به زودی iOS 10 امن می شود

در هفته های اخیر گزارش های زیادی در خصوص وجود باگ های امنیتی در سیستم عامل iOS 10 منتشر شده اند. این  باگ امنیتی در سیستم عامل iOS 10 باعث می شود تا هکرها به راحتی بتوانند به نسخه پشتیبانی که کاربران روی کامپیوترهای شخصی خود ذخیره می کنند، دسترسی پیدا کنند.

به زودی iOS 10 امن می شود

به گزارش کلیک، اپل یکی از شرکت های بسیار معتبر در زمینه استفاده از الگوریتم های رمزنگاری بسیار قوی است، اما علی رغم این مسئله در چند هفته گذشته یعنی بعد از ورود سیستم عامل iOS 10 باگ امنیتی در این سیستم عامل گزارش شده است که باعث می شود هکرها به رمزهای عبور نسخه پشتیبان سیستم عامل که توسط کاربران روی کامپیوترهای شخصی ذخیره شده است، دسترسی پیدا کنند. کلیک قبلا در این زمینه گزارشی را منتشر کرده است که برای اطلاع از شرح آن می توانید به آن گزارش مراجعه کنید. به عقیده محققان امنیت در Elcomsoft اپل برای رمزنگاری نسخه های پشتیبانی که توسط iTunes تهیه می شوند، در نسخه جدید سیستم عامل iOS 10 از الگوریتم های قدیمی تری نسبت به الگوریتم های استفاده شده در سیستم عامل iOS 9 استفاده می کند. همین امر باعث شده است که کار هکرها برای ورود به اطلاعات نسخه های پشتیبان در حدود ۲۵۰۰ بار ساده تر و آسان تر باشد. در صورتی که هکرها بتوانند به اطلاعات کاربران که از طریق iTunes پشتیبان گیری شده است دسترسی پیدا کنند، می توانند به راحتی با شکستن قفل های امنیتی به اطلاعات مهم و حساس کاربران از جمله رمزهای عبور، و حتی برخی از اپلیکشن های مهم وارد شده و به آن ها دسترسی پیدا کنند.

اما خبر مهم و خوب در این زمینه این است که بنا بر اعلام اپل، این شرکت قصد دارد تا در نسخه به روز رسانی شده سیستم عامل iOS 10 که به زودی ارائه خواهد شد، این حفره های امنیتی را بر طرف کرده و مشکل دسترسی آسان هکرها به اطلاعات نسخه پشتیبان را بر طرف کند. همچنین این شرکت تاکید کرده است که این حفره امنیتی در نسخه های پشتیبانی که توسط iCloude تهیه شده اند بروز نخواهد کرد و اطلاعاتی که توسط iCloud پشتیبان گیری شده اند برای هکرها غیر قابل دسترسی هستند. به عقیده اپل الگوریتم های استفاده شده برای رمزنگاری نسخه های پشتیبان که از طریق iCloud تهیه می شوند از جمله معتبر ترین و به روز ترین الگوریتم ها در زمینه رمز نگاری هستند.

اپل در اطلاعیه خود گفته است که با وجود تمام این مشکلات هنوز احتمال ورود هکرها به اطلاعات روی کامپیوترهای شخصی و دانستن اینکه این اطلاعات شامل اطلاعات نسخه های پشتیبان سیستم عامل iOS 10 نیز هست بسیار کم است و نگرانی زیادی در این زمینه برای کاربران وجود داشته باشد. اما به هر حال حتی با وجود یک درصد احتمال نیز کاربر باید تمام دقت و تلاش خود را جهت حفظ و نگهداری از اطلاعات حساس و مهم خود داشته باشد و نباید اجازه دسترسی های غیر معمول و ناشناس را به کامپیوتر شخصی خود که حاوی اطلاعات نسخه پشتیبان است بدهد. همچنین اپل در ادامه توضیح داده است که این شرکت از وجود حفره های امنیتی در سیستم عامل iOS 10 به هنگام پشتیبان گیری از آن توسط iTunes بر روی کامپیوترهای شخصی مطلع و آگاه است و به کاربران این اطمینان را می دهد که در به روزرسانی جدید iOS 10 که به زودی ارائه خواهد شد این مشکل را برطرف خواهد کرد. همچنین این شرکت برای چندمین بار به کاربران خود اطمینان داده است که مشکل نفوط به نسخه پشتیبان برای نسخه های پشتیبانی که توسط iCloud تهیه شده اند وجود ندارد. از طرفی به کاربران توصیه کرده است که روی سیستم عامل های خود در کامپیوترهای شخصی از رمزهای امنیتی معتبر استفاده کنند.

ارسال نظر