دمای هوا در اهواز به ۵۴ درجه سانتی‌گراد رسید

کلیک - تغییرات آب و هوایی و از جمله تغییرات اقلیمی از مواردی است که اخیراً به چالش بزرگی برای ساکنان کره زمین و دولت های مختلف تبدیل شده است. اما بر اساس آمار دمای هوا در برخی از قسمت های کره زمین از جمله ایران رکورد دمای هوا را شکسته است.

دمای هوا در اهواز به ۵۴ درجه سانتی‌گراد رسید

روز گذشته دمای هوای ایران رکورد دمای هوا در قاره آسیا را در ماه ژوئن یا خرداد ماه و اوایل تیر ماه شکست. در اهواز دمای هوا به چیزی در حدود ۵۳/۷ درجه رسید. سال گذشته در همین ماه دمای هوای ایران به چیزی در حدود ۵۲/۹ درجه رسیده بود که امسال ۱ درجه افزایش داشته است.

اگر مبنای هوا بر اساس شاخص گرما که به عنوان عامل رطوبت در نظر گرفته می شود، دمای هوای بندر ماهشهر به ۷۳ درجه می رسد که بسیار گرم تر از دمای هوا در اهواز است. این در حالی است که در حال حاضر دمای هوا در بندر ماهشهر بدون توجه به شاخص گرما در حدود ۴۶ درجه است.

نشریه USAToday در مقاله ای نوشت بیشترین دمای هوا در کره زمین در سال ۱۹۱۳ مربوط به دره مرگ است که چیزی در حدود ۵۷ درجه ثبت شده است. سال گذشته یعنی سل ۲۰۱۶ میلادی به عنوان گرم ترین سال کره زمین شناخته شده است. با این حال دولت ترامپ در آمریکا معاهده پاریس در برابر تغییرات اقلیمی را مهمل خوانده است و گفته است این معاهده تنها از طرف چین برای کسب عواید بیشتر ابداع شده است و هیچ عملکرد دیگری ندارد.

هر چند آب و هوا از تغییرات اقلیمی به نوعی جدا است اما میزان افزایش تابش خورشید و دریافت اشعه خورشید بر روی زمین مربوط به فعالیت های انسان ها در تغییرات اقلیمی جهان است که عموماً به ضرر زندگی زمینی بوده است. این در حالی است که برخی از اعضای کنگره آمریکا با آوردن برف به کنگره اثبات کرده اند که تغییرات اقلیمی دروغی بیش نیست. اما متأسفانه واقعیت چیزی نیست که این افراد نشان می دهند.

اما در اصل واقعیت آن چیزی است که آرنولد شوآرزنگر، فرماندار سابق نیروی دریایی آمریکا در خصوص تغییرات آب و هوایی گفته است. به گفته او تغییرات اقلیمی تهدید جدی برای نسل بشر و ساکنان کره زمین محسوب می شود. گوورنر یکی از مناطق مجاور نیو اورلان است که به نظر می رسد به دلیل شرایط جغرافیایی آن و ارتفاع از سطح دریا به دومین منطقه پر خطر در برابر تغییرات جوی تبدیل شده است. به عقیده ارنولد شوآرزنگر، در حدود ۱۸ پایگاه نیروی دریایی آمریکا به دلیل آب شدن بیش از حد یخ های قطبی تا سال ۲۰۵۰ در معرض غوطه ور شدن و غرق شدن هستند.

به هر حال با توجه به داده های دریافت شده از ماهواره ها و گزارش های هواشناسی و همچنین گرمای بیش از حد در برخی از مناطق کره زمین از جمله جنوب ایران، باید دانست که تغییرات اقلیمی مسئله جدی است و باید به آن توجه کافی کرد.

ارسال نظر