معرفی نسل جدید پنجره هواپیما

پنجره‌های رنگی تطبیق‌پذیر هواپیما جایگزین آفتاب‌گیرهای پلاستیکی مزاحم خواهند شد.

معرفی نسل جدید پنجره هواپیما

به گزارش کلیک، پیشرفت‌های فناوری در صنعت سفر دستخوش تحولات بسیاری شده است اما پنجره‌های هواپیماهای تجاری تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده‌اند. به لطف شرکت ویژن سیستم، آفتاب‌گیرهای پلاستیکی پنجرها ممکن است به تاریخ بپیوندند. این شرکت فرانسوی امیدوار است سایه‌بان فتوولتائیک قابل تنظیم برای پنجره هواپیما ارئه کند. با این سایه‌بان پنجره شما تنها با فشردن یک دکمه از حالت شفاف به مات تغییر خواهد کرد.

پنجرهای خودکار ویژن سیستم بین ورقه‌های نانوذرات در بین لایه‌های شیشه پنجره از پلی کربنات یا شیشه قرار خواهد گرفت. هربار که یک جریان الکتریکی به این ورقه‌ی فیلم اعمال می‌شود، ذرات فعال شده و از نظم و ترتیب خود خارج می‌شوند و به این ترتیب به شیشه حالت مات می‌دهند. فاز رنگی می‌تواند بیش از ۹۹ درصد نور مرئی را مسدود کند. در عوض دو حالت باز یا بسته در سایه‌بان‌های پلاستیکی، طیفی از ولتاژهای مختلف می‌تواند میزان کدری پنجره را تغییر دهد.

این فناوری در حال حاضر در برخی هواپیماهای بزرگ و جدید مثل بوئینگ ۷۸۷ وجود دارد اما ویژن سیستم بر روی هواپیماهای کوچک و جت‌های شخصی مانند Epic E1000، جت هوندا HA-420 و Dassault F5X تمرکز کرده است. در اوایل سال جاری محققین هاروارد راه حل مشابهی را ابداع کردند تا در ساخت خانه‌ها و اماکن عمومی استفاده شود. ویژن سیستم مدعی است که پنجره‌های قابل تنظیم قادر است دمای کابین را تا ۱۸ درجه فارنهایت کاهش دهد و در نتیجه در مصرف انرژی و سود خطوط هواپیمایی تغییر ایجاد خواهد شد.

از آن‌جا که اغلب تغییرات و پیشرفت‌های هواپیمایی به‌جای نفع مشتر بر سود خود متمرکز بوده‌اند، جای تعجب ندارد که ایده اصلی ویژن سیستم، ارزش صندلی کنار پنجره را بالا خواهد برد و به تبع آن شرکت هواپیمایی نیز قیمت آن را افزایش خواهد داد. ویژن سیستم امیدوار است در آینده پنجره‌های قابل تنظیمی وارد بازار کند که مجهز به صفحه نمایش بوده و نقشه‌های تعاملی، اطلاعات پرواز، یا ارتباط با خدمه را امکان‌پذیر کند. استفاده عملی‌تر این پنجره‌های فتوولتائیک می‌تواند در اتاق خلبان برای پشتیبانی و کمک به خلبانان باشد.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر