مقایسه همه‌جانبه مزایا و معایب iOS و اندروید

شما از چه سیستم عاملی استفاده می کنید،iOS یا اندروید؟ هر دو سیستم عامل مزایا و معایبی دارند که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم.

مقایسه همه‌جانبه مزایا و معایب iOS و اندروید

کلیک -اندروید و آیفون، و یا بهتر بگوییم اندروید و iOS از سرسخت‌ترین رقبا هستند که همیشه در طول سال ها کوشیده اند تا با رقیب خود رقابت تنگاتنگی داشته باشند. در هر صورت هم اکنون آیفون یک تهدید بسیار جدی برای اندروید است و باید دید به چه علت گرایش ها به استفاده از آیفون و سیستم عامل iOS بیشتر است. سامسونگ در میان گوشی های هوشمند اندروید بیشترین سهم فروش بازار را دارد و در سال ۲۰۱۶ چیزی حدود ۳۰۸۵ میلیون دستگاه اندروید کمپانی سامسونگ به فروش رسید، بعد از سامسونگ برند هایی مثل شیائومی، هواوی و بسیاری از برند های دیگر قرار دارند که این برند ها نیز در جای خود از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این در حالی است که در همان سال اپل چیزی حدود ۲۱۵۵ میلیون آیفون را به فروش رسانید یعنی چیزی حدود ۸۰ درصد از فروش گوشی هوشمند سطح جهان به آیفون اختصاص داشته است.

اما در واقعیت کدام سیستم عامل کیفیت بهتری دارد و کاربر در ازای پرداخت پول می تواند از امکانات مناسبی بهره مند شود؟ در حال حاضر در وب سایت Macworld نظر سنجی به اشتراک گذاشته شده است که در این نظر سنجی این مسئله مطرح شده است که شما ترجیح می دهید از گوشی هوشمند آیفون استفاده کنید و یا یکی از محصولات اندروید، بدون شک درصد آیفون از درصد اندروید بسیار بیشتر است. امانباید از قابلیت های اندروید نیز غافل شد، در این مطلب به بررسی قابلیت های اندروید می پردازیم و از برخی از ویژگی های مثبت آیفون نیز یادی می کنیم.

آیفون ها از امنیت بیشتری برخوردار هستند

سیستم عامل iOS سیستم عامل امن تری از اندروید است، یک کاربر آیفون به سختی می تواند از دستگاه سو استفاده کند و یا بخواهد قفل دستگاه دیگری را باز کند. در کل بدافزار های بیشتری برای اندروید طراحی می شود و راه های نفوذ بد افزار ها به آیفون سخت تر است، براساس گزارش ۲۰۱۵ Mobile Threat Report حدود ۷۰ درصد از بد افزارهای موجود فقط برای اندروید طراحی شده اند و نفوذ این بد افزار ها به اندروید بسیار ساده تر از آیفون است. بعد از آیفون سیستم عامل های ویندوز فون و بلک بری نیز از امنیت بالایی برخوردار هستند و بد افزار های کمی برای این سیستم عامل ها نوشته شده است.

یکی دیگر از معایب بسیار بزرگ سیستم عامل های اندروید موضوع به روز رسانی است. در موضوع به روز رسانی، سیستم های به روز شده برای تمام دستگاه های اندروید در یک زمان منتشر نمی شود و حتی ممکن است یک گوشی هوشمند اندروید بعد از دوسال آخرین به روز رسانی را دریافت کند؛ اما این موضوع به هیچ وجه در گوشی های هوشمند آیفون دیده نمی شود، بعد از به روز رسانی تنها در حدود یک هفته تمام یوزر های فعال قادر به دریافت آخرین به روز رسانی هستند و می توان گفت ۷۵ درصد از گوشی های هوشمند آیفون واجد شرایط به روز رسانی، پس از انتشار آن به روز می شوند.

مقایسه همه‌جانبه آیفون و اندروید

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که کاربران آیفون به صورت کامل از گزند بد افزار ها در امان نیستند، در سال ۲۰۱۵ گروهی از هکر ها از طریق ورود به اپ استور و قرار دادن بد افزار به جای یک اپلیکیشن باعث آلوده شدن تعداد بسیار زیادی از دستگاه های آیفون شده بودند و از این طریق به آیفون ها نفوذ کرده بودند. در سال ۲۰۱۵ بعد از سر و سامان بخشیده شدن به اپ استور چیزی حدود ۳۰ تا ۳۰۰ اپلیکیشن از اپ استور پاک شد.

در هر صورت اگر گزارش حمله به اپلیکیشن های اپ استور را نیز در نظر بگیریم باز هم آیفون از اندروید دارای امنیت بسیار بالاتری است.

آیفون ها از حریم خصوصی بیشتری برخوردار هستند

در موضوع بررسی حریم خصوصی در گوشی های هوشمند دو موضوع قابل بحث است، اولین موضوع که شاید مهم ترین باشد شما هنگام استفاده از اپ استور به نوعی با شخصی سازی وارد اکانت خود می شوید، شما یک اپل آی دی دارید که فقط در دسترس شما قرار دارد، در هنگام اتصال به گوگل پلی استور نیز باید از ایمیل استفاده شود ولی بدون شک امنیت رمز و نام کاربری به صورت مستقیم از ایمیل بالاتر است.

اما یکی دیگر از قابلیت های آیفون در زمینه امنیت استفاده از حسگر اثر انگشت برای قفل کردن گوشی هوشمند است، شما با اثر انگشت خود گوشی هوشمند خود را قفل می کنید و تا شما نخواهید هیچ کس نمی تواند این عمل را انجام دهد، اگر دزدی گوشی هوشمند شما را بدزدد، تا ۱۰ بار فرصت دارد به نوعی رمز شما را وارد کند و وارد گوشی هوشمند شما شود و پس از ۱۰ بار آیفون خود به خود قفل می شود.

از آیفون ۵S به بعد آیفون دارای قابلیت سیستم محاصره امن شد که این سیستم ورود به حریم خصوصی کاربران را سخت تر می کرد و اگر گوشی هوشمند شما مورد حمله و یا استفاده مشکوک قرار گیرد کوشی هوشمند در سیستم محافظه امن قرار می گیرد و دسترسی به اطلاعات را بسته می کند.

در این سیستم این موضوع نیز مطرح شده است که هیچ کس نمی تواند به گوشی های آیفون دارای پسورد نیز ورود کند. در سال ۲۰۱۵ FBI از اپل خواست تا رمز گوشی یک تروریست را باز کند و چون این گوشی هوشمند آیفون ۵S بود کمپانی از انجام این حرکت سر باز زد.با این حال در سال ۲۰۱۶ FBI توانست قفل دستگاه را بشکند و از اطلاعات داخل گوشی هوشمند استفاده کند و حتی کمپانی اپل نیز از FBI شکایتی را مطرح کرد که کار به جایی نبرد.

این موضع و اتفاق نیز برای اپل چالشی جدید بود چون در نهایت FBI موفق شد که قفل غیر قابل نفوذ آیفون را بشکند و از اطلاعات شخصی کاربران آیفون به راحتی استفاده کند، آیفون باید در صدد راهی می بود تا هرگونه سو استفاده را غیر ممکن کند.

مقایسه همه‌جانبه آیفون و اندروید

در سال ۲۰۱۶ اپل در طی پیغامی موضوع را به صورت واضح برای کاربران خود توضیح داد و این موضوع را روشن کرد که پلیس امنیتی بدون اجازه و همکاری کمپانی دست به چنین اقدامی زده است.

در ادامه این موضع Tim Cook در اظهاراتی بیان داشت که ما از این موضوع متأسف هستیم و وظیفه اپل این است امنیت دستگاه های خود را بیش از پیش تأمین کند و بتواند راه هرگونه نفوذ به گوشی های هوشمند آیفون را ببندد.

اپل در هر صورت از این بازی سربلند بیرون آمد، حریف مقابل اپل سازمان FBI بود و حتی شاید بتوانیم بگوییم اپل بر روی شرافت خود پای بند ماند و در ازای پیشنهاد پول FBI ترجیح داد تا هر جا که امکان است از اطلاعات کاربران خود محافظت کند.

اندروید مشتری پسند تر است!

در گوشی های هوشمند آیفون شما هیچ گاه نمی توانید تم خود را عوض کنید و نمی توانید از لانچر های متفاوت استفاده کنید و همیشه محکوم به دیدن تم یکسان و در برخی از موارد خسته کننده اپل هستید، این در حالی است که شما دستگاه اندروید خود را از هر برندی که تهیه کنید، با حالت شخصی و خاص آن برند مواجه هستید، در گوشی های هوشمند سونی منو ها جوری طراحی شده اند که برنامه ها در یک منو داخلی قرار دارد و این ساختار در سامسونگ کاملا متفاوت است. علاوه بر همه این ها با وجود لانچر های فراوان برای دستگاه اندروید به راحتی می توانید تم و لانچر مورد علاقه خود را دانلود کنید و به راحتی ظاهر گوشی هوشمند خود را عوض کنید.

در اندروید شما می توانید با استفاده از ویجت ها نیز دسترسی به برخی برنامه ها را ساده تر کنید که در آیفون این قابلیت وجود ندارد و شما نمی توانید ویجت بر روی صفحه اضافه کنید.

آیفون هیچ یک از این قابلیت ها را ندارد و همیشه از منو بسیار ساده و مینیمالی پشتیبانی کرده است، شاید این حرکت آیفون را بتوان در این راستا مفید خواند که در این صورت حرکت دستگاه با سرعت بیشتری صورت می پذیرد و دیگر با نصب هر لانچر سرعت گوشی هوشمند کند نمی شود.

شما با اندروید انتخاب های بیشتری دارید

این قاعده هم در رابطه با سخت افزار و هم در رابطه با نرم افزار صادق است. کمپانی های بسیار معتبری در سطح جهان گوشی های هوشمند اندروید تولید می کنند، ال جی، اچ تی سی، گوگل، سامسونگ، موتورولا، هواوی، سونی و... و حتی مایکروسافت و بلک بری نیز در زمینه تولید گوشی های هوشمندی به غیر از آیفون فعالیت دارند، پس بی شک کاربر اگر بخواهد بین آیفون و اندروید یکی را انتخاب کند در انتخاب اندروید گزینه های بیشتری بر روی میز دارد و می تواند به راحتی با تنوع بسیار زیاد بهترین و مناسب ترین دستگاه را برای خود انتخاب کند.

اپل شاید در یک سال از ۳ گوشی هوشمند جدید رونمایی کند و این در حالی است که فقط سامسونگ در هر سال بیش از گوشی هوشمند جدید وارد بازار می کند، این آمار تنها برای سامسونگ بود و باید برند های دیگر را نیز در کنار آن در نظر داشت.

IOS با مخاطب ارتباط بهتری برقرار می کند

تحقیقات و نظر سنجی ها نشان می دهد که آیفون از دسترسی های بهتر و سریع تری برخودار است، کاربر در هنگام استفاده از گوشی های هوشمند آیفون راحت تر و سریع تر کار مورد نظر خود را انجام می دهد و دیگر نیازی نیست تا وارد منو اصلی شود و از منو اصلی وارد منویی دیگر شود.

مقایسه همه‌جانبه آیفون و اندروید

امروزه حتی با قابلیت لمس سه بعدی در آیفون بسیاری از کار ها آسان تر و بسیار سریع تر از قبل قابلیت انجام شدن دارد و حتی کاربر با نگه داشتن دست خود بر روی یک نقطه به راحتی می تواند مسیج مورد نظر خود را مشاهده کنید و دیگر نیازی نیست حتی وارد اپلیکیشن مورد نظر شود. اگر چه تنوع اندروید در ارائه گوشی های هوشمند متنوع با سخت افزار ها و نرم افزار ها بسیار بالاتر است ولی باید این نکته را در نظر داشت بسیاری از کاربران آیفون از قابلیت های سریع و دسترسی های بسیار خوب این گوشی های هوشمند بیشتر از اندروید راضی هستند.

گوشی های هوشمند پیکسل

در این میان خالی از لطف نیست به گوشی هوشمند جدید گوگل پیکسل اشاره کنیم که به تازگی منتشر شده است و از سیستم عاملی خاص بهره مند شده است و هم چنین از قابلیت ضد آب بودن نیز برخوردار است. این گوشی هوشمند برای اولین بار در نسل گوشی های هوشمند اندروید از دستیار مجازی بهره مند است و این حرکت جهشی نو در نسل گوشی های هوشمند اندروید است.

اپلیکیشن های بهتر برای آیفون زودتر در دسترس قرار می گیرند

مقایسه همه‌جانبه آیفون و اندروید

در گوگل پلی اپلیکیشن های بیشتری در اختیار کاربران قرار دارد و در اپ استور این اپلیکیشن ها از تعداد کمتری برخوردار هستند. اگر از مسئله کیفیت اپلیکیشن های موجود در اپ استور و گوگل پلی صرف نظر کنیم باید به این مسئله اعتراف کنیم که گوگل پلی از تعداد بیشتر و تنوع بیشتری برخوردار است؛ اما بحث در مسئله کیفیت و زمان عرضه اپلیکیشن ها کمی متفاوت است.

بی شک اپلیکیشن های اپل بسیار با کیفیت تر از گوگل پلی استور هستند و بسیاری از اپلیکیشن ها معروف و بسیار خوب ابتدا در اپ استور عرضه می شوند و سپس بعد از چند ماه در گوگل پلی. یکی از این نمونه ها اپلیکیشن Prisma بود که بعد از چند ماه در گوگل پلی عرضه شد و تا عرضه ورژن اصلی Prisma صدها ورژن تقلبی از آن در گوگل پلی استور به اشتراک گذاشته شد و همین موضوع باعث شد در زمان ارائه ورژن اصلی این ورژن در میان صدها ورژن تقلبی گم شود و کاربر به سختی ورژن اصلی را پیدا کند.

این موضوع در رابطه با دیگر اپلیکیشن ها نیز صادق است و میزان اپلیکیشن های تقلبی در گوگل پلی استور بسیار بیشتر از اپ استور است و کاربران اندروید با سختی یک اپلیکیشن خوب و مطمئن را پیدا می کنند.

بدون شک قصور از گوگل پلی بوده است و بسیاری از اپلیکیشن های با کیفیت در اپ استور عرضه شده است و هنوز در گوگل پلی عرضه نشده است. به عنوان مثال در ۲۹ اوت ۲۰۱۳ بازی بسیار پرطرفدار Plants vs Zombies 2 در اپ استور منتشر شد ولی این بازی هنوز در گوگل پلی استور در اختیار قرار نگرفته است.

مقایسه همه‌جانبه آیفون و اندروید

گوشی های هوشمند اندروید ارزان تر است

بدون شک قیمت یکی از مسائل اصلی در خرید و انتخاب گوشی هوشمند از طرف کاربران است، کافی است نگاهی به قیمت پرچم داران اندروید و آیفون ۷ بیندازید تا متوجه این موضوع شوید. OnePlus 3 تنها ۳۲۹ دلار است و Xiaomi Mi 5 چیزی حدود ۲۶۳ دلار است. Elephone P9000 با ۱۹۴ دلار عرضه می شود و Motorola Moto G4،۱۶۹ دلار است. با این حال کاربران اندروید با بودجه کمتر می توانند با تنوع بیشتری انتخاب کنند.

قیمت بالای آیفون ارزشش را دارد

شاید بتوان به این نکته اشاره کرد که شما با پرداخت هزینه زیاد در ازای آیفون می توانید از کیفیت بسیار خوب و در مدت زمانی طولانی استفاده کنید. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که بسیاری از پرچم داران بسیار با کیفیت اندروید نیز با قیمتی نزدیک به آیفون عرضه می شوند. گلکسی s7 و s7 edge به قیمت ۵۹۶ و ۶۳۹ دلار عرضه می شوند و این در حالی است که آیفون ۶ نیز با قیمتی در همین رده عرضه شده است.

گوشی های هوشمند اندروید راه خوبی برای پس انداز کردن هستند، شما با پرداخت هزینه کم می توانید از یک گوشی هوشمند خوب استفاده کنید.

نتیجه گیری: آیفون یا اندروید؟

در آخر شاید نتوان دلیل قطعی در بهتر بودن آیفون یا اندروید ارائه کرد. در کل باید به این موضوع اشاره کرد که آیفون بدون شک از طرفداران بیشتری برخوردار است و این روزها بیشتر میل و گرایش کاربران به سمت آیفون است و این در حالی است که کمپانی های بسیار بیشتری در سراسر جهان گوشی های هوشمند اندروید تولید می کنند و تنوع در اندروید بیشتر است. در آخر می توانید نگاهی به نظر سنجی یکی از وب سایت های پربازدید انگلیسی زبان در این زمینه بیندازید.

مقایسه همه‌جانبه آیفون و اندروید

ارسال نظر