اعلام نام ۱۹۹ دانشمند ایرانی در جمع برترین های جهان

فهرستی از دانشمندان برتر دنیا توسط پایگاه طلایه داران علم تامسون رویترز (ISI-ESI) منتشر شده که بر طبق این آمار ۱۹۹ ایرانی در جمع دانشمندان یک درصد برتر دنیا جای گرفتند.

اعلام نام ۱۹۹ دانشمند ایرانی در جمع برترین های جهان

به گزارش کلیک، این فهرست بر اساس آخرین تحولات در شبکه علمی بین الملل هر دوماه یکبار به روز می شود.در پایگاه طلایه داران علم ، مرجعیت علمی مبنای گزینش دانشمندان برتر است و مرجعیت علمی نیز براساس تعداد ارجاعات صورت گرفته به پژوهش های پژوهشگران مشخص می گردد.بدین معنی که هر چه تعداد استنادهای صورت گرفته به پژوهش های یک محقق بیشتر باشد، کیفیت پژوهش های او بالاتر بوده و این پژوهش ها از طرف جامعه علمی مورد پذیرش بیشتری واقع می شود.

این پایگاه برای انتخاب دانشمندان یک درصد برتر دنیا، تعداد استنادهای صورت گرفته به پژوهش های محققان دنیا در ۱۰ سال اخیر را می شمارد و در ۲۲ رشته موضوعی محققان را طبقه بندی می کند. سپس براساس تعداد استنادهای دریافتی به صورت نزولی مرتب سازی می شوند و یک درصد برتر از هر رشته به عنوان دانشمندان برتر گزینش می شوند.
بعد از تحقیقات انجام شده در نهایت ۱۹۹ دانشمند ایرانی در این لیست جای گرفتند .۱۰۷ نفر ازاین تعداد دانشمند ایرانی متعلق به دانشگاه های جامع هستند و ۴۸ نفر از نخبگان علمی کشور از دانشگاه های صنعتی هستند.۳۰ نفر از دانشگاه های علوم پزشکی،۸ نفراز پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه های کشور و ۶ نفر نیز در بخش دانشگاه ها و موسسات آموزشی غیر متمرکز هستند. بنا بر مسائل امنیتی از اعلام اسامی معذور هستیم و تنها به ذکر دانشگاه محل تحصیل این ۱۹۹ دانشمند ایرانی اکتفا می کنیم.

در بین دانشگاه های جامع ، دانشگاه تهران دارای بیشترین دانشمند برتر است. ۲۵ نفر از دانشمندان برتر از دانشگاه تهران هستند. رتبه های بعدی متعلق به دانشگاه های صنعتی شریف و تربیت مدرس می باشد به ترتیب با ۱۶ و ۱۲ دانشمند.
۸ دانشمند از دانشگاه های شیراز و ۸ دانشمند نیز از صنعتی اصفهان ، دانشگاه های شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر و علم صنعت ایران هر کدام با ۷ دانشمند در رتبه های جدول دانشمندان برتر بین المللی قرار گرفتند.
دانشگاه تبریز ۵ نفر و دانشگاه های اصفهان، بوعلی سینا، رازی، صنعتی نوشیروانی بابل، علوم پزشکی اصفهان، مازندران و کاشان هر کدام ۴ نفر در رده دانشمندان برتر بین المللی دارا می باشند.

۴ دانشگاه و مرکز پژوهشی دارای ۳ نفر، ۱۱ دانشگاه و مرکز پژوهشی دارای ۲ نفر و ۱۹ دانشگاه دارای یک نفر دانشمند بین المللی در جمع برترین دانشمندان یک درصد برتر دنیا می باشند.

Untitled-1

Untitled-2

ارسال نظر