آیفون ۶اس یا گلکسی اس ۷ ؟(قسمت دوم)

برای بسیاری از کاربران انتخاب از میان چندین برند مطرح و پرچمداران بزرگ این شرکت ها بسیار مشکل خواهد بود، چرا که رقابت شرکت ها در هر طراحی جدید متفاوت خواهد بود که مقایسه و انتخاب را برای کاربر سخت خواهد کرد.

آیفون ۶اس یا گلکسی اس ۷ ؟(قسمت دوم)

کلیک - در گزارش قبلی به عملکرد دو غول فناوری؛ اپل و سامسونگ و مقایسه آن ها در ارائه دو پرچمدار خود "آیفون ۶اس" و "گلکسی اس ۷" پرداختیم. ویژگی هایی از قبیل: طراحی، نوع نمایشگر، سخت افزار پرداخته ایم. در ادامه با کلیک همراه باشید.

طبق آمارهای به دست آمده از روزنامه گاردین، طراحان و مهندسین شرکت اپل هیچگونه اطلاعاتی از جزئیات "CPU " و " GPU " به کار برده شده در طراحی های جدید این شرکت به رسانه ها اعلام نکرده اند، اما پس از ورود گوشی هایی نظیر آیفون۶، آیفون ۶s و همچنین آیفون SE به بازار پس از تست های اولیه مشخص شد، FPS (سرعت فریم بر ثانیه) این گجت ها برابر با ۶۰ است که در مقایسه با نمونه های اندرویدی از جمله گلکسی s7 با سرعت ۴۴، در سطح بسیار بالایی از سرعت و کیفیت قرار دارد. در مورد این ویژگی کارشناسان معتقدند نه تنها این کیفیت و سرعت به ویژگی های سخت افزاری گجت مورد نظر بستگی دارد، بلکه به کیفیت بازی نیز مرتبط است. چرا که در بسیاری از موارد، بازی ها و اپلیکیشن ها نخستین بار در سیستم عامل IOS در دسترس عموم قرار می گیرند.

یکی از تفاوت های بنیادینی که همیشه در مقایسه اندروید و IOS مورد توجه قرار می گیرد، میزان عمومیت این سیستم عامل هاست. چرا که سیستم عامل اندروید نسبت به IOS فراگیری بیشتری دارد. سیستم عامل اندروید طیف گسترده ای از گوشی های هوشمند را پوشش داده است. برندهای بسیاری از گوشی های تلفن همراه وجود دارند که اندروید را برای پشتیبانی سیستم عامل انتخاب می کنند . و این در حالیست که IOS تنها گوشی های آیفون را تحت پوشش خود دارد. که به اعتقاد کارشناسان یکی از معایب این سیستم عامل به حساب می آید چرا که در تغییرات سخت افزاری دست طراحان آنچنان برای تغییر باز نخواهد بود.

در ادامه مقایسه سخت افزاری گوشی های آیفون ۶S و گلکسی S7 این دو گوشی پرچمدار در برندهای بزرگی همچون سامسونگ و اپل می توان به شباهت هایی در حوزه سخت افزارهای تعریف شده در بلوتوث و وای فای اشاره کرد اگرچه این دو برند در زمینه " GPS " و " NFC" تفاوت هایی را دارند که به طور مثال NFC تعریف شده تنها در ساختار " Apple Pay " کاربرد دارد.

از لحاظ حافظه داخلی گوشی های عرضه شده نیز این دو برند قدرتمند در طراحی پرچمداران خود تفاوت هایی را لحاظ کرده اند. بر همین مبنا گلکسی S7 تنها با حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی به بازار آمده است و در مقایسه با آیفون ۱۶ - ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی نقص محسوب می شود که با اعمال پشتیبانی کارت حافظه قابل ارتقا که نبود آن در گلکسی S6 کاملا حس می شد این معضل به طور کامل رفع شده است. درگاه ورودی تعریف شده برای گلکسی S7 قادر است تا میزان ۲۰۰ گیگابایت حافظه را پشتیبانی کند که این خود یکی از بزرگترین نقاط مثبت در این گوشی هوشمند است. تنها نگرانی موجود در این دستگاه امکان عدم پشتیبانی نرم افزارهای جدید بر روی کارت حافظه است. چرا که طبق گفته های مدیرعامل این شرکت در همایش هفته گذشته شرکت سامسونگ، امکان بروز مشکلاتی در انتقال این اپلیکیشن ها از حافظه داخلی بر روی کارت حافظه وجود خواهد داشت. همچنین این شرکت از تخصیص گوشی های هوشمند گلکسی S7 با حافظه داخلی بالاتر از ۳۲ گیگابایت در بازارهای اروپا خبر داده است.

عمر باتری و شارژ گوشی هوشمند

در حوزه مقایسه تفاوت های سخت افزاری و قدرت باتری در دو گوشی گلکسی S7 و آیفون ۶S باید به این نکته اشاره کرد که هر دوی این محصولات مجهز به باتری های غیر قابل جداسازی هستند. با این تفاوت که گلکسی S7 از باتری با قدرت ۳۰۰۰ میلی آمپر بهره برده است که این قدرت در شارژ به صورت بی سیم به ۱۷۱۵ ارتقا پیدا می کند. مقایسه در زمینه قدرت باتری و شارژ به موارد متفاوتی بستگی دارد، از جمله میزان کیفیت در صفحه نمایش، سیستم عامل و مواردی از این دست را می توان از عوامل موثر در کیفیت گوشی برشمرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان،‌شکت اپل در طراحی های خود به دنبال طراحی نازک تر و همچنین سبک تر کردن گوشی ها و گجت های این شرکت است. در این رقابت این شرکت تمرکز کمتری بر روی ارتقای قدرت باتری های خود داشته است. در این زمینه می توان شرکت سامسونگ را موفق تر دانست.

همچنین سامسونگ با طراحی و تجهیز گوشی گلکسی S7،‌به قابلیت شارژ بدون سیم (Wifi charging) این امکان را فراهم کرده است تا در هر زمان و مکان کاربر با سهولت تمام بدون نیاز به کابل شارژ و یا پریزی برای تامین شارژ، اقدام به شارژ گوشی هوشمند خود کند. با استفاده از روش Quick Charge 3.0 کاربر می تواند در عرض کمتر از ۹۰ دقیقه گوشی خود را تا صد در صد شارژ کند،‌این در حالیست که گوشی های آیفون برای شارژ کامل به ۳ ساعت زمان نیاز دارند.

دوربین

با پیشرفت تکنولوژی و اضافه شدن دوربین به گوشی های همراه، این تکنولوژی رفته رفته به سمت حرفه ای شدن گام برداشت تا آنجا که دوربین بسیاری از گوشی های هوشمند با دوربین های حرفه ای قابل رقابت است.

شرکت سامسونگ در اقدامی کیفیت دوربین ها را به ۱۲ مگاپیکسل کاهش داده است،‌که در کنار آن پیشرفت های قابل توجهی را نیز برای کیفیت عکسبرداری در شب،‌ عکس هایی با نورپردازی روشن تر و اضافه شدن قابلیت های بسیاری در منوی عکاسی این دوربین را حرفه ای تر و کارامدتر از پیش ساخته است. از شباهت های این دو ابرقدرت گوشی های هوشمند می توان به قابلیت فیلمبرداری ۴K و همچنین تصویربرداری به صورت صحنه آهسته اشاره کرد. اما در مقایسه کیفیت عکسبرداری سلفی گوشی گلکسی S7 عملکرد بهتری داشته است. از ویژگی های دیگر می توان به دو دوربینه بودن گوشی آیفون آیفون ۶اس و امکان تعریف شده به منظور گرفتن تصاویر متحرک اشاره کرد.

با کلیک در ادامه این بررسی

منبع: theweek

ارسال نظر