یاسمن مقبلی در میان ۱۲ فضانورد جدید ناسا

ناسا ۱۲فضانورد جدید خود را برای انجام ماموریت‌های مدار زمین و اعماق فضا‌ انتخاب کرد. در بین اسامی نام یک بانوی ایرانی نیز به چشم می خورد.

یاسمن مقبلی در میان ۱۲ فضانورد جدید ناسا

به گزارش کلیک، این خبر برای ایرانی‌ها زیاد جذاب نیست اما وقتی خبر برسد که نام یک دختر ایرانی در این فهرست ۱۲ نفره که از بین ۱۸هزار نفر انتخاب شده‌اند قرار دارد، ماجرا فرق می‌کند. «یاسمن مقبلی» و آن ۱۱ نفر دیگر البته هنوز رسما فضانورد ناسا نیستند بلکه کاندیداهایی برای این کار هستند تا به کلاس‌های آموزشی ویژه ناسا بروند. به این ترتیب هنوز مانده تا نام او به اندازه « انوشه انصاری» نخستین زن فضانورد ایرانی مشهور شود یا حتی نمی‌شود او را در فهرست چهره‌‌های زن ایرانی خارج از کشور در کنار دانشمندی مانند «مریم میرزاخانی» برنده جایزه ریاضی «فیلدز» قرار داد.تفاوت مقبلی با انصاری و میرزاخانی البته فقط محدود به سطح شهرت و توانایی علمی نیست بلکه برخلاف آنها او نه در ایران به دنیا آمده و نه هرگز در ایران بوده است.درحالی‌که انوشه انصاری متولد مشهد است و تا ۱۸سالگی در ایران زندگی کرده و مریم میرزاخانی متولد تهران است و تا سال ۱۳۷۸در ایران زندگی کرده، یاسمن مقبلی متولد آلمان است و تنها پدر و مادر ایرانی دارد. به این ترتیب او یک آمریکایی- ایرانی‌الاصل محسوب می‌شود.

ناسا در سایت خود البته او را یک نیویورکی معرفی کرده که تحصیلاتش را در مهندسی هوافضا و IT در MIT به پایان رسانده و فوق‌لیسانس‌اش را در هوا فضا از مدرسه ناوال دریافت کرده است. مقبلی‌فارغ‌التحصیل خلبانی نیروی هوایی آمریکا هم هست و ۱۶۰۰ساعت پرواز و ۱۵۰عملیات هوایی آموزشی را برای رسیدن به این مرحله طی کرده است.با این همه وجود نام یک ایرانی در این فهرست در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته و البته بیشتر آنها نمی‌دانند هنوز مانده تا او یک فضانورد واقعی بشود. خانم مقبلی باید به‌مدت ۲سال در آموزش‌های مختلف شرکت کند پس از آن می‌توانند در ماموریت‌های مختلف، ازجمله پژوهش در ایستگاه فضایی بین‌المللی، سفر به فضا با فضاپیمای تجاری و حتی اکتشاف در اعماق فضا شرکت کند. اهمیت قرار گرفتن در بین این ۱۲نفر را وقتی متوجه می‌شوید که بدانید آژانس فضایی آمریکا این فضانوردان را در «مرکز فضایی جانسون» در هوستون و در حضور «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا معرفی کرد.

ارسال نظر