نگاهی به آیفون SE اپل؛ زیبایی، ظرافت، قدرت سخت افزاری و ابعاد کوچک

اپل شب گذشته و در جریان کنفرانس اختصاصی که برگزار کرد به طور رسمی آیفون ۴ اینچی جدید خود را با نام اختصاصی آیفون SE معرفی نمود. در این مقاله نگاهی کوتاه به این آیفون می‌اندازیم.

نگاهی به آیفون SE اپل؛ زیبایی، ظرافت، قدرت سخت افزاری و ابعاد کوچک

شاید عقیده داشته باشید که استفاده از گوشی‌های هوشمند بهره‌مند از صفحه نمایش‌های کوچک چندان جالب نبوده و باب میل کاربران نیست. ما هم در یک دید کلی با شما موافق هستیم، اما اپل با رونمایی از آیفون SE خود قصد داشته تا آن دسته از محدود مشتریانی که نسبت به استفاده از آیفون‌های کوچک‌تر ابراز علاقمندی کرده بودند را راضی نگه دارد. تا پیش از رونمایی از آیفون SE، آیفون ۵S اپل قدرتمندترین آیفون ۴ اینچی بود که روانه بازار می‌شد. آیفون ۵S با وجود اینکه محصولی نسبتا قدیمی بوده فروش مناسبی را به همراه داشته است، اما در هر حال و با توجه به پیشرفت‌های سخت افزاری چشمگیری که در آیفون ۶ و آیفون ۶S ایجاد شده بود، لزوم یک به روز رسانی و ارتقاء سخت افزاری در آیفون ۵S اپل کاملا محسوس بود.

بنابراین اپل یک آیفون ۴ اینچی جدید را طراحی و با بستر سخت افزاری قدرتمندی معرفی کرد. با معرفی این آیفون بدون تردید آن دسته از افرادی که تمایل به استفاده از آیفون‌های کوچک دارند بسیار خشنود خواهند بود. همچنین در سمت مقابل اپل با رونمایی از آیفون SE قیمت آیفون ۵S را با کاهش چشمگیری مواجه ساخت و این موضوع هم منجر به خشنودی بسیاری از افراد شده است. بنابراین این دو استراتژی عملکردی اپل می‌توانند منجر به این شوند که تعداد زیادی از کاربران نسبت به خرید آیفون SE و همچنین آیفون ۵S اقدام کنند.

۱

آیفون ۴ اینچی اپل از نظر طراحی و ظاهر محصولی بسیار زیبا است و با در دست گرفتن آن احساس برتری به شما دست می‌دهد. اگر از افراد علاقمند به استفاده از گوشی‌های با صفحه نمایش کوچک باشید که بدون تردید این محصول می‌تواند شما را محو و مجذوب خود کند. آیفون SE اپل ۱۱۳ گرم وزن دارد و ضخامت بدنه آن دقیقا برابر با ضخامت بدنه آیفون ۵S بوده و ۷٫۶ میلیمتر است. طول و عرض این محصول هم دقیقا با طول و عرض آیفون ۵S برابری می‌کند. سه دکمه فیزیکی افزایش و کاهش صدا (Volume) و شاتر دوربین در لبه سمت چپ دستگاه تعبیه شده‌اند. دکمه شاتر در بخش فوقانی قرار داشته و سوکت‌های شارژر و ۳٫۵ میلیمتری هندزفری در لبه زیرین دستگاه واقع شده‌اند. همچنین خروجی‌های اسپیکر آن نیز در همین قسمت زیرین بدنه قرار دارند.

۲

سایر مشخصات این گوشی نظیر محل قرارگیری اسکنر اثر انگشت، اندازه آن، محل قرارگیری خروجی صدای دستگاه، لنز دوربین سلفی و .... دقیقا مشابه با آیفون ۵S در نظر گرفته شده‌اند. به طور کلی می‌توان آیفون SE اپل را نسخه‌ای از آیفون ۵S دانست که از نظر سخت افزاری ارتقاء یافته است. اما تفاوت‌های سخت افزاری آیفون SE نسبت به آیفون ۵S مربوط به چه موضوعاتی هستند؟ به بیان دیگر آیفون SE در چه زمینه‌هایی نسبت به آیفون ۵S برتری سخت افزاری دارد؟

مهم‌ترین تفاوت و ارتقاء ایجاد شده در آیفون SE نسبت به آیفون ۵S مربوط به سیستم روی چیپ (SoC) به کار گرفته شده در آن است. آیفون SE اپل به تراشه A9 مجهز است که پردازنده‌ای دو هسته‌ای و با فرکانس کاری ۱٫۸۴ گیگاهرتز را به همراه دارد. همچنین پردازنده گرافیکی به کار گرفته شده در این محصول هم پردازنده شش هسته‌ای PowerVR GT7600 خواهد بود. این موضوع در حالی است که آیفون ۵S اپل از تراشه A7 بهره‌ می‌برد که به مراتب ضعیف‌تر از تراشه A9 است. پردازنده گرافیکی آن هم پردازنده چهار هسته‌ای PowerVR G6430 است. اپل در حین رونمایی از آیفون SE مدعی شد که قدرت پردازنده مرکزی و همچنین پردازنده گرافیکی این محصول با آیفون ۶S برابری می‌کند و به مراتب بهتر از آیفون ۵S است. اپل مدعی شده که قابلیت پردازش گرافیکی آیفون SE تا ۳ برابر از آیفون ۵S بیشتر بوده و قدرت پردازش اطلاعات مرکزی آن نیز تا ۲ برابر بهتر از آیفون ۵S خواهد بود.

۴

دوربین اصلی آیفون SE اپل هم به مراتب قدرتمندتر از دوربین آیفون ۵S است. آیفون ۵S از سنسور دوربینی ۸ مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی خود بهره‌مند بود، اما آیفون SE از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی و بسیار قدرتمندتر به عنوان دوربین اصلی خود بهره می‌برد. باتری به کار گرفته شده در آیفون SE هم ظرفیت و توانی معادل با ۱۶۴۲ میلی آمپر ساعت دارد، اما باتری آیفون ۵S اپل ۱۵۶۰ میلی آمپر ساعتی است. همچنین از نظر نرم افزاری هم آیفون SE اپل به طور پیش فرض از سیستم عامل آی او اس ۹٫۳ بهره‌مند خواهد بود.

اما بد نیست که نگاهی دقیق‌تر به زمان عرضه و قیمت آیفون SE هم داشته باشیم. آیفون SE اپل از نظر ظرفیت حافظه داخلی شامل دو نسخه ۱۶ و ۶۴ گیگابایتی می‌شود. اپل نسخه بهره‌مند از حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی این محصول را با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه می‌کند و نسخه مجهز به حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی آن با قیمت ۴۹۹ دلار روانه بازار می‌شود. در رابطه با زمان عرضه این محصول هم اپل به مانند همیشه عمل کرده است. اپل همواره تأخیر زیادی مابین رونمایی و عرضه محصولاتش ایجاد نمی‌کند و آیفون SE هم این از موضوع مستثنا نیست.

کمپانی اپل اعلام کرده که پیش سفارش آیفون SE از روز بیست و چهام ماه مارس آغاز می‌شود و عرضه آن از روز سی و یکم همین ماه شروع خواهد شد. نظر شما در رابطه با آیفون ۴ اینچی و جدید اپل چگونه است؟ آیا تمایلی نسبت به خرید این محصول دارید یا آیفون‌های جدیدتر و بهره‌مند از صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر اپل را ترجیح می‌دهید؟

منبع: phonearena

ارسال نظر