نگاهی به مشخصات احتمالی آیپد ایر ۳ اپل

انتظار داریم که اپل در جریان کنفرانس روز بیست و یکم ماه مارس خود رسما آیپد ایر ۳ (iPad Air 3) را معرفی کند. تاکنون شایعات زیادی در رابطه با این محصول منتشر شده، از اینرو ما قصد داریم که در این مقاله نگاهی به مشخصات احتمالی این محصول داشته باشیم.

نگاهی به مشخصات احتمالی آیپد ایر ۳ اپل

همانطور که می‌دانید کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ یا همان رویداد MWC 2016 ماه گذشته در بارسلونای اسپانیا برگزار شد. کمپانی‌های فعال در صنعت موبایل و به ویژه دنیای دستگاه‌های هوشمند اندرویدی در این نمایشگاه حضور یافته و از محصولات جدید خود رونمایی کردند. به عنوان مثال سامسونگ در جریان این نمایشگاه از پرچمداران جدیدش یعنی دو گوشی هوشمند گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge رونمایی کرد و ال‌جی هم گوشی هوشمند جی ۵ را معرفی کرد. حال نوبت به اپل رسیده تا از محصولات جدید خود رونمایی کند!

اپل برای روز بیست و یکم ماه مارس کنفرانسی اختصاصی را در نظر گرفته و دعوتنامه رسمی مربوط به شرکت در این کنفرانس را منتشر کرده است. اپل هیچ اشاره‌ای به برنامه‌ریزی دقیق خود برای این مراسم نداشته و عنوان نکرده که در طول این کنفرانس قصد رونمایی از چه محصولاتی را دارد. در این بین پیش بینی شده که اپل از یک آیفون ۴ اینچی و جدید که احتمالا آیفون SE نام می‌گیرد رونمایی کند و همچنین اطلاعاتی در رابطه با نسخه جدید ساعت هوشمندش یعنی اپل واچ ۲ (Apple Watch 2) ارائه کند. همچنین با توجه به تاخیری در که رونمایی و عرضه سری محصولات آیپد ایر اپل ایجاد شده، احتمال زیادی وجود دارد تا در رویداد روز بیست و یکم ماه مارس شاهد معرفی نسخه جدید آیپد ایر اپل نیز باشیم.

احتمال معرفی آیپد ایر ۳ در جریان کنفرانس پیش رو بسیار زیاد است. تاکنون شایعات و اخبار متنوعی در رابطه با این محصول منتشر شده و همگی ما به منظور رونمایی از آن لحظه‌شماری می‌کنیم. در این مقاله قصد داریم که نگاهی به خصوصیات و ویژگی‌های احتمالی آیپد ایر ۳ اپل داشته باشیم و در یک اقدام پیش از موعد مشخصات فنی این محصول را بررسی کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با ما همراه باشید.

طراحی و ظاهر

پیش بینی شده که اپل بدنه آیپد ایر ۳ را از جنس آلیاژ آلومینیوم سری ۷۰۰۰ طراحی کند. این ماده در واقع ماده‌ای است که هم اکنون در ساخت آیفون ۶ اس، آیفون ۶ اس پلاس و همچنین ساعت مچی هوشمند اپل از آن استفاده شده است. طبق گزارشات به دست آمده، احتمالا آیپد ایر ۳ اپل به چهار اسپیکر قدرتمند مجهز می‌شود و از نظر توانایی پخش صوتی محصولی فوق‌العاده خواهد بود. ظاهرا این چهار اسپیکر در چهار گوشه دستگاه تعبیه می‌شوند.

۱

همچنین گفته شده که آیپد ایر ۳ اپل از یک اسمارت کانکتور مغناطیسی یا Magnetic Smart Connector نیز بهره‌مند می‌شود. از نظر ابعاد، احتمالا آیپد ایر ۳ چیزی در حدود ۰٫۰۵ میلی‌متر از آیپد ایر ۲ ضخیم‌تر بوده و تقریبا ۰٫۱ میلی‌متر از آن عریض‌تر طراحی می‌شود. البته این تغییر جزئی ابعاد بدنه دستگاه به هیچ وجه توسط چشم انسان قابل تشخیص نخواهد بود. البته چندی پیش شایعاتی از سوی برخی منابع منتشر شده بود که خبر از کاهش چشمگیر ضخامت بدنه آیپد ایر ۳ اپل می‌داد. بر اساس این شایعات ادعا شده بود که بدنه آیپد ایر ۳ اپل ۱٫۱ میلی‌متر باریک‌تر از بدنه آیپد ایر ۲ خواهد بود. از آنجایی که ضخامت بدنه آیپد ایر ۲ اپل برابر با ۶٫۱ میلی‌متر است، بنابراین در این شرایط بدنه آیپد ایر ۳ ضخامتی معادل با ۵ میلی‌متر خواهد داشت. همچنین گفته شده که اپل آیپد ایر ۳ را به استاندارد ضد آب مجهز می‌کند.

قابلیت‌های خاص

آیپد ایر ۳ اپل به اسکنر اثر انگشت کاربر یا اصطلاحا Touch ID مجهز می‌شود. این اسکنر سیستم امنیتی داخلی بایومتریک را به همراه داشته و دستگاه را قادر به پشتیبانی از سر.یس پرداخت الکترونیکی اختصاصی شرکت اپل با نام اپل پی (Apple Pay) می‌کند. گفته شده که آیپد ایر ۳ اپل به همراه یک قلم نوری اختصاصی عرضه می‌شود که قابلیت‌های جالبی را برای این محصول به ارمغان می‌آورد.

۳

اما طبق اطلاعات ارائه شده از سوی آقای مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo) از تحلیلگران شناخته شده در دنیای فناوری و موبایل، ظاهرا آیپد ایر ۳ اپل بنا به دلایل خاصی از تکنولوژی تاچ سه بعدی یا اصطلاحا ۳D Touch اپل پشتیبانی به عمل نمی‌آورد. ظاهرا اپل هنوز برای تجهیز این محصول به تکنولوژی نامبرده شده با مشکلاتی رو به رو است و به منظور جلوگیری از بروز این مشکلات، تبلت آیپد ایر ۳ را به قابلیت تاچ سه بعدی مجهز نمی‌کند.

سیستم روی چیپ (SoC) و حافظه

احتمالا آیپد ایر ۳ اپل به تراشه A9X این کمپانی مجهز می‌شود. همچنین رم به کار گرفته شده در این تبلت هم احتمالا ۴ گیگابایتی خواهد بود. این ترکیب و مجموعه سخت افزاری منجر می‌شود تا آیپد ایر ۳ اپل به واقع قابلیت‌های پردازشی فوق‌العاده پیشرفته‌ای را ارائه کرده و شاید توانی در حد و اندازه یک لپ‌تاپ را در ابعاد و بدنه‌ای تبلت مانند به همراه داشته باشد. همچنین پیش بنیی شده که آیپد ایر ۳ اپل به سیستم عامل آی او اس ۹ مجهز شود و قابلیت‌های مولتی‌تسکینگ مناسبی را ارائه کند.

اما بیایید نگاهی دقیق‌تر به تراشه A9X اپل بیاندازیم. سیستم روی چیپ A9X اپل طی فرآیند تولید یا اصطلاحا لیتوگرافی ۱۴ نانومتری FinFET و توسط کمپانی تایوانی TSMC تولید می‌شود. تراشه A9X اپل قادر به پشتیبانی از پهنای باند مموری ۵۱٫۲ گیگابایت بر ثانیه است که این پهنای باند برای یک تبلت فوق‌العاده خواهد بود.

صفحه نمایش

بنا به گزارشات کنونی به دست آمده، ظاهرا آیپد ایر ۳ اپل از صفحه نمایشی ۹٫۷ اینچی و از نوع IPS LCD با وضوح تصویر ۴K بهره‌مند می‌شود. انتظار داریم که عملکرد صفحه نمایش آیپد ایر ۳ اپل بسیار عالی بوده و کیفیت فوق‌العاده مطلوبی را ارائه کند. البته اپل همواره به کیفیت بالی محصولاتش اهمیت خاصی می‌دهد و بدون تردید آیپد ایر ۳ این کمپانی هم از این موضوع مستثنا نخواهد بود.

۴

دوربین

احتمالا آیپد ایر ۳ اپل از سنسور دوربین اصلی ۸ مگاپیکسلی iSight با روزنه F2/4 بهره‌مند می‌شود. در تمامی تصاویر منتشر شده از این تبلت در کنار لنز دوربین اصلی آن چراغ فلش LED دستگاه نیز قابل مشاهده بوده است، بنابراین انتظار داریم که آیپد ایر ۳ اپل از چراغ فلش LED دوربین اصلی نیز بهره‌مند شود. همچنین احتمالا دوربین سلفی این تبلت از سنسوری ۱٫۲ مگاپیکسلی تشکیل خواهد شد.

زمان عرضه و قیمت

همانطور که در ابتدای این مقاله هم اشاره داشتیم، احتمالا اپل در جریان رویداد یا کنفرانس اختصاصی روز بیست و یکم ماه مارس از آیپد ایر ۳ رونمایی می‌کند. اپل پیش از این دو مرتبه آیپدهای جدیدش را در ماه مارس رونمایی کرد. آیپد ۲ و آیپد ۳ اپل به ترتیب در ماه مارس سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ معرفی شده بودند. آیپد ایر، آیپد ایر ۲ اپل هم به ترتیب در ماه اکتبر سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ معرفی شدند. اپل در سال ۲۰۱۵ آیپد جدید را معرفی نکرد، بنابراین احتمال رونمایی از آیپد جدیدش در رویداد پیش رو محتمل‌تر می‌شود.

۵

احتمالا آیپد ایر ۳ اپل هم از نظر تنوع رنگی شامل نسخه‌های بژ، نقره‌ای و خاکستری می‌شود. هم اکنون آیپد ایر ۲ این شرکت از نظر حافظه داخلی شامل سه نسخه ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی می‌شود که هر یک از آن‌ها به ترتیب قیمت‌های ۴۹۹، ۵۹۹ و ۶۹۹ دلار را به همراه دارند. با رونمایی از آیپد ایر ۳ اپل انتظار داریم که قیمت آیپد ایر ۲ کاهش یافته و آیپد ایر ۳ هم با قیمتی در همین حدود عرضه شود.

منبع: phonearena

ارسال نظر