آیا سیستم تشخیص چهره iPhone X قابل اطمینان است؟

رسانه کلیک - سیستم تشخیص چهره (Face ID)  یکی از ویژگی های جدیدی است که شرکت اپل آن را در پرچمدار جدید خود یعنی آیفون ایکس (iPhone X) تعبیه کرده است.

آیا سیستم تشخیص چهره iPhone X قابل اطمینان است؟

این سیستم با بهره گیری از یادگیری ماشین (Machine Learning) همانند دستگاه کینکت (Kinect) مایکروسافت کار می کند. این بار ما شاهد استفاده از این تکنولوژی در گوشی هوشمند آیفون ایکس شرکت اپل هستیم.

احتمالا متوجه شده اید که آیفون جدید X هیچ دکمه خانه ای (Home Button) ندارد و هیچ سنسور اثر انگشتی تعبیه نشده است. پس چگونه می توان وارد گوشی خود شد؟ چگونه می توان هزینه ها را با شناسایی هویت پرداخت کرد؟ اپل امیدوار است سیستم تشخیص چهره (Face ID) بتواند پاسخگو همه سوال های مربوط به شناسایی هویت باشد. به گونه ای که شما به سادگی می توانید به تلفن خود نگاه کنید تا به صورت خودکار وارد سیستم شوید.

بر خلاف ویژگی Face Unlock شرکت سامسونگ که بسیاری از خبرگزاری ها به نا امن بودن این ویژگی در بعضی از شرایط خاص اشاره کردند، خبرهای خوب درباره سیستم تشخیص چهره معطوف شرکت اپل و سیستم منحصر به فرد Face ID این شرکت می شود. اپل در همه جهات مختلف از این ویژگی به نحو احسن در آیفون ایکس (iPhone X) استفاده کرده است و به جرات می توان گفت اولین سیستم تشخیص چهره بی عیب و نقص در صنعت گوشی های هوشمند است.

روز سه شنبه شرکت اپل با معرفی آیفون ایکس و ویژگی های آن، خصوصا ویژگی های مربوط به سنسورهای آیفون ایکس و محل قرارگیری آن ها در این گوشی هوشمند همگان را شگفت زده کرد. اپل در قسمت بالا پنل جلو آیفون ایکس، سنسورهای مختلفی را تعبیه کرده است.

در واقع شرکت اپل در یک فضای نسبتا کم، سنسور TrueDepth، دوربین سلفی و جلو گوشی، میکروفون، بلندگو، سنسور مجاورت و سنسور نور محیط، دوربین مادون قرمز، پروژکتور نقطه ای و چراغ شناور تعبیه کرده است. همه این تراشه های سخت افزاری و سنسورهای جدید در قسمت بالای پنل جلو آیفون ایکس قرار گرفته اند.

در حالی که به نظر می رسد که معماری این بخش از آیفون ایکس بسیار پیچیده است، فرایند عملیاتی و اجرایی آن بسیار ساده است. زمانی که سیستم تشخیص چهره آیفون ایکس را فعال می کنید، Face ID بر روی صورت شما روشن می شود، ۳۰،۰۰۰ نور نقطه ای مادون قرمز نامرئی ویژگی های برجسته صورت شما را آنالیز می کند و از تمامی زاویه ها و جهات مختلف یک الگو مشخص از صورت شما را طراحی و ذخیره می کند. در واقع با استفاده از نور مادون قرمز نقطه ای آنالیز صورت شما انجام می شود به گونه ای که شما هیچ نوری را مشاهده نمی کنید چرا که این نور ها نامرئی هستند.

2th pic

شرکت اپل می گوید شانس فریب دادن شناسه Face ID به معنای واقعی کلمه ۱ در یک میلیون است. این میزان در مقایسه با میزان خطا و فریب ۱ در۵۰۰۰۰ هزار سیستم حسگر اثر انگشت، بسیار عالی است. در سیستم حسگر اثر انگشت یک فرد تصادفی می تواند از اثر انگشت خود را برای باز کردن قفل آیفون قدیمی استفاده کند.

این تکنولوژی برای بسیاری از شما ممکن است آشنا باشد. پیش از این بسیاری از کاربران از فن آوری مشابه در گجت هوشمند Kinect مایکروسافت، برای Xbox 360 و Xbox One استفاده کرده اند.

کینکت به شما اجازه کنترل بازی ها را با قرار گرفتن در مقابل نورهای نقطه ای مادون قرمز می دهد. در واقع شما با اعمال حرکت های دست و بدن در مقابل کینکت و آنالیز این حرکت ها توسط نورهای مادون قرمز نامرئی، بازی را انجام می دهید.

اما سوال اینجاست که چرا سیستم تشخیص چهره آیفون ایکس در مقایسه با Face Unlock شرکت سامسونگ بهتر عمل می کند؟ تنظیم عمیق سنسورها و دوربین های Face ID آیفون ایکس در سطح ۳D آنالیز می کنند. بنابراین تصاویر مسطح آنها را فریب نمی دهند.

3th pic

از نظر بسیاری افراد، «چهره» یکی از ویژگی های بسیار شخصی انسان است و نمی شود آن را به رمز عبور تبدیل کرد، ضمن اینکه ترس از فریب دادن سیستم احراز هویت مبتنی بر چهره نیز همیشه وجود دارد.اپل باز هم صبر کرد تا دیگران، راه را برایش هموار کنند

البته اپل در این حوزه هم رویکرد معروفش را در پیش گرفته و صبر کرده تا دیگر شرکت ها فرایند آزمون و خطا را پشت سر بگذارند، سپس خودش نسخه ای بهتر را با رفع مشکلات شناخته شده عرضه کند. با این حال، آیا این روش احراز هویت بیومتریک در آیفون X به موفقیت می رسد؟ در ادامه چند مشکل اساسی را در زمینه فناوری های تشخیص چهره بررسی می کنیم.

بسیاری از شرکت ها با نادیده گرفتن رنگ پوست افراد مختلف در سراسر دنیا، به نژادپرستی محکوم شده و وضعیتی بحرانی را تجربه کردند. حتماً به یاد دارید که هوش مصنوعی اپلیکیشن گوگل فوتوز در آغاز کار، افراد سیه چرده را به عنوان گوریل شناسایی می کرد، یا وب کم های ردیاب چهره HP اصلاً نمی توانست افراد سیاه پوست را تشخیص دهد.

4th pic

این مسئله یکی از بزرگ ترین چالش های Face ID اپل خواهد بود، چون حضور افراد سفید پوست در پست های ارشد مدیریتی این کمپانی همیشه یکی از بحث های اصلی در دنیای تکنولوژی بوده و هست (کافیست هشتگ AppleSoWhite# را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید).با این حال، سیستم تشخیص چهره اپل از دوربین فروسرخ، حسگر مجاورت، flood illuminator، حسگر نور محیطی، و پروژکتور ویژه ای تشکیل شده که به کمک یکدیگر نقشه ای سه بعدی از صورت کاربر را ایجاد می کنند.

این سیستم به گونه ای طراحی شده که حتی در نور بسیار کم هم به خوبی عمل کند، بنابراین به نظر می رسد مشکلی با رنگ پوست نداشته و اپل حداقل در این حوزه، اَنگ نژادپرستی نخواهد خورد. قفل گشایی اجباری در شرایط خاص از آنجا که همه ما محتوای شخصی زیادی را روی موبایل هایمان نگه می داریم، تصور اینکه نیروهای انتظامی/امنیتی به راحتی به آنها دست یابند هم ناخوشایند خواهد بود، مثلاً اینکه موبایل را جلوی صورتتان بگیرند و قفلش باز شود.

5th pic

همان طور که می دانید، شرکت اپل اپل گزینه ای را در بخش تنظیمات و قسمت Touch ID برای غیر فعال کردن قفل گشایی بیومتریک قرار داده، و حتماً چنین گزینه ای برای Face ID هم تعبیه خواهد شد.امنیت اطلاعات بیومتریکیکی از نگرانی ها در مورد فناوری احراز هویت از طریق تشخیص چهره، این است که تصویر شما در پایگاه داده ای ذخیره شده و در اختیار شرکت های تبلیغاتی یا نهادهای جاسوسی/امنیتی قرار گیرد.تمام اطلاعات بیومتریک کاربر در خود موبایل باقی می ماند.

اپل این نگرانی را قبلاً در مورد تاچ آی دی پیش بینی کرده و چندین موضوع را برای اطمینان بخشیدن به کاربران مطرح نموده است. اول از همه اینکه اطلاعات بیومتریک (مانند اثر انگشت و اسکن چهره) هیچگاه به خارج از دستگاه منتقل نمی شود، بلکه به شکل رمزنگاری شده درون محفظه ایمن (Secure Enclave) قرار می گیرد و فقط در دسترس سیستم عامل و اپلیکیشن های مجاز خواهد بود.

علاوه بر این، داده های ذخیره شده در Secure Enclave هم معادل اثر انگشت یا چهره شما نیستند. «فیل شیلر» در این رابطه اعلام کرد فناوری Face ID از تصویر و الگوی نقطه ای (dot pattern) برای تولید مدلی ریاضیاتی از صورت استفاده می کند و این مدل ریاضی برگشت پذیر نیست، بنابراین با استفاده از آن نمی شود چهره یا اثر انگشت شما را بازسازی کرد.

6th pic

پس می توانید باور کنید در عصر اطلاعات، غول های تکنولوژی از مجموعه داده بینهایت ارزشمندی همچون اثر انگشت و چهره تمام افراد کره زمین دل کنده و امنیت کاربر را به منافع خودشان ترجیح دهند، یا اینکه با دیده تردید به این سخنان بنگرید؛ تصمیم با شماست.سوء استفاده در زمان استراحت تشخیص چهره در آیفون X به توجه کامل و چشمان باز کاربر نیاز دارد

گاهی اوقات شخصی که می‌خواهید او را از داده‌های خصوصی‌تان دور نگه دارید، یک پلیس یا کارآگاه خصوصی نیست، بلکه فردی است که با او زندگی می‌کنید. در زمانی که Touch ID معرفی شده بود این نگرانی وجود داشت که در زمان استراحت و خواب، با استفاده از انگشت کاربر، بتوان آیفون مجهز به سنسور اثر انگشت را باز و به داده‌های خصوصی کاربر دست پیدا کرد.

Face ID حالا این نگرانی را از بین می‌برد، چراکه نیازمند توجه شماست. به این معنا که باید با چشم‌های باز، به موبایل خود نگاه کنید تا بتواند نقشه‌ای سه بعدی که در حافظه‌اش از شما دارد را با چهره شما تطابق داده و دستگاه را باز کند.

البته با وجود همه این تفاسیر، آیفون X هنوز خارج از مقر اپل توسط کسی آزمایش نشده و مشخص نیست سیستم امنیتی اش آنطور که اپل می‌گوید دقیق است یا خیر. این سیستم مشخصاً پیشرفته‌ترین نوع تکنولوژی شناخت چهره است که تا کنون در یک دستگاه موبایل به کار گرفته شده اما قطعاً بدون خطا هم نیست. گواه این گفته هم تلاش «کریگ فدریگی» برای باز کردن آیفون X با صورت خود، روی صحنه و در زمان معرفی آیفون X.

7th pic

بنابراین باید تا روز عرضه آیفون ایکس (سوم نوامبر سال ٢٠١٧) منتظر بمانیم تا شماری از کاربران با آزمایش های مختلف خود، سیستم تشخیص چهره (Face ID) آیفون ایکس را محک بزنند. آیفون ایکس با قیمت ٩٩٩ دلار به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

ارسال نظر