خاص‌ترین ویژگی آیفون 6s، بی‌فایده‌ترین ویژگی آن است

یک کاربر آیفون مطرح کرده است که: سه ماهی هست که آیفون 6s دارم، تقریبا از همان زمانی که در بازار بوده است. اما مهم‌ترین ویژگی آن که لمس سه‌ بعدی (3D Touch) بوده را کاملاً فراموش کرده‌ام.

خاص‌ترین ویژگی آیفون 6s، بی‌فایده‌ترین ویژگی آن است

به گزارش کلیک، در رونمایی از آیفون 6s در ماه سپتامبر، اپل لمس سه ‌بعدی را به ‌عنوان یک ویژگی کاربردی مانند چند لمسی، تبلیغ کرد. چند لمسی، اختراعی بود که جهان را با مفاهیمی مانند کشیدن، گرفتن و بزرگنمایی درگوشی‌های هوشمند، آشنا کرد.اما اصل موضوع این نیست، در واقع، این مقایسه درست نیست.

شما نمی‌توانید از آیفون بدون استفاده از امکان چند لمسی، استفاده کنید. ولی می‌توانید به‌راحتی از آیفون 6s بدون استفاده از لمس سه‌بعدی چه تصادفی یا عمدی، استفاده کنید.

اگر آیفون 6s ندارید، یا با طرز کار لمس سه‌بعدی آشنا نیستید، تمام کاری که انجام می‌دهد این است که می‌توانید با فشار دادن صفحه نمایش آیفون به میانبرهای جدید و لیست تنظیمات برای برنامه‌ها مختلف، دسترسی پیدا کنید.

لمس سه‌بعدی دو کار قابل‌توجه دیگر هم انجام می‌دهد. می‌توانید بین تمامی برنامه‌های باز با فشردن کناره‌ی صفحه‌نمایش جابجا شوید و همچنین می‌توانید نگاهی به بقیه‌ی موارد مانند عکس‌ها، نامه‌های الکترونیک یا هایپرلینک ها بی‌اندازید و پیش‌نمایشی برای فهمیدن موضوع آن‌ها دریافت کنید. یا کمی بیشتر بر روی صفحه فشار دهید تا موضوع دلخواه را در پنجره‌ای جدید، باز کنید.

از لحاظ تئوری تمامی این ابزارها مفید به نظر می‌رسند. همه‌ی افراد میانبرها را دوست دارند اما در عمل، لمس سه‌بعدی فقط یک یا دو ضربه برایتان صرفه‌جویی می‌کند. این ویژگی کار خاصی انجام نمی‌دهد که گوشی شما توان انجام آن را در حال حاضر نداشته باشد، فقط کمی آن کار را سریع‌تر انجام می‌دهد.

مشکل اصلی لمس سه‌بعدی این است که تعداد برنامه‌ها کمی به‌صورت کامل آن را پشتیبانی می‌کنند. یقیناً بیشتر برنامه های اپل و همچنین فیس‌بوک و توییتر با لمس سه‌بعدی کار می‌کنند؛ اما این برنامه با تعداد بسیار زیادی ازبرنامه هایی که همواره از آن‌ها استفاده می‌کنم، مانندReddit's Alien Blue app, Google Hangouts, Uber, LinkedIn و بسیاری دیگر همخوانی ندارد.

در دفاع از اپل باید گفت این تازه ابتدای راه برای لمس چندبعدی است. اپل در سال جاری این قابلیت حساس به فشار را معرفی کرد، ابتدا در ساعت اپل و مک بوک جدید (که در آن دستگاه‌ها نیروی لمسی (Force Touch) نامیده می‌شد) که در ابتدای سال عرضه شدند و حالا نیز در آیفون 6s. اپل اعلام کرد لمس سه‌بعدی را در آی‌پد سال آینده‌ی خود قرار نخواهد داد. اما مطمئناً در آیفون سال بعد که فرضاً آیفون 7 نامیده می‌شود، حضور خواهد داشت.

بااین‌حال شرکت‌های دیگر فکر می‌کنند اپل قصد انجام کار خاصی را دارد. در مقاله‌ای در روزنامه وال‌استریت ژورنال آمده که سامسونگ قابلیتی شبیه به لمس سه‌بعدی را درگوشی پرچم‌دار بعدی خود گلکسی 7 قرار خواهد داد.

در این زمان در سال آینده، لمس سه‌بعدی در دست بسیاری از افراد خواهد بود. در آن زمان امیدوارم اپل و توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل‌های iOS و OS X برنامه‌های کاربردی هوشمندانه‌تری برای این فناوری باهوش اما غیر دوست‌داشتنی ارائه کنند.

ارسال نظر