محدودیتی برای استفاده از محتوای سالم نداریم

همایش ملی حمایت از توسعه شبکه‌های اجتماعی بومی، با رویکرد حفظ امنیت و حریم خصوصی امروز برگزار شد.

محدودیتی برای استفاده از محتوای سالم نداریم

به گزارش کلیک، دکتر واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این همایش گفت:«شبکه‌های اجتماعی پدیده‌هایی هستند همه‌جاگیر و هرجای دنیا که بروید می‌بینید به نوعی دارند از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند. پس اندیشه‌ای که فکر می‌کند راه مناسب مسدود کردن این شبکه‌هاست، عملا جواب نمی‌دهد. یعنی شما نمی‌توانید با نیازهای ضروری مردم برخورد کنید. اگر بخواهیم هر چیزی که می‌آید را چون نمی‌خواهیم زحمت بکشیم و فرهنگ‌سازی کنیم، دیجیتال نیست و آنالوگ است.»

وی در مورد مزایا و معایب این شبکه‌ها توضیح داد:«ما در دولت به هیچ وجه اعتقاد این نداریم که سلیقه جدیدی که وارد کشورمان شده بی‌نقص است و تهدید نیست. ما همواره گفته‌ایم که اینترنت و شبکه‌های مجازی برای ما تهدید و فرصت را با هم آورده است. این هنر ما، نخبگان، متخصصان، رسانه‌ها، مسئولین فنی و فرهنگی کشور، پژوهشکده‌ها و دانشگاه ها است تا بیایند این را تغییر دهند، اصل را حفظ کنند فرصت‌ها را افزایش بدهند و برای تهدیدات‌اش راه‌حل پیدا کنند.»

واعظی به مشکلات شبکه‌های اجتماعی موجود اشاره کرد و گفت:«جامعه ما با شبکه‌های اجتماعی متعددی مواجه شده است که وارداتی است و یکی دو تا هم نیستند که اگر بگوییم اینستاگرام و تلگرام نباشند تمام می‌شود. هر چندتایی که مسدود شود، ده برابر آن آماده است. لذا راه حل این است که بتوانیم مردم را متقاعد کنیم که اگر از شبکه‌های اجتماعی پولی استفاده کنید، قطعا همه مزایای شبکه‌های اجتماعی خارجی را خواهید داشت و تهدیدات و مشکلات آن را نخواهید داشت.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد:«نگاه این دولت بر این است که حقوق شهروندی افزایش پیدا کند. دسترسی آراد مردم به اطلاعات یکی از حقوق مردم ماست. ما هیچ‌گاه دنبال این نبودیم که مردم از محتوای سالم بین‌المللی استفاده نکنند. به همین دلیل در سال‌های گذشته در محتوای بین‌المللی سالم به هیچ وجه محدودیتی به وجود نیاوردیم. اگر بعضی از ما انتظار دارند همه چیز آزاد و رها باشد و همه چیز دنیا در دسترس همگان قرار بگیرد، اکثریتی در کشور ما از ما چیز دیگری می‌خواهند.»

وی ادامه داد:«امروزه فرزندان مردم دارند از گوشی تبلت و نظایر این‌ها استفاده می‌کنند و والدین می‌خواهند آرامش داشته باشند که آن‌چه در داخل هست در خدمت همه باشد. چیزی که از خارج می‌آید بر اساس فرهنگ خودشان است که باید به نوعی پالایش شود که ما اسم‌اش را گذاشته‌ایم پالایش هوشمند. یعنی به جای این که هر سایتی که ۲ یا ۵ درصد صفحات نامناسب دارد همه سایت را ببندیم، فیلترینگ هوشمند را سرمایه‌گذاری کردیم به گونه‌ای که مردم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.»

واعظی در مورد این که ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی چه تغییراتی ایجاد می‌کنند تصریح کرد:«اگر شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور به وجود بیایند، حداقل مردم می‌دانند که یک شبکه شهرستانی برای‌شان به وجود آورده‌اند که هیچ محدودیتی برای آن نیست و قطعا شرایط برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی کلان نیز تغییر پیدا می‌کند.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد:«متاسفانه عده ای به غلط فکر می‌کنند اگر از شبکه اجتماعی خارجی استفاده کنند، هیچ نظارتی نیست و هر کاری دل‌شان بخواهد انجام می‌دهند اما اگر از شبکه‌های اجتماعی بومی استفاده کنند تحت نظارت هستند. در هر دو این‌ها سیاست دولت این نیست که کسی را تحت نظر بگیرد. الان مردم دارند از ۶۰،۷۰ میلیون سیم‌کارت فعال استفاده می‌کنند، مگر کسی بر این‌ها نظارت می‌کند؟ مگر این که با حکم قانون و قوه قضاییه، آن هم چه در موبایل، اینترنت یا شبکه اجتماعی، نظارتی را که دستگاه‌های امنیتی کشور لازم باشد، بر کاربران‌شان دارند. پس هیچ فرقی نمی‌کند اگر بگویید از شبکه اجتماعی خارجی استفاده کنید هیچ نظارتی نیست.»

وی هم‌چنین ایجاد شبکه‌های اجتماعی را وظیفه دولت ندانست و گفت:«اگر شبکه اجتماعی داخلی استفاده کنید، پهنای باند داخل با قیمت بسیار ارزان و سرعت بالاتر و کیفیت بهتر است. لذا توصیه ما این است که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ما و شرکت‌های دانش‌بنیان بروند برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی بومی. چرا این را به دیگران می‌گوییم؟ چون این را وظیفه دولتی خودمان نمی‌دانیم. ما چیزهایی را که در گذشته وظیفه دولت بوده که شرکت درست کند و اینترنت بدهد، شرکت درست کند و تلفن ثابت و همراه بدهد، ما همه این‌ها را واگذار کرده‌ایم به بخش خصوصی. حالا دیگر نمی‌توانیم برگردیم و شبکه اجتماعی درست کنیم.»

این مقام مسئول وظایف و دستاوردهای دولت در سال‌های گذشته را توضیح داد و گفت:«کار دولت این است که زیرساخت‌ها را هموار کند تا شرکت‌های مختلف بتوانند این کار را انجام بدهند و ما در دوره سه ساله این کار را کردیم. در تقریبا در شبکه پهن‌باند و انتقال‌مان همه بخش‌ها را ۶،۷ برابر افزایش دادیم که دیگران بیایند و از آن‌ها استفاده کنند. لذا سیاست ما سیاست حمایت از پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و هر بخشی است که نیازمندی‌های مردم، از جمله شبکه‌های اجتماعی را تامین می‌کند.»

واعظی در نهایت اظهار داشت:«ما برای کسانی که روی شبکه‌های اجتماعی دارند کار می‌کنند آمادگی داریم تسهیلاتی قایل شویم. ما الان شبکه‌های اجتماعی خارجی نمی‌توانند کار تبلیغات انجام دهند یا کار دولت الکترونیک را انجام دهند، نمی‌توانند خرده بانک‌داری انجام دهند. اگر شبکه‌ اجتماعی داشته باشیم اشتغال به وجود می‌آید، رونق کسب و کار به وجود می‌آید و اقتصاد جدیدی آفریده می‌شود و ما به دنبال این هستیم. خوشحالم خدمت شما بگویم که از زمانی که دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی دیدند که ما هم در دولت و هم در شورای عالی فضای مجازی روی این امر اتفاق نظر داریم و جدی هستیم، در حال انجام کارهای مختلفی هستند.»

لازم به ذکر است اولین روز همایش ملی حمایت از توسعه شبکه‌های اجتماعی بومی با رونمایی از دستاوردهای پروژه ملی توسعه امن شبکه‌های اجتماعی داخلی توسط مهندس جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، دکتر فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و دکتر واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه بود.

ارسال نظر