ایرانی ها فعال ترین افراد در شبکه های اجتماعی هستند

آمارهای غیررسمی از ضریب نفوذ ۸۰ درصدی اینترنت در کشور حکایت دارد و این درحالی است که متوسط استفاده از اینترنت در دنیا ۴۶ درصد است.

ایرانی ها فعال ترین افراد در شبکه های اجتماعی هستند

به گزارش کلیک، سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد ضمن اشاره به اینکه ۴.۵ میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد آنها را دانشجویان رشته های مهندسی تشکیل می دهند، گفت: از این تعداد دانشجوی مهندسی ۱۷ درصد، دانشجویان حوزه برق و کامپیوتر هستند.

موسویان افزود: آمارهای غیررسمی از ضریب نفوذ ۸۰ درصدی اینترنت در کشور حکایت دارد و این درحالی است که متوسط استفاده از اینترنت در دنیا ۴۶ درصد است. درهمین حال این آمارها از وجود ۴۰ میلیون گوشی هوشمند در کشور حکایت دارد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با اعلام اینکه ۵۳ درصد مردم ایران حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند و ۷۲ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال در این شبکه های اجتماعی عضویت دارند، عنوان کرد: بررسی ها نشان می دهد که به صورت میانگین ایرانی ها ۵ تا ۹ ساعت در روز در شبکه های اجتماعی حضور دارند و میانگین این حضور در دنیا ۱۶ ساعت در ماه است.

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود تا ۴ سال دیگر، میانگین حضور در شبکه های اجتماعی در دنیا به ۱۲۰ ساعت در ماه رشد پیدا کند.

موسویان اعلام کرد: ۲۰ میلیون کاربر گیم در کشور وجود دارد و سالانه بالغ بر ۱۴.۶ میلیارد ساعت صرف بازی های رایانه ای و موبایل در ایران می شود.

مشاور وزیر ارشاد تاکید کرد: هم اکنون وبگاه های پربازدید در ایران، متعلق به وبگاه هایی است که در داخل ایران، میزبانی می شود و بعد از وب سرورهای ایرانی، سایت های ایرانی که در آمریکا میزبانی می شوند در رده دوم قرار دارند. کاربران ایرانی به ترتیب از وبگاه های ارائه کننده خبر، تبلیغات، بازی و نرم افزار، شبکه های اجتماعی و محتوای آموزشی، استقبال می کنند.

او تصریح کرد: این آمار نشان می دهد مردم به سمت فرهنگی شدن و ارتقای سواد رسانه ای در حال حرکت هستند و بررسی منابع داده ای از پرمخاطب ترین محتوای دیجیتال نیز نشان می دهد که علاوه بر استفاده از گوگل و یوتیوب، ایرانیها بیشترین عضویت را در شبکه های اجتماعی تخصصی دارند.

رئیس مرکز رسانه های دیجیتال ضمن عنوان این موضوع که کاربران ایرانی بیشترین عضویت را در شبکه اجتماعی لینکدین در میان کشورهای منطقه دارند، گفت: این نشان از آن دارد که کاربران ایرانی به دنبال تخصص هستند. در همین حال بیشترین رجوع به نرم افزارهای کاربردی و نقشه در میان سرویس های خارجی، از علاقه آنها به محتوای فرهنگی حکایت دارد.

وی با اشاره به وجود این ظرفیت و فاصله سهم ایران در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان، اضافه کرد: نگاه کلی به بودجه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور نشان می دهد که رقم اعتبارات ICT به ۲ درصد کل بودجه رسیده و این در بودجه سال ۹۳ حدود ۱.۶ برابر بوده است اما تا رسیدن به ۲۰ درصد مانند سایر کشورها، فاصله زیاد است.

موسویان از سهم کم تولید محتوا در بودجه کشور انتقاد کرد و عنوان کرد که جایگاه ایران در رتبه بندی خدمات الکترونیک و تولید محتوا مطلوب نیست.

وی همچنین از تشکیل شبکه همکاری فعالان کسب و کارهای تولید محتوا در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بستر ۴۰۰ خانه فرهنگ دیجیتال خبر داد.

رئیس مرکز رسانه های دیجیتال از افزایش سرعت شبکه سازی مجازی با ایجاد شبکه ابر فرهنگ تا ۹۰ برابر خبر داد و در زمینه حمایت از پروژه های این بخش گفت: تنها ۲۳ درصد از حمایت های انجام شده به هدف رسیده و ۶۷ درصد از حمایت های انجام شده از بخش خصوصی، محقق نشده است.

ارسال نظر