اختراع یک میکروچیپ کاربردی؛ شارژ آیفون در یک چشم بهم زدن!

یک پروفسور در سنگاپور یک چیپ بسیار کوچک را اختراع کرده است که به ادعای خود او می تواند سرعت شارژ شدن باتری ها را بسیار افزایش دهد و نیز در کنار این قابلیت ، امنیت آن را نیز افزایش دهد.

اختراع یک میکروچیپ کاربردی؛ شارژ آیفون در یک چشم بهم زدن!

به گزارش کلیک ، ریچارد یازامی در دانشگاه صنعتی نانیانک ( NTU سنگاپور) چیپی را توسعه داده است که خطاهای احتمالی در باتری ها را بررسی می کند و کاربر را در صورت وجود خطر نسبت بدان آگاه می کند. این چیپ حتی از یک سکه ده سنتی نیز کوچک تر است که این امکان را می دهد تا بتوان آن را به راحتی هم در گوشی های هوشمند و هم در محصولات بزرگتری که با باتری های لیتیوم-یون کار می کنند استفاده کرد.

درحال حاضر ، باتری های لیتیوم-یون چیپ هایی دارند که ولتاژ و دما را مورد نظارت و بررسی قرار می دهد اما قادر به اندازه گیری و بررسی سلامت باتری که در طول زمان کاهش پیدا می کند نیستند. به خاطر همین کمبود و به نوعی عیب، باتری ها را می بایست با یک سرعت استاندارد نسبتا کند شارژ کرد تا از به وجود آمدن آسیب ها و اشکالات اتفاقی جلوگیری کرد.

اما چیپی گه آقای یازامی با اندازه گیری های ترمودینامیکی الکتروشیمیایی ساخته است ، می تواند به طور دقیق سلامت باتری را در کنار وضعیت شارژ آن چک و بررسی کند. با وجود این امکانات و اطلاعات، NTU سنگاپور در یک انتشار مطبوعاتی خاطر نشان کرد که این چیپ می تواند از امنیت عملیات شارژ و سرعت آن اطمینان حاصل کند و این احساس اطمینان را به کاربر منتقل کند.

یازامی گفت : "علاوه بر دانستن افت و کاهش سلامت باتری ها ، فناوری ما همچنین می تواند وضعیت بسیار دقیق شارژ باتری را اعلام کند و عملیات شارژ را بهینه سازی کند که بدین ترتیب وقتی که باتری با سرعت بسیار بیشتری در حال شارژ قرار می گیرد باتری در همان وضعیت ایده آل خود باقی می ماند. دید من نسبت به آینده این است که همه باتری ها از این چیپ استفاده خواهند کرد که نتیجه این امر کاهش خطرهای احتمالی باتری ها مانند سوختن آن ها در وسایل الکتریکی و ماشین های الکتریکی و همچنین افزایش طول عمر آن هاست.

رسانه های خبری متعدد گزارش داده اند که این چیپ به تلفن های همراه این امکان را می دهد تا کمتر از 10 دقیقه به طور کامل شارژ شوند اما هیچ گونه شواهدی مبنی بر درست بودن این ادعا در بیانیه ی NTU سنگاپور وجود ندارد.

st_20151126_jobatt26_1868054 پروفسور یازامی چیپ را در دست خود نگاه داشته است

با وجود همه این تفاسیر باید توجه داشت که باتری های الکتریکی منحصرا در معرض میزان خطر بالایی نیستند اما یازامی معتقد است که چون از باتری ها در تعداد خیلی زیادی از محصولات استفاده می شود این خطر افزایش پیدا می کند." اگرچه خطر از کار افتادن یک باتری و سوختن و آتش گرفتن آن ،در حالی که میلیارد ها باتری لیتیوم-یون هرساله تولید می شود بسیار پایین است ، حتی میزان احتمال یک در میلیون در میان هزاران خرابی معنا پیدا می کند.

"این باعث بوجود آمدن خطر جدی برای اتوموبیل های الکتریکی و حتی در هواپیماهای پیشرفته می شود چون معمولاً بسته های بزرگ باتری صد ها و یا بیشتر سلول داخل خود دارند که به اتفاق گرد هم آمده اند تا اتوموبیل یا هواپیما را قادر سازند تا کار کند.اگر یک آتش سوزی شیمیایی به سبب خرابی یک باتری منفرد صورت گیرد ، می تواند بر باتری های مجاور تاثیر بگذارد و در نیز باعث آتش سوزی آن ها شود که این باعث بوجود آمدن یک انفجار مهیب می شود."

NTU سنگاپور ذکر کرد : "این چیپ که 5 سال وقت صرف توسعه آن شد ، تا قبل از سال 2016 برای تولید کنندگان باتری و سارندگان چیپ به منظور دریافت اجازه صدور و یا پروانه فعالیت آماده دسترسی خواهد بود." بنا بر Strait Times ، سونی و سامسونگ جزء شرکت هایی هستند که از قبل از علاقه خود نسبت به فعالیت در این حوزه از فناوری سخن گفته اند.

پروفسور یازامی بر اساس پروفایل خود که در سایت NTU سنگاپور وجود دارد ، بیش از 200 مقاله علمی نوشته و دارای 50 ثبت اختراع در فناوری باتری ها است.

منبع : TechInsider

ارسال نظر