NiX های ایران به عدد هفت رسید؛ سرعت اینترنت افزایش پیدا می کند؛

به زودی تعداد مراکز تبادل داده ملی یا همان NiX‌ ها در ایران به ۷ عدد می‌ رسد. این مراکز از مهم‌ ترین و تاثیر گذارترین بخش ها در افزایش سرعت اینترنت و کاهش تأخیر در دریافت اطلاعات هستند.

NiX های ایران به عدد هفت رسید؛ سرعت اینترنت افزایش پیدا می کند؛

به گزارش کلیک، تعداد این مراکز تبادل داده که در سطح ملی با نام NiX مخفف ( National internet eXchange point) شناخته می‌ شوند به زودی افزایش پیدا می کند. از ۲۷ اردیبهشت تا آخر تیرماه امسال، ۴ مرکز تبادل داده ملی در ۴ شهر تهران، شیراز، مشهد و تبریز راه ‌اندازی شد تا پایه‌ های راه ‌اندازی شبکه ملی اطلاعات فراهم شود و کیفیت و سرعت خطوط اینترنت در شهر های مختلف بالا برود.

مراکز تبادل داده ملی باعث می‌شوند که نیازی به رفتن درخواست دریافت اطلاعات همه کاربران ایرانی به شبکه زیر ساخت در شهر تهران نباشد و متقاضیان به نزدیک‌ ترین NiX مراجعه کنند و اطلاعات را از آن مرکز تبادل داده ملی به سمت کاربر ببرد. در نتیجه مسیر انتقال داده در شبکه برای کاربران کوتاهتر شده و تأخیر Latancy یا زمان ping کم می شود و همه این ها کیفیت اینترنت کاربران را افزایش می دهد.

حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از راه‌ اندازی ۳ مرکز جدید تبادل داده و رسیدن مراکز داده‌ کشور به ۷ عدد را داده است. محمود واعظی در این رابطه گفت:

از آنجا که قم قطب تولید محتوای دینی در کشور است، قصد داریم یک مرکز تبادل داده ملی (NiX) را روز چهارشنبه در این شهر راه ‌اندازی کنیم. در مراحل بعدی افزایش مراکز تبادل داده ملی، خوزستان و اصفهان نیز به NiX مجهز می شوند تا مراکز تبادل ملی کشور با افزایش این ۳ مرکز به ۴ مرکز قبلی، به ۷ مرکز تبادل داده ملی برسد.

بدین ترتیب بعد از تهران ، شیراز، مشهد و تبریز، شهرهای قم، اهواز و اصفهان نیز به مرکز تبادل داده ملی مجهز می‌ شوند. با اضافه شدن این ۳ مرکز از بار ترافیکی ۴ مرکز دیگر کم می کند. بنابراین داده ها با کیفیت بهتری به دست کاربران می رسد.

افزایش iXPهای ملی یا همان NiXها می‌ تواند زمینه‌ راه اندازی CDNهای (شبکه‌های تحویل محتوا) داخلی یا بین ‌المللی را ایجاد کند. امید است با افتتاح شبکه‌ های CDN بین المللی در ایران سرعت دسترسی کابران ایرانی و حتی کاربران خاورمیانه به داده‌ های سایت‌ ها و سرویس‌ دهنده‌ های جهانی بیشتر از قبل شود.

ارسال نظر