ایران، صدرنشین رشد کمی تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۶

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بررسی رشد کمیت تولید علم در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵ در پایگاه ISI نشان می دهد که ایران بیشترین رشد کمیت تولید علم را در میان برترین کشورهای تولید کننده علم جهان کسب کرده است.

ایران، صدرنشین رشد کمی تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۶

به گزارش کلیک به نقل از ISC، دکتر محمدجواد دهقانی در زمینه رتبه ایران در حوزه کمی تولید علم جهان گفت: بررسی رشد کمیت تولید علم ۲۵ کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را براساس پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) تولید می کنند نشان می دهد که کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۲% رشد کرده است.
وی گفت: بررسی رشد کمیت تولید علم در این ۲۵ کشور در دوره مشابه نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران بیشترین رشد کمیت تولید علم را در بین برترین کشورهای تولید کننده علم در دنیا کسب کرده است.
وی اظهار داشت: بدین ترتیب با وجود اینکه هنوز کمیت تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی کامل نشده است، اما در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی نزدیک به ۱۲% مدارک ثبت شده در این پایگاه بین المللی بیشتر بوده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی از جمهوری اسلامی ایران ۳۷ هزار و ۹۷۵ مدرک در پایگاه آی.اس.آی ثبت شده و این میزان در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴۲ هزار و ۵۰۳ مورد رسیده است.
دهقانی در ادامه افزود: در سال ۲۰۱۶ میلادی کمیت تولید علم دنیا به دو میلیون و ۴۵۲ هزار و ۵۵ مدرک رسیده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی باید گفت که کمیت تولید علم در سال ۲۰۱۶ میلادی هنوز به صورت کامل ثبت نشده است. در سال ۲۰۱۵ تعداد دو میلیون و ۵۵۲ هزار و ۵۲۶ مدرک در پایگاه آی.اس.آی ثبت شده است. مقایسه کل کمیت تولید علم دنیا در این دو سال نشان می دهد اگر کمیت تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی به میزان ۴% افزایش یابد به حد کمیت ثبت شده در سال ۲۰۱۵ میلادی خواهیم رسید، با این وجود کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی از یک رشد ۱۲% برخوردار شده است.
دهقانی افزود: هر چند رشد کمیت تولید علم یکی از شاخص های با اهمیت برای توسعه علمی کشور محسوب می شود، اما هدایت علم به سمت رفع نیازهای کشور مهمترین دغدغه فعلی کشور است. مرجعیت علم بین الملل اولین بند از سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است. کسب مرجعیت علم بین الملل با تکیه صرف بر افزایش کمیت تولید علم حاصل نمی شود. در این سند بر سایر جنبه های تولید علم از جمله اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی، دیپلماسی علمی و همچنین کسب مرجعیت علمی نیز تاکید شده است.

ارسال نظر