رتبه بالای ایران در حوزه فناوری نانو

کلیک - ایران در رده پنجم استفاده از فناوری نانو در جهان پس از  کشورهای چین، آمریکا، هند وکره‌جنوبی، قرار گرفت.

رتبه بالای ایران در حوزه فناوری نانو

دکتر سید مهدی رضایت مدیر کارگروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد توسعه فناوری نانو اعلام کرد: در سند دوم راهبردی همکاری‌های بین‌المللی، توسعه علوم صنعتی و تولید محصولات مبتنی بر نانو، تجاری‌سازی و بازاریابی بین‌المللی صادرات محصولات فناوری نانو مورد تاکید قرارگرفته است.

رضایت در ادامه گفت: حوزه‌های آب و محیط زیست ، سلامت، انرژی، تجهیزات صنعتی، نانو مواد و ساخت‌وساز را ازجمله حوزه‌های اولویت‌دار در سند راهبردی نانو نام برد و خاطرنشان کرد: چشم‌انداز این سند بهبود کیفیت زندگی مردم و تولید ثروت از طریق توسعه پایدار فناوری نانو است که در این راستا ماموریت‌هایی در زمینه تولید علم، توسعه و نوآوری، توسعه صنعتی، توسعه بازار و منابع انسانی برای این ستاد تعریف شده است.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های استفاده از این فناوری افزود: در حال حاضر ۶۶ دانشگاه در دوره کارشناسی ارشد اقدام به تربیت محققان در حوزه‌های مهندسی شیمی، نانو پزشکی، نانو فیزیک و نانو پلیمرها کرده‌اند که تاکنون ۳۴ هزار نفر محقق در این حوزه تربیت شده‌اند .

در حوزه چاپ مقاله در سطح بین‌المللی ایران پس از کشورهای چین، آمریکا، هند و کره‌جنوبی در رده پنجم قرار دارد. تعداد اختراعات در حوزه نانو ۱۷۸ اختراع می‌باشد که به نسبت مقالاتی که در مجله علمی ISI به چاپ رسانده است، این رقم بسیار کم است.

وی در ادامه عنوان کرد ۱۵۳ تجهیز آزمایشگاهی در حوزه فناوری نانو، توسط ۴۵ شرکت ایرانی تولید شده است.

ارسال نظر