت کردند که بهره گیری از فناوری های مختلف فقط مختص افراد ثروتمند نیست و این انرژی جادویی می تواند سبک زندگی افراد فقیر در مناطق محروم را تا میزان زیادی بهبود بخشد. در ادامه به معرفی چند مورد از این فناوری ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اجاق گازهای خورشیدی

هنوز هم برخی از ساکنان مناطق فقیر جهان دسترسی به برق و گاز ندارند و تلاش های زیادی صورت گرفته است تا شیوه پخت غذا در این مناطق از شیوه سنتی خود فاصله بگیرد؛ به عنوان مثال سوخت های بهتری نسبت به هیزم در اختیار ساکنین این مناطق قرار داده شده است و هشدارهایی در مورد خطرات استفاده از هیزم و افروختن آتش موقتی برای پخت غذا، به ساکنان این مناطق داده شده است.

به تازگی اجاق هایی در مناطق جنوب صحرای آفریقا عرضه شده است که انرژی آن ها از طریق انرژی خورشیدی تأمین می شود و به دلیل اینکه قدرت تابشی خورشید در این مناطق زیاد است، این اجاق ها به خوبی قابل استفاده هستند و خطرات اجاق های هیزمی را نیز ندارند. یک شرکت غیر دولتی نیز قصد دارد این اجاق ها را بدون هیچگونه هزینه ای در اختیار ساکنان این منطقه قرار دهد.

لباس هایی با قابلیت جذب انرژی خورشیدی

در حال حاضر کلاه هایی در بازار موجود هستند که مجهز به هدفون هستند و شما می توانید با هدفون آن ها به موسیقی گوش دهید و یا به گوشی خود جواب دهید؛ بنابراین چنانچه روزی لباسی عرضه شد که بتواند گوشی شما را همیشه شارژ کند، زیاد نباید تعجب کنید. در اوایل سال گذشته محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی با همکاری محققان دانشگاه MIT تحقیقات خود را پیرامون پارچه ای که از قابلیت جذب انرژی خورشیدی برخوردار باشد و قادر به جمع آوری اطلاعات در مورد شرایط محیطی مانند نور، صدا و دما نیز باشد، آغاز کردند.

این پروژه ۷۵ میلیون دلاری، جدیدترین پروژه برای تهیه های لباس های خورشیدی است و به دلیل اینکه این لباس های جدید با قابلیت جذب انرژی خورشیدی، در زمینه های پزشکی و نظامی کاربرد دارد، دولت فدرال آمریکا نیز از این پروژه حمایت کرد. تقاضای زیادی برای خرید این لباس های خورشیدی وجود دارد؛ زیرا افراد با خرید آن ها واقعاً از فناوری جدیدی برخوردار خواهند شد.

ویلچر خورشیدی

در سال ۲۰۱۳ دانشجویان دانشگاه ویرجینا، ویلچر خورشیدی جدیدی را طراحی کردند که می توانست ۴٫۵ ساعت بدون توقف با سرعتی در حدود ۸٫۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند و یا با سرعت ۱٫۶ کیلومتر در ساعت و بدون محدودیت زمانی به حرکت خود ادامه دهد. این ویلچر دارای سقف جذابی است که پانل های خورشیدی بر روی آن قرار داده شده است و با ایجاد سایه، از افراد در برابر تابش آفتاب محافظت می کند. در ضمن این ویلپیر دارای پایه ای مخصوص برای نگه داری تلفن همراه است. این ویلچر اختراع بسیار خوبی برای معلولین محسوب می شود و باعث می شود آن ها نیز به نوعی از انرژی خورشیدی بهره مند شوند.

لپ تاپ خورشیدی

ممکن است گاهی اوقات برق منطقه شما قطع شود و باتری لپ تاپ شما نیز شارژ نداشته باشد. در چنین مواقعی با خود می گویید که ای کاش لپ تاپتان نیازی به برق نداشت. خبر خوب این است که چنین لپ تاپی اختراع شده است و انرژی این لپ تاپ جدید توسط انرژی خورشیدی تأمین می شود. با اختراع این لپ تاپ ساکنان مناطق فاقد برق نیز می توانند از کامپیوتر استفاده کنند.

هواپیمای خورشیدی

پرواز یکی از موفقیت های بزرگی است که بشر از قرن ها پیش به آن دست یافته است و باعث شده است تصور افراد در مورد مرزهای جغرافیایی تغییر کند. اولین پرواز هواپیمای خورشیدی Impuls در سال ۲۰۱۱ از فرانسه تا بلژیک موفقیت بزرگی برای هواپیمای خورشیدی محسوب می شد؛ اما این موفقیت تنها نقطه ای آغاز برای پیشرفت هواپیماهای خورشیدی بود و در سال ۲۰۱۵ تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شد. در سال ۲۰۱۶ هواپیمای خورشیدی Impulse 2 موفق شد سفر خود به دور دنیا را با موفقیت به پایان برساند و سازندگان این هواپیما ثابت کردند که انرژی خورشیدی می تواند جایگزین سوخت های فسیلی شود. استفاده از انرژی خورشیدی در قایق ها، خودروها و حتی فضاپیماها نیز روزی ممکن خواهد شد و امیدواریم چنین روزی به زودی فرا برسد.

ارسال نظر