افزایش ۵۹۰ درصدی پهنای باند ایران

اینترنت ایران در سه سال گذشته ۵۹۰ درصد رشد داشته است که موجب رشد و شکوفایی نهادهایی شده است که برای ارائه خدمات خود نیازمند اینترنت با کیفیت هستند؛ اما از سویی دیگر تقاضا برای استفاده از اینترنت نیز افزایش پیدا کرده است.

افزایش ۵۹۰ درصدی پهنای باند ایران

به گزارش کلیک، رشد زیرساخت‌های اینترنت ایران در سال‌های اخیر موجب رشد و پیشرفت فعالیت‌های اقنصادی و همچننین فعالیت‌های مرتبط با فناوری که با استفاده از اینترنت انجام می‌شوند، شده است. پهنای باند اینترنت ایران در سه سال اخیر به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

یکی از چالش های مرتبط با زیرساخت که شرکت‌های نوپای کشور ما همیشه با آن مواجه بوده‌اند، کیفیت پایین اینترنت بوده است. پهنای باند بیشتر اینترنت ملی به معنای ایجاد شرایط بهتر برای بازاریابی و به دست گرفتن بازار و همچنین ارائه خدمات بهتر به مشتریان است. با بهبود وضعیت زیرساخت اینترنت در ایران، مخصوصا اینترنت همراه، ارائه خدمات مرتبط با محتوای چند‌رسانه‌ای نیز بهبود یافته است که باعث ایجاد تغییرات مثبتی در بازار فناوری ایران شده است. تقاضای بیشتر برای استفاده از محتوای چند‌رسانه‌ای باعث افزایش گسترده تقاضا برای ارائه تبلیغات در کنار ارائه محتوای چند‌رسانه‌ای شده است. افزایش کیفیت اینترنت از سوی دیگر موجب بهبود ارائه خدمات اینترنتی می‌شود که می‌توانند به تدریج جایگزین روش‌های قدیمی خدمت‌رسانی شوند.

دولت یازدهم در نخستین روزهای تشکیل خود، تغییر و تحول اساسی در زیرساخت‌ اینترنت را به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در دستور کار خود قرار داد. آمار و ارقام مربوط به وضعیت اینترنت در ایران در سه سال ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی، نشان‌دهنده رشد مثبت وضعیت اینترنت است. پهنای باند اینترنت ایران در این سال‌ها از ۸۱٫۶۸ گیگابیت در ثانیه به ۵۶۴ گیگابیت در ثانیه افزایش پیدا کرده است که نشان دهنده رشد ۵۹۰ درصدی پهنای باند است.

اگرچه میزان پهنای باند در کشور ایران رشد واقعاً چشمگیری داشته است، اما تعداد گوشی‌های هوشمند نیز بیش از ۹۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. تعداد بسیار زیادی از این گوشی‌ها در حال حاضر از اینترنت استفاده می‌کنند که به معنای این است که هنوز هم تقاضا برای اینترنت بیش از عرضه آن است. در حال حاضر ایرانیان به شبکه ۴G LTE که ارائه دهنده اینترنت همراه با کیفیت است، دسترسی دارند؛ اما لازم به ذکر است که روند پیشرفت ارائه خدمات تلفن ثابت و اینترنت فیبر نوری در کشور ما قابل قبول نیست.

راه‌اندازی شبکه اطلاعات ملی موجب دسترسی راحت‌تر به داده‌ها و وبسایت‌هایی که بر روی سرورهای ایرانی قرار دارند، می‌شود و به این ترتیب سرعت و امنیت اینترنت افزایش پیدا می‌کند و در عین حال هزینه استفاده از اینترنت نیز کاهش پیدا می‌کند و اطلاعاتی که بر روی سرورهای ایرانی قرار دارند نیز سریع‌تر بارگزاری می‌شود.

چنانچه اینترنت ایران به همین صورت به رشد خود ادامه دهد، آینده خوبی را می‌توان برای اینترنت این کشور پیش‌بینی کرد.

ارسال نظر