ایران در جمع 25 تیم برتر نفوذ و دفاع در فضای مجازی

ششمین دوره رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی، در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رسید.

ایران در جمع 25 تیم برتر نفوذ و دفاع در فضای مجازی

به گزارش کلیک و به نقل از مرتضی امینی، دبیر اجرایی این دوره از مسابقات، ایران در جمع 25 تیم برتر جهان در این حوزه قرار دارد.

مرتضی امینی درباره این مسابقات توضیح داد: مسابقه‌های نفوذ و دفاع در فضای مجازی در بیشتر کشورهای دنیا به خصوص کشورهای مطرح در فناوری مانند روسیه، کره جنوبی، ژاپن، فنلاند، اوکراین و... برگزار می‌شود و مرکز این رقابت‌های دانشگاهی در نیویورک امریکا است.

وی افزود: مسابقه نفوذ و دفاع در فضای مجازی مجموعه‌ای از مسابقه‌ها است که هر سال به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود و معمولاً مسابقه اصلی به «فتح پرچم» شهرت دارد و در زمینه نفوذ و آسیب پذیری سایت‌ها و امنیت اطلاعات است. این رقابت‌ها با حمایت سازمان فناوری اطلاعات(مرکز ماهر) از سال 89 در دانشگاه صنعتی شریف به صورت داخلی آغاز شد و چند سالی است که به صورت بین المللی برگزار می‌شود.

امینی بیان کرد: در حال حاضر عصر فناوری و اطلاعات است و دانشجویان و متخصصان باید در بحث نفوذ و دفاع در فضای مجازی متبحر باشند. این رقابت ها انگیزه ای است برای تقویت دانش در این حوزه.

دبیر اجرایی ششمین دوره رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی گفت: این مسابقه دارای بخش‌ها و چالش‌‌های مطرح مانند نفوذگری در وِب (web hacking)، پنهان نگاری (steganography)، شکست الگوریتم‌ها و پروتکل‌های رمزنگاری (cryptography)، حل چالش‌های مرتبط با شواهد جرایم رایانه‌ای (forensics)، کدنویسی امن (secure coding)، مهندسی معکوس (reverse engineering) و recon و... است.

وی هم چنین بیان کرد: این مسابقات در دو مرحله برگزار می گردند. تیم ها در مرحله اول به صورت آنلاین حضور دارند و دارندگان امتیاز کافی به مرحله دوم یا مسابقه اصلی راه پیدا می کنند.
مرتضی امینی عنوان کرد: تعداد تیم های شرکت کننده از هزار و 440 تیم گذشت و کشورهایی از جمله اوکراین، تایوان، ژاپن، کره جنوبی، فنلاند، هلند، روسیه و... در این مسابقات شرکت کردند.

وی افزود: هر تیمی که در این رقابت ها امتیاز بیشتری کسب کند، رنکینگ جهانی خود را بالا می برد. ده تیم اول این رقابت تیم های برتر و 15 تیم بعدی تیم های خوب محسوب می شوند.
امینی گفت: تیم های ایرانی در این رقابت ها جایگاه یازدهم و چهاردهم را کسب کردند. تیم های اوکراین، تایوان (دو تیم)، ژاپن، روسیه، کره، مجارستان و ... جایگاه برتری نسبت به ایران به دست آوردند.
امینی از «معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری» به عنوان اسپانسر اصلی و شرکت «صاایران» به عنوان حامی مالی نام برد.
وی افزود: در این مسابقه اگر 10 تیم برتر تیم‌های شرکت کننده خارجی باشند فقط به تیم اول هزار دلار اهدا می‌شود ولی جایزه تیم‌های دوم و سوم به برترین تیم‌های ایرانی داده می‌شود. البته در بخش ارائه روش‌های خلاقانه نیز جایزه ویژه‌ای به بهترین تیم تقدیم می‌شود.
طبق گفته امینی، معاونت فناوری اطلاعات ریاست جمهوری افراد برتر را شناسایی کرده و در مراکز و شرکت ها جذب می کند.
وی از کمبود نیرو در زمینه امنیت اطلاعات گفت و افزود: البته اقدام‌های خوبی در زمینه کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام شده است که البته تا رسیدن به نتیجه مطلوب، کمی زمان می‌برد. باید در زمینه‌های مهارتی و ارائه دوره‌های امنیتی مختلف دانشجویان کار کرد یا مسابقه‌های بیشتری برگزار کرد چرا که برگزاری رقابت‌ها نیز می‌تواند ایجاد انگیزه کرده و تجربه دانشجویان را بالا ببرد.

ارسال نظر