واکنش وزیر ارتباطات به فعال شدن جستجوی امن گوگل در ایران

اگر اخبار قبلی لیون تک را دنبال کرده باشید حتما از ماجرای فعال شدن جستجوی امن گوگل بصورت پیش‌فرض برای تمام کاربران ایرانی خبر دارید. بعد از این اتفاق، هیچ کدام از مسئولان مربوطه نسبت به این موضوع واکنشی ندادند، اما خیلی از افراد بر این باور هستند که چنین محدودیتی به طرح صیانت از فضای مجازی و محدود کردن هرچه بیشتر اینترنت بین الملل ارتباط دارد. با این حال، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تازه‌ترین مصاحبه خود سرانجام علت چنین تصمیمی را اعلام کرد. 

واکنش وزیر ارتباطات به فعال شدن جستجوی امن گوگل در ایران

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات راجع به اعمال محدودیت جستجوی امن گوگل خاطرنشان کرد: «این یکی از گلایه‌هایی بوده است که خانواده‌ها بارها در جلسات مختلف به ما گفته‌اند. یکی از نگرانی‌های جدی خانواده‌های ایرانی است و نگرانی به‌حقی هم هست که دسترسی به چنین محتواهایی که ممنوع است، به آسانی صورت نگیرد.»

واکنش وزیر ارتباطات به ماجرای فعال شدن جستجوی امن گوگل

زارع پور در رابطه با اینکه چرا آن‌ها چنین تصمیمی را اتخاذ کردند، افزود: «ما با کمک اپراتورهای ارتباطی امکانی را فعال کردیم که صرفا دسترسی به محتواهای مستهجن و غیراخلاقی و خشنونت بسیار شدید توسط خود پلتفرم‌های جستجو فعال شده است که این نگرانی خانواده‌ها برطرف بشود. نه بحث قفل کودک است نه جستجوی دیگری مورد خدشه واقع شده است.»

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات در پایان گفت:

صرفا دسترسی به محتواهای غیر اخلاقی و خشنوت بسیار شدید که هر در جمهوری اسلامی ایران جزو خطوط قرمز است، مانند خیلی از کشورهای دیگر، محدود شده است. هیچ محدودیتی در هیچ نوع جستجویی ایجاد نشده است. در خیلی از کشورهای دیگر هم در ۲، ۳ سال اخیر در گستره کشورشان این امکان فعال شده است. برای اینکه فضای مجازی سالم بشود، به ویژه برای خانواده‌ها.

اما، موضوع وقتی جالب می‌‎شود که این ویژگی تنها مخصوص کودکان نبوده و افراد بزرگ‌ سال هم بدون فعال کردن وی پی ان قادر به خاموش کردن جستجوی امن گوگل نیستند. به همین دلیل است که بسیاری راجع به طرح صیانت از فضای مجازی و اینترنت طبقاتی صحبت می‌کنند. اوایل هفته نیز مشخص شد دولت قصد دارد اینترنت بدون فیلتر برای اساتید دانشگاه‌ها ارائه کند.

ارسال نظر