نبرد سهمگین و مخفیانه ربات های ویکی پدیا برای ویرایش مقالات!

اخیرا پژوهشی بر روی سایت ویکی پدیا انجام شده است که نشان می دهد: ربات های مجازی این سایت با یکدیگر کشمکش شدیدی داشته و در ویرایش مقالات رقابت سختی با هم دارند.

نبرد سهمگین و مخفیانه ربات های ویکی پدیا برای ویرایش مقالات!

به گزارش کلیک ، ویکی پدیا ،که بنابر ادعای خودش، پنجمین وب سایت محبوب جهان محسوب می شود، موفق شده است از زمان آغاز به کار خود در سال ۲۰۰۱ تا کنون بیش از ۴۰ میلیون مدخل را به ثبت برساند. ولی آیا می دانستید در زیر پوسته این همه اطلاعات رایگان، یک جنگ عظیم سایبری در حال وقوع است؟

بررسی جدید انجام شده از ۱۰ سال فعالیت ویکی پدیا نشان می دهد که تعداد بی شماری ربات نرم افزاری خودکار که در واقع الگوریتم های ویرایش کننده با استفاده از هوش مصنوعی هستند در این وب سایت در حال نبرد با یکدیگرند. این ربات ها بر سر مقالات با یکدیگر اختلاف داشته و به صورت مرتب مقالات ویرایش شده توسط یکدیگر را تغییر می دهند تا خود حرف آخر را بزنند!

طاها یاسری، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد انگلیس می گوید: جنگ میان ربات ها می تواند از نبرد انسان ها بسیار طولانی و مداوم تر باشد.

انسان ها معمولا پس از چند روز از جنگ خسته می شوند، ولی ربات ها قادرند تا سال ها به نبرد خود ادامه دهند.

یاسری به همراه تعدادی از پژوهشگران همکار خود ویرایش های صورت گرفته در ویکی پدیا را از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ مورد بررسی و نظارت قرار دادند.

اگرچه فعالیت این ربات ها در سال های ابتدایی آغاز به کار ویکی پدیا اندک بود، ولی با پیشرفت این پلتفرم و بلوغ فناوری آن در سال های بعد، فعالیت آن ها به صورت چشمگیری افزایش یافت. در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۵ درصد از ویرایش های صورت گرفته در تمامی مقالات این دانشنامه توسط ربات ها صورت گرفته است، با این حال این الگوریتم ها تنها ۰٫۱ درصد از ویرایشگران ویکی پدیا را تشکیل می دهند.

ربات های ویرایشگر نقش های مختلفی را در اصلاح محتوای ویکی پدیا بر عهده دارند که از جمله آن ها می توان به اصلاح خرابکاری ها، پیاده سازی محدودیت ها، بررسی املای کلمات، ساخت لینک و وارد کردن محتوای جدید به صورت خودکار اشاره کرد.

این ربات ها دارای رفتار خوبی بوده و برای پشتیبانی و همکاری با کاربران ویکی پدیا طراحی شده اند ولی این رفتار خوب را همیشه نسبت به همدیگر نشان نمی دهند.

به ویژه دو ربات با نام های Xqbot و Darknessbot در بیش از ۳۶۰۰ مطلب با موضوعات مختلف با یکدیگر درگیری داشته اند.

طی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، ربات Xqbot بیش از ۲۰۰۰ عدد از مطالب ویرایش شده توسط Darknessbot را تغییر داده و به حال اول برگردانده است؛ در عوض Darknessbot نیز بیش از ۱۷۰۰ مقاله ویرایش شده توسط Xqbot را دستکاری کرده است.

همچنین درگیری دیگری بین دو ربات Tachikoma و Russbot دیده شده است که هر کدام در حدود ۱۰۰۰ مطلب ویرایش شده از طرف مقابل را تغییر داده و مجددا ویرایش کرده است.

این جدال ها برای پژوهشگران شوکه کننده بود، چرا که ربات ها برای مبارزه طراحی نشده بودند. ولی شیوه برنامه نویسی این ربات ها، آن ها را به چرخه ای وارد کرده است که یکدیگر را برای ویرایش مقالات رو به روی هم قرار می دهد.

یاسری می گوید: انتظار ما برای یافتن یک مسئله جالب در این تحقیق بسیار اندک بود. هنگامی که شما به آن ها فکر می کنید، آن ها را بسیار خسته کننده می یابید.

او می افزاید: مشاهده یک درگیری عظیم میان ربات ها برای ما بسیار حیرت آور بود. آن ها ربات های خوبی بوده و نیت خوبی نیز دارند و بر اساس فناوری متن باز بنا شده اند.

یکی دیگر از مواردی که باعث حیرت پژوهشگران شد، تفاوت کشاکش میان ربات ها در نسخه های متفاوت این سایت با زبان های متفاوت بود.

نسخه آلمانی ویکی پدیا شاهد کمترین کشمکش میان ربات ها بود. در این نسخه هر ربات، طی ۱۰ سال مورد مطالعه، به طور متوسط ۲۴ بار مطالب ویرایش شده توسط دیگر ربات ها را دستکاری کرده است. از طرف دیگر، نسخه پرتقالی شاهد بیشترین مبارزه بوده و هر ربات به طور متوسط ۱۸۵ بازبینی و ویرایش را تجربه کرده است. نسخه انگلیسی ویکی پدیا نیز در میانه نتایج قرار گرفته و هر ربات طی این ۱۰ سال تقریبا ۱۰۵ بار مطالب ویرایش شده دیگر ربات ها را تغییر داده است.

یکی دیگر از اعضای این تیم تحقیقاتی می گوید: ما متوجه شدیم که ربات ها با توجه به تفاوت های موجود در محیط فرهنگی، رفتار های متفاوتی را از خود بروز داده و مبارزات میان آن ها شباهت زیادی به انسان ها دارد.

او می افزاید: نتایج این تحقیق نه تنها ما را متوجه چگونگی طراحی کارگران مصنوعی می کند، بلکه به نحوه مطالعه آن ها هم اشاره دارد. ما به تحقیقات بیشتری در زمینه جامعه شناسی ربات ها نیاز داریم.

با پیشرفت هوش مصنوعی و قدرتمند تر و رایج تر شدن آن، باید ضمن در نظر گرفتن تمایلات فرهنگی، در برنامه نویسی آن ها دقت بیشتری به خرج دهیم.

ارسال نظر