خبر خوش پژوهشگر ایرانی برای بیماران دیابتی

اپلیکیشن جدیدی در حوزه سلامت همراه برای بیماران دیابتی طراحی شده است که می‌تواند فرایند درمان و مراقبت بیماران دیابتی را بهبود بخشد. این اپلیکیشن که بر روی دستگاه‌های دیجیتال هوشمند قادر یه اجراست، از راه دور سطح گلوکز بیمار را دریافت می‌کند و در اختیار متخصصان سلامت قرار می‌دهد.

خبر خوش پژوهشگر ایرانی برای بیماران دیابتی

به گزارش کلیک، دکتر فرهاد فاتحی پژوهشگر ایرانی مرکز تحقیقات سلامت الکترونیک دانشگاه کوئینزلند استرالیا، موفق به طراحی یک اپلیکیشن سلامت همراه برای بیماران دیابتی شده است. این اپلیکیشن قادر است بر روی دستگاه‌های هوشمند مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها اجرا شود.

تاکنون بیماران مجبور بودند که تست‌های سطح گلوکز خود را به صورت دستی یادداشت کنند و سپس آن را برای متخصصان سلامت ارسال کنند تا پزشکان سطوح گلوکز را مورد بررسی قرار دهند. با استفاده از این اپلیکیشن از بروز خطاهایی که ممکن است پیش بیاید کاسته می‌شود. همچنین این اپلیکیشن به صرفه‌جویی در زمان نیز کمک می‌کند.

به گفته دکتر فاتحی،با استفاده از اپلیکیشن جدید سطح گلوکز توسط دستگاه سنجش قند خون خوانده می‌شود و به یک دستگاه هوشمند که اپلیکیشن بر روی آن نصب است ارسال می‌شود و پزشکان و فراهم آورندگان مراقبت سلامت می‌توانند در همان زمان نتایج را ببینند. نتیجه این فرایند این خواهد بود که متخصصان مراقبت می‌توانند سریعا هشدارهای موردنیاز در خصوص هر بیمار را دریافت کنند. با استفاده از این اپلیکیشن، از بروز عوارضی که سلامت بیماران دیابتی را به خطر می‌اندازد شامل قطع عضو، نابینایی و نارسایی کلیه جلوگیری می‌شود.

در استرالیا بیش از ۱٫۵ میلیون استرالیایی به دیابت مبتلا هستند و هرساله صدهزار فرد دیگر به دیابت مبتلا می‌شوند و این وضعیت، بار مالی سنگینی بر دوش نظام سلامت استرالیا می‌گذارد.

با استفاده از اپلیکیشن جدید سلامت همراه، فراهم‌کنندگان مراقبت می‌توانند بیماران بیشتری را در یک زمان مراقبت کنند و این مراقبت بر پایه داده‌های مطمئن‌تری است. این بدان معناست که ده درصد از هزینه‌های هرساله مراقبت بیماران دیابتی کاسته می‌شود.

همچنین این اپلیکیشن بازخورد سریعی به بیماران می‌دهد، این بازخورد وضعیت بیمار را با استفاده از کدهای رنگی، چارت‌ها و جداولی که شامل سطوح گلوکز بیمار است نشان می‌دهد.

به اعتقاد دکتر فاتحی با استفاده از این اپلیکیشن بیماران می‌توانند از داده‌های دقیق‌تری برای ارزیابی و درک شرایط خود استفاده کنند.

این اپلیکیشن بیماران را قادر می‌سازد که در مرکز مراقبت‌های پزشکی خود قرار گیرند و نقش فعالی در مراقبت از خود ایفا کنند و همچنین می‌توانند کنترل بیشتری بر روی شرایط و مراقبت از خود داشته باشند.

دکتر جف گرت، دانشمند ارشد مرکز تحقیقات کوئینزلند معتقد است که نوآوری دکتر فاتحی پتانسیل لازم برای کمک به ده‌ها هزار بیمار دیابتی را دارد و این نتیجه هنر ترکیب علم و فناوری است. همچنین دکتر گرت از اهمیت در دسترس بودن داده‌های دقیق که می‌تواند در زمان واقعی در اختیار متخصصان سلامت قرار گیرد می‌گوید و معتقد است که استفاده از چنین داده‌هایی می‌تواند باعث ارایه مراقبت بهتر از سوی فراهم‌آورندگان مراقبت سلامت شود.

در حال حاضر این اپلیکیشن در یک مطالعه کارآزمایی بالینی مورد استفاده قرار گرفته است.

می‌توانید فیلم مصاحبه دکتر فرهاد فاتحی را در اینجا مشاهده بفرمائید.

ارسال نظر