مهاجرت تدریجی به IPV6

کشور ایران تاکنون برای آدرس های اینترنتی خود از IPV4 استفاده می کرد که خبرها حاکی از آن است که ظرفیت این IP رو به پایان است و لزوم مهاجرت به IPV6 بیشتر از قبل نمایان شده است.

مهاجرت تدریجی به IPV6

به گزارش کلیک، بهنام ولی زاده، مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات گفت: هم اکنون در حال ارزیابی آمادگی برای مهاجرت شبکه اپراتورهای ارتباطی هستیم و تاکنون نیز یکی از اپراتورهای موبایل و چند اپراتور اینترنت و یک مرکز داده غیردولتی در این ارزیابی موفق شده اند.

ولی زاده بیان کرد: دو اپراتور موبایل دیگر و بعضی از شرکت های مخابرات استانی متقاضی، در حال انجام پیکربندی لازم برای ارزیابی این مهاجرت هستند، مهاجرت به نسخه جدید آدرس های اینترنتی، علاوه بر شبکه اپراتورها، در شبکه ارتباطات زیرساخت نیز باید صورت گیرد که در این زمینه ارزیابی ها نشان می دهد شبکه زیرساخت آمادگی انجام این طرح را دارد.

مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات افزود: در بخش دسترسی شبکه نیز، سرویس دهندگان دیتاسنتر باید به سمت ورژن جدید IP آدرس ها مهاجرت کنند. هم اکنون سرور برخی دستگاه های حاکمیتی در اختیار خودشان قرار دارد که این سازمان ها نیز باید به سمت IPV6 مهاجرت کنند، چرا که در صورتی که اپراتورهای ارائه دهنده خدمات، این اقدام را انجام دهند، دسترسی به خدمات برای این سازمان ها ممکن نخواهد بود.

وی اظهار داشت: طبق مصوبه ابلاغی شورای عالی فناوری اطلاعات در حدود ۱.۵ سال پیش ورود تجهیزات ارتباطی که نسخه جدید آدرس های اینترنتی را پشتیبانی نمی کنند به کشور ممنوع است و اجازه ترخیص این تجهیزات داده نمی شود. طبق بخشنامه شورای عالی فناوری اطلاعات، دستگاه های دولتی حق خرید هیچگونه سخت افزار و نرم افزاری که IPV6 را پشتیبانی نکند ندارند و براین اساس نرم افزارهای تحت شبکه نیز باید این پروتکل را پشتیبانی کنند.

ولی زاده در مورد IP موبایل نیز توضیح داد: به دلیل آنکه ممکن است برخی گوشی های موبایل قدیمی که در دست مردم است آدرس های جدید اینترنتی را پشتیبانی نکند، مهاجرت به صورت تدریجی و همزمان صورت می گیرد و تا مدت ها شبکه از هر دو پروتکل پشتیبانی خواهد کرد تا دسترسی به آدرس های قدیمی به یکباره، قطع نشود. در همین حال برخی مودم های ADSL قدیمی نیز این ورژن جدید را پشتیبانی نمی کند و به همین دلیل چنانچه به یکباره مهاجرت کامل در کل شبکه اتفاق بیافتد، ممکن است دسترسی به سرویس مشترکان مختل شود.

مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات اضافه کرد: با آدرس های جدید اینترنتی به ازای هر یک سانتی متر مربع، چند IP آدرس می توان اختصاص داد. شبکه ارتباطی کشور در بیشتر جاها آمادگی مهاجرت دارد و در سمت سرویس دهنده ها نیز این پروتکل در حال تست و ارزیابی است. در صورتی که دستگاه های مختلف از نظر نرم افزاری تحت شبکه، این آمادگی را داشته باشند، مهاجرت را می توان تکمیل کرد.

ارسال نظر