تدوین مرام‌نامه اخلاقی فضای مجازی

مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده است در نظر دارد مرامنامه های اخلاقی برای فضای مجازی تدوین کند.

تدوین مرام‌نامه اخلاقی فضای مجازی

به گزارش کلیک، به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، با توجه به جایگاه مهم و آثار چشمگیر فضای مجازی در کشور، مرکز ملی فضای مجازی در نظر دارد در راستای اهداف و وظایف خود به منظور تصمیم‏گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور در این حوزه در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی کشور، مرام‌نامه‌های اخلاقی برای فضای مجازی تدوین کند لذا از کلیه فعالان و صاحب نظران محترم دعوت می شود تا با مطالعه مرام‌نامه‌های پیشنهادی این مرکز به شرح پیوست نظرات،پیشنهادات و انتقادات خود را در خصوص بخش‌های مختلف آن به آدرس الکترونیکی nazar @majazi.ir اعلام کنند.

مرام‌نامه‌های اخلاقی در فضای مجازی را می توان در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند گوگل، فیس‌بوک و اینستاگرام هم دید و حتی در سایت‌ها و پورتال‌های کوچک‌تر نیز این مرام‌نامه‌ها استفاده می‌شود.

با این حال و با مطرح شدن این موضوع باید گفت فضای مجازی به دلیل محیط ویژه خود، از لحاظ مسائل اخلاقی شرایط پیچیده‌تری دارد، و ابعاد وسیع موضوع مساله را سخت‌تر خواهد کرد.

در واقع مسائلی مانند مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، حریم خصوصی، مالکیت معنوی و امنیت اطلاعات مواردی هستند که موضوع اخلاق را در فضای مجازی پیچیده می کنند.

پیش از این نیز سندی راهبردی بر مبنای همین موضوع توسط شورای عالی اطلاع‌رسانی تدوین شده بود که در آن مسائلی مانند گمنامی، حریم خصوصی، مالکیت معنوی، نقش فناوری اطلاعات در تحکیم نهادهای مدنی، مشارکت عمومی و اقتدار دولت، پژوهش، بازی‌های رایانه‌ای،‌ آیین‌نامه‌های اخلاقی و حوزه راهبردی کودکان،‌ نوجوانان و جوانان در فضای مجازی مورد بررسی قرار داده شده بود.

ارسال نظر