دو چشمی‌ها برعلیه هم: آیفون ۷ و نوت ۸

رسانه کلیک – در این مطلب قصد داریم دوربین دوگانه گلکسی نوت ۸ را به صورت مختصر بررسی کنیم و عملکرد آن را با دوربین آیفون ۷ پلاس که دارای شرایط یکسانی است، مقایسه کنیم.

دو چشمی‌ها برعلیه هم: آیفون ۷ و نوت ۸

گلکسی نوت ۸ نخستین گوشی سامسونگ با دوربین دوگانه است و این ویژگی در کنار ویژگی‌های دیگر این گوشی همانند افزایش اندازه و وضوح صفحه‌نمایش نسبت به گلگسی نوت ۷، حسگر اثر انگشت کوچک‌تر و سیستم‌عامل به‌روز، می‌تواند توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند. دوربین این گوشی درست همانند آیفون ۷ پلاس از دو لنز ۱۲ مگاپیکسلی تشکیل شده است که یکی از آن‌ها لنز معمولی با زاویه عادی و دیگری لنز تله‌فوتو با زاویه عریض است. در هر دو دوربین امکان ایجاد افکت عمق میدان به صورت مصنوعی بر روی تصاویر وجود دارد و کاربران می‌توانند با تار کردن پس‌زمینه تصاویر، سوژه اصلی تصویر را در فوکوس قرار دهند.

دوربین گلکسی نوت ۸ هم همانند آیفون ۷ پلاس دارای حالتی برای گرفتن تصاویر پرتره به‌نام Live Focus است. البته عملکرد این حالت چندین تفاوت نسبت به حالت portrait mode در آیفون ۷ پلاس است. در حالت Live Focus امکان تغییر میزان تاری پس‌زمینه تصویر قبل و بعد از گرفتن آن وجود دارد و کاربران می‌توانند با استفاده از نوار لغزان موجود در اپلیکیشن دوربین، عرض دریچه دیافراگم لنز دوربین را به عدد f/1.7 برسانند تا میزان تاری پس‌زمینه تصاویر به بیشترین میزان خود برسد. این در حالی است که در دوربین آیفون ۷ پلاس امکان تغییر میزان تاری پس‌زمینه تصاویر پس از گرفتن آن‌ها وجود ندارد و فوکوس نرم (فوکوس نرم مربوط به خطای لنز است و باعث می‌شود تصاویر بر اثر پذیده آبیراه کروی، به صورت تار ثبت شوند. در پدیده آبیراه کروی نور به لبه عدسی برخورد می‌کند و از لبه آن بازتاب می‌شود) در منظریاب اپلیکیشن دوربین وجود ندارد. این دو برتری دوربین گلکسی نوت ۸ در گرفتن تصاویر پرتره می‌تواند باعث جذب کاربران گوشی آیفون ۷ پلاس به این گوشی شود

در ضمن در هنگام استفاده از حالت Live Focus در گلکسی نوت ۸، دوربین برای گرفتن تصاویری با نمایی بسته‌تر از سوژه‌ها، به صورت پیش‌فرض لنز تله‌فوتو را انتخاب می‌کند. اما حالتی تحت‌عنوان Dual Capture نیز در این گوشی وجود دارد که با فعال شدن آن، کاربران می‌توانند از هر دو لنز برای گرفتن تصاویر پرتره استفاده کنند؛ بنابراین در گلکسی نوت ۸ می‌توان برای گرفتن تصاویر پرتره از هر دو زاویه عریض و معمولی استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که استفاده از حالت Dual Capture فقط در هنگام فعال بودن حالت Live Focus، امکان‌پذیر است و به صورت پیش‌فرض هم فعال است.

همانطور که می بینید در تصویر گرفته شده از آجیل‌ها، بخشی از تصویر که با لنز دوربین فاصله بیشتری دارد، تار شده است. در ضمن در صورتی که عکس با زاویه معمولی گرفته شده است، امکان تغییر زاویه آن به صورت عریض نیز وجود دارد که واقعا ترکیب خوبی را ایجاد می‌کند و کاربران می‌توانند عکس تغییریافته را نیز ذخیره کنند.

وضوح تصاویر گلکسی نوت ۸ هم واقعا شگفت‌انگیز است. اگر باز هم به تصاویر گرفته شده از ظرف‌های مخروطی آجیل‌ها دقت کنید، متوجه می‌شوید خطوط لبه‌های برآمده ظرف‌ها، کاملا واضح و مشخص هستند. در ضمن در گلکسی نوت ۸ هم همانند آیفون ۷ پلاس، امکان تشخیص خطوط سر تصویر سوژه در هنگام استفاده از افکت بوکه (تار شدن پس‌زمینه تصاویر) نیز وجود دارد؛ البته دقت آن به اندازه دقت آیفون ۷ پلاس در این زمینه نیست. در تصاویر دوربین گلگسی نوت ،۸ مرز بین پس‌زمینه تار تصور و سوژه‌ای که در فوکوس قرار دارد نسبت به تصاویر دوربین سایر گوشی‌های اندرویدی، کمتر مشخص و محسوس است و این موضوع باعث می‌شود افکت بوکه واقعی‌تر به نظر برسد.

هر دو لنز گلکسی نوت ۸ دارای فناوری تثبیت تصویر اپتیکال (OIS) و زوم دیجیتالی ۱۰ X هستند. کارمندان سامسونگ برای اثبات عملکرد خوب فناوری تثبیت تصویر اپتیکال در گلکسی نوت ۸، در آزمایشی این گوشی را همراه با یک گوشی آیفون به یک جعبه در‌ حال لرزش متصل کردند و مشخص شد که تصاویر گلکسی نوت ۸ لرزش کمتری نسبت به تصاویر آیفون دارند. در ضمن زمانی که گوشی‌ها در حال عکاسی بودند، فردی بر روی سطحی که هر دو گوشی قرار داشتند، ضربه زد و لرزش گلکسی نوت ۸ در تصاویر آن کمتر محسوس بود. در واقع این طور به نظر می‌رسد که گلکسی نوت ۸ قبل از گرفتن تصاویر، از صحنه اسکرین‌شات می‌گیرد؛ اما در حقیقت این چنین نیست و تنها زمانی که کاربر دکمه شاتر را می‌زند، دوربین عمل می‌کند. لرزش و تاری تصویر در همه تصاویر دوربین آیفون در این دو آزمایش لرزش گوشی‌ها، بیشتر محسوس بود، البته همان‌گونه که گفتیم همه این تصاویر در شرایط آزمایشی کنترل‌شده گرفته شده‌اند و ممکن است میزان تاری آن‌ها با تصاویر گرفته شده در شرایط واقعی تفاوت داشته باشد؛ اما همین تصاویر گرفته شده در شرایط آزمایشی نیز می‌تواند طرفداران گلگسی نوت ۸ را امیدوار کند.

فناوری حسگر dual pixel که برای نخستین بار در دوربین گلکسی اس ۷ استفاده شد، در گلکسی نوت ۸ هم به‌کار گرفته شده (البته تنها در لنز تله‌فوتو) است که سرعت فوکوس را افزایش می‌دهد. در ضمن عرض دریچه دیافراگم لنزفوتو (f/1.7 ) هم در حد خوبی است و باعث می‌شود نور بیشتری به این لنز برسد و تصاویر در نور کم از کیفیت خوبی برخوردار باشند.

می‌توان به جرات گفت که گلکسی نوت ۸ به راحتی می‌تواند از نظر دوربین در بین سه گوشی برتر سال ۲۰۱۷ قرار بگیرد. با وجود اینکه سامسونگ استفاده را از دوربین دوگانه را دیرتر از رقبای خود یعنی ال‌جی، ZTE، هوآوی و OnePlus آغاز کرده است، اما با عرضه گلگسی نوت ۸ می‌تواند قدرت خود را در این زمینه نیز نشان دهد.

ارسال نظر